Re: Re: Herregud! Var: Lærerlagets idioti

From: Mathias Bismo (mathias.bismo@student.uib.no)
Date: 15-07-01


>
> For een gangs skyld gjør jeg et unntak og kommenterer noe det dogmatiske
> AKP-oraklet Bismo tilfører forumet.
>
Hvis du mener at kritikk av eksamenssystemet er "dogmatisk stalinisme" -
be my guest! Da er jeg dogmatisk stalinist.
>
> Bismo har aldri svart innholdsmessig på noe jeg har skrevet.
>
Nei, nettopp fordi jeg vet at KVJ UMIDDELBART setter ut piggene, jf.
kommentar ovenfor.
>
> Alle forutsetningene for å skjønne Fløgstads tekst var gitt i oppgaven.
>
Er du sikker på de var det? Min forholdsvis ferske erfaring fra vgs
(siste kull før Reform 94) er at læringen legges opp for at man skal
vite det og det til den og den prøven. Etterpå er det likegyldig. Dette
er hva eksamenssystemet legger opp til. Hva er språklig ironi? Dette
lærer man om en gang i 1. gym, og så legges det ikke senere opp til at
man skal vite det.

På Her & Nå i P1 var det et innslag med en forsker som lot 30 personer
som hadde fått 2.0 eller bedre på første grad i en eller annen teknisk
grad (husker ikke hvilken) ta den på nytt et par år senere. De fleste
strøk! Det er slik eksamenssystemet fungerer. Og det er ikke en
millimeter bedre på vgs. Man kan ha prøve 1. oktober og stryke, selv om
man kan alt 14 dager senere, men 14 dager senere er det ikke noe poeng i
å kunne det, fordi det betyr ingenting. Det er hva skolen legger opp
til.

Da
> blir det helt feil når leder i Norsk Lærerlag, Helga Hjetland sier til NRK
> Alltid Nyheter at Læringssenteret har ødelagt mange elevers sjanse til å
> begynne å studere til høsten."
>
Det er jo faktisk det som har skjedd! En oppgave som ikke stemte overens
til de studiemetodene skolen legger opp til!
>
> Mønsterplanen var fra 1987 og gjaldt for grunnskolen, ikke videregående
> skole. Den er for lengst erstattet av reform 97, noe Bismo åpenbart ikke
> har fått med seg.
>
Dette er flisespikkeri. Dessuten er det ikke Reform 97, men Reform 94
som gjelder for vgs. Reform 97 er for grunnskolen. Det dreier seg om hva
retningslinjene for skolen legger opp til.

 Jeg "skylder" ikke på "lærerne", dette skyldes bare at
> Bismo ikke kan lese hva jeg skriver. Jeg kritiserer enkelte lærere som ikke
> gjør jobben sin
>
Jo, det er nettopp det de gjør: de lar elevene pugge til da og da, og
driter i det siden. På barne-, ungdoms- og videregående skole er det
nøyaktig de samme historiske hendelsene man går ut fra. Men en elev på
vgs. har ikke lært å huske historiekunnskapen fra ungdomsskolen til
vgs., for å ta et eksempel.

> og elever som ikke leser oppgaven før de begynner å svare.

Hvis KVJ noen sinne har sittet i et norsk eksamenslokale, så burde han
vite hva det er snakk om. Stuet sammen i en gymsal e.l. 8 timer som er
avgjørende for din fremtid. Da vil man gjøre mest mulig av det man har
lært, og det er ikke å være tekstkritisk, ikke fordi lærerne ikke legger
opp til det, men fordi systemet ikke tillater det.
>
> Jeg oppfatter faktisk ikke at det er en fagforenings oppgave å være en
> ekstra statslig konsulenttjeneste for formulering av eksamensoppgaver,
> mens det de egentølig skulle befatte seg med ligger brakk.
>
En fagforening bør også bry seg om innholdet i den profesjonen de
organiserer folk. Noe annet ville være helt bak mål. Hva mener KVJ så at
lærerforeningene er, utenom øredobber og kaffeslaberas???

-- 
Mathias
"Saken er biff, saken er karbonade, saken er ertesuppe"



This archive was generated by hypermail 2b29 : 03-08-01 MET DST