Re: Bygg landet! (Eller "radikal teknorealisme")

From: Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Date: Tue Oct 10 2000 - 00:48:44 MET DST

  • Next message: asgeirbj@student.sv.uio.no: "(no subject)"

    Jeg tar meg friheten -- i denne togtransportens skjebnetid i Norge -- til
    å sende et tidligere innlegg om igjen. Med visse aktuelle TILLEGG
    (av praktiske grunner innskrevet i teksten med STORE BOKSTAVER).

    Mvh. Bjarne Nærum

    ------------ Opprinnelig melding -----
    Fra: Bjarne Naerum <bjarne@bo.online.no>
    Til: klassekampen-forum@aksess.no <klassekampen-forum@aksess.no>
    Dato: 31. august 2000 13:03
    Emne: Re: Bygg landet! (Eller "radikal teknorealisme")

    Mer om tog og jernbane. God, gammal teknologi og sosial ingeniørkunst?

    1) Det var mye skepsis og motstand i starten, men her er
    Aasmund Olavsson Vinje (i "Ferdaminne frå sumaren 1860"):

    "Eg finn det som eit dikt å fara so fort og sjå tre og steinar og tuvor og alt
    som i vegen kan koma, å syne seg fram eit augneblink og atter renna frå oss
    som skræmde fuglar"

    "Det er mannetanken som her på skaparvis hev blåsi liv i nosi på jordklumpen,
    og gjort kol og vatn og eld og halm til tenaren sin; difor skrik og frøser i
    fugleflog denne tenaren under svipeslaget av vår ånd, og me sit på vår
    sigersvogn stoltare enn dei romerske sigerherrar"

    2) Siden vet vi hvordan det gikk, lenge. Opp og ned for jernbanen, mest
    ned på 1900-tallet (se f.eks Thomas Chr. Wyllers gode og engasjerte bok
    om NSB, ”Ta plass!” fra 1982). Foran 1990-åra var det mye snakk om
    "togets tiår" og "jernbanens renessanse". Slike betegnelsen har kanskje vært
    berettiga ute i Europa, men vekker neppe annet enn latter, harme og gråt
    her i Norge...

    "TOGETS SISTE TIÅR" PASSER KANSKJE BEDRE HER?

    3) Så til det nye Haukelibaneprosjektet, som det er mye skepsis mot.
    Sunn skepsis er vel og bra, men enkelte - også på venstresida - mener
    at prosjektet er uttrykk for overdreven teknoentusiasme. Og videre at
    høyhastighetstog er et virkemiddel for å avfolke distriktene. At toget bare
    stopper på noen få stasjoner. Mens togene som stoppet på de fleste
    stasjoner blir nedlagt -- sammen med disse stasjonene.

    Er dette riktig? Nei, ihvertfall går planene ut på at forskjellige tog skal
    stoppe på forskjellige stasjoner, slik at man daglig får stopp på flere
    stasjoner. Dessuten er dette et større nettverk, utover ruta Oslo-Bergen.

    Noen presseklipp om de nye planene:

    Gjennomsnittlige reisetider for Haukelibanen:
    --------------------------------------------------------------
    Bergen-Oslo 2 t 25 min
    Stavanger-Oslo 2 t 59 min
    Haugesund-Oslo 2 t o3 min
    Kristiansand-Oslo 2 t 40 min
    Bergen-Stavanger 2 t 15 min
    Bergen-Skien 2 t 06 min
    Bergen-Arendal 3 t 00 min
    Skien-Oslo 1 t 01 min
    Odda-Bergen 0 t 35 min
    Kongsberg-Oslo 0 t 36 min
    Sauda-Haugesund 0 t 33 min
    http://www.varden.no/apps/pbcs.dll//artikkel?SearchID=73036333636562&Avis=VA&Dato=20000823&Kategori=NYHET&Lopenr=766250&Ref=AR

    Se på disse tidene! Hvilke konsekvenser kunne dette få
    om planene ble realisert? For flytrafikken, bare for å nevne NOE.

    DETTE FORTJENER MER OPPMERKSOMHET. OG EN SJANSE.

    Et jernbane-nettverk:
    ----------------------------
    Haukelibanens hovedtrase er ment å gå fra Oslo over Kongsberg, Notodden og Bø og videre gjennom Kviteseid og Vinje over Haukeli til Bergen. Grenland innlemmes i banenettverket gjennom en oppjustering av Bratsbergbanen (SOM NSB NÅ VIL LEGGE NED, SE UNDER), og en oppgradering av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen inngår også i konseptet. Dessuten er en ny pendeltrase mellom Røldal og Stavanger tenkt å knytte sammen Rogaland og Hordaland. 84 prosent av banen blir ensporet, og 16 prosent dobbeltsporet. Byggekostnadene er beregnet til 25 milliarder kroner i 97-kroner. Dette tilsvarer 43 mill. kr. per km. Årlige billettinntekter er stipulert til vel 3 milliarder kroner, og materiellkostnadene vil i første omgang være i størrelsesorden 3.6 milliarder kroner. Dette inkluderer innkjøp av 32 persontogsett, og beregnet pris per sete er 375.000 kroner. I konseptet Haukelibanen ligger også inne en oppgradering av Bergensbanen med tanke på regional- og turisttrafikk.
    http://www.varden.no/apps/pbcs.dll//artikkel?SearchID=73036333636562&Avis=VA&Dato=20000823&Kategori=NYHET&Lopenr=798226&Ref=AR

    (NB: IKKE BARE BRATSBERG/TELEMARK: OGSÅ Arendalsbanen
    OG Randsfjordbanen VIL NSB LEGGE NED I LØPET AV KORT TID. )

    4) Er alt dette overdreven teknoentusiasme? Jeg vil kanskje heller kalle det
    "radikal teknorealisme". Eller "radikal"? Noe jeg savner mer diskusjon om
    på venstresida idag, er hvordan vi bør forholde oss til en (slik) privatisering
    av jernbanen i Norge? (Jf. negative og tragiske konsekvenser bl.a. i England.)

    Vi har allerede fått private aktører .... eh, på banen. "Timetoget" starter
    nå trafikk mellom Grenland (Skien/Porsgrunn) og Notodden -- altså på
    den såkalte Bratsbergbanen (oppkalt etter gamle "Bratsberg Amt",
    før Telemark fylke), grundig beskrevet av Dag Solstad i "T. Singer"...

    SISTE: NSB HAR ALTSÅ BESTEMT SEG FOR Å LEGGE NED
    Bratsbergbanen (I TILLEGG TIL AT HYDRO NÅ FORLATER
    NOTODDEN. SÅ LES SOLSTADS BOK -- NÅ!)

    I SAMME SLENGEN TREKKER NSB NÅ SITT ENGASJEMENT I
    "Timetoget", OG TRUER DERMED HELE NYSKAPNINGEN.

    SE KRITIKKEN FRA Gunn Olsen (Ap) I SAMF.KOMITEEN:
    http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/artikkel?Avis=VA&Dato=20001009&Kategori=NYHET&Lopenr=495120&Ref=AR&forside=1

    JEG SKREV (YTTERLIGERE AKTUALISERT NÅ):
    NSBs elendige forfatning og uendelige nedbygging skaper i tillegg
    en stadig større aksept for private løsninger blant folk flest. Altså helt
    etter Planen? Se dette ved fylkesvaraordfører Gunn Marit Helgesen (H):
    http://www.varden.no/apps/pbcs.dll//artikkel?SearchID=73036338443312&Avis=VA&Dato=20000821&Kategori=NYHET&Lopenr=699711&Ref=AR

    I Telemark håper mange nå at Timetoget også vil overta det viktige
    lokaltoget (også kalt skoletoget) mellom Neslandsvatn / Drangedal
    og Bø, som NSB i realiteten nå har lagt ned. Den uhyre prisen
    som NSB krever av fylke / stat / kommuner (?) for å fortsette driften,
    overgår dramatisk de anslag som private aktører har lansert. Se:
    http://www.varden.no/apps/pbcs.dll//artikkel?SearchID=73036338443312&Avis=VA&Dato=20000829&Kategori=NYHET&Lopenr=455196&Ref=AR

    Berørte kommuner vurderer nå i tillegg å tegne aksjer i Timetoget:
    http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/artikkel?Avis=VA&Dato=20000829&Kategori=NYHET&Lopenr=283473&Ref=AR

    JØRG WESTERMANN (i Sørnorske Høgfartsbanar) SKRIVER:
    "ein kort kommentar til privatisering. Det er i hovudsak to grunnar som tilseier at me ikkje tek avstand frå slike spissformuleringar i mediene. For det eine ville Haukelibanen vere politisk død om me skulle antyde at NSB skal stå for drifta. Trafikkprognosane ville framstå som svært lite sannsynlege. For det andre: etter alt å døme har korkje NSB eller Jernbaneverket tilstrekkeleg fagleg kompetanse for å planleggje og gjennomføre eit slikt prosjekt. Det har me diverre meir enn nok av forstemmande prov på. Sjølvsagt kan ein vone at dette vil endre seg, men eg trur ikkje det vil skje før det vert for seint. Difor må me sjå etter andre måtar å realisere prosjektet på. Når me ikkje utelukkar "private løysingar", så er dette rein pragmatisme, og ikkje bestemt av nokon ideologisk dogme."

    HAR WESTERMANN ALLEREDE FÅTT RETT?
    "- Sjølvsagt kan ein vone at (NSB) vil endre seg,
    men eg trur ikkje det vil skje før det vert for seint."

    UANSETT: NÅ ER KANSKJE TIDA ENDA MER
    MODEN FOR NYE ALTERNATIVER TIL NSB?

    1, 2, 3, 4, 5) Hva bør gjøres?
    Jeg har ikke vært på Cuba sjøl, og Frp-Alvheim tok neppe toget da han
    var innom landet på VIP-besøk. Men det skulle ikke forundre meg mye
    om tilstanden for jernbanen er langt bedre der enn hva tilfellet er her, for
    stakkars, stakkars NSB.

    HAR DET SKJEDD NOE MER MED PROSJEKTET SIDEN
    SIST? WESTERMANN?

    Bjarne Nærum



    This archive was generated by hypermail 2b29 : Tue Oct 10 2000 - 00:52:44 MET DST