Re: Bygg landet! (Eller "radikal teknorealisme")

From: Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Date: Tue Oct 10 2000 - 22:43:22 MET DST

  • Next message: Bjarne Naerum: "FN-finalen: "Kjempet Norges sak" og vant"

    Mer til spørsmålet om privatisering av NSB og norsk togtrafikk.
    Et spørsmål som nå vil komme i nye og kraftigere bølger enn ever.
    Alle skjønner at det nå må skje noe dramatisk med NSB, så...

    Jernbanearbeiderne skal nok få en tøff kamp mot privatisering framut.

    Bjarne Nærum

    --------
    JERNBANEANSATTE:
    Vil ikke privatisere NSB
    http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=2&item=125008

    (Av: Espen Brynsrud 10. okt 13:26)

    Billettsalg i Narvesen-kioskene og privatisering er ikke svaret på de enorme problemene NSB og Jernbaneverket nå skal jobbe seg ut av, mener de jernbaneansatte.

    Skuffelsen og frustrasjonen blant de jernbaneansatte er stor. Mange frykter at privatisering og konkurranseutsetting ytterligere skal legge press på sikkerheten på jernbanene. De ansatte stoler heller ikke på at Regjeringens forslag om å innføre moms på persontrafikk fullt ut vil bli kompensert, slik at dette ikke vil skade jernbanetrafikken. Samferdselsminister Terje Moe Gustavsen, NSB-konsernsjef Arne Wam og Jernbaneverkets toppsjef Steinar Killi fikk mange frustrerte innspill da de møtte de jernbaneansatte på Landsmøtte i Jernbaneforbundet i Oslo tirsdag.

    Forsvarte momsforslaget
    Samferdselsminister Terje Moe Gustavsen forsvarte budsjettforslaget om 12 prosent moms på persontrafikk, og gjentok lovnadene om kompensasjon. Hans regjering har heller ingen planer om å gå bort fra konkurranseutsettingen av de statlige selskapene, selv om Gustavsen ikke mente at oppsplitting og nye selskapsformer nødvendigvis ikke være løsningen i seg selv.

    - Nok frihet
    – Det er ikke mangel på frihet som er årsak til problemene i NSB. NSB BA har nok frihet til å gjennomføre nødvendige endringer. Aksjeselkapsformen har også sine side, og løser ikke nødvendigvis alle problemer, sa samferdselsministeren, med adresse til bråket i Orkla og Storebrand den siste tiden.

    Kan tape konkurransen
    Konstituert konsernsjef Arne Wam i NSB BA var overbevist om at NSB vil lykkes med de menneskelige ressursene selskapet har, bare man er villig til å lære av feilene. Han påpekte også at NSB fortsatt har høye kostnader sammenliknet med jernbaneselskaper internasjonalt. Øket konkurranse kan bidra til å få ned kostnadene. Men konkuransen har også en skyggeside - nemlig at man risikerer å tape.

    – I Sverige tapte SJ anbudet om lokaltrafikken rundt Stockholm, påpekte Wam.

    Kapitalist-leken
    Jernbanedirektør Steinar Killi mente aksjeselskapsformen trolig generelt er den beste når jernbaneselskapene skal møte den økende konkurransen.

    – Men vi skal ikke leke privatkapitalister, som lederene i Norsk Jernbaneforbund, Ove Dalsheim, advarte mot mandag, men vi skal heller ikke være redde for konkurranse. Jeg kan ikke skjønne at noen andre skal være bedre enn oss i å drive jernbane og utbygging, sa Killi.

    Han minnet om at baneservice-delen i det siste har vunnet 70 prosent av de anbudene de har konkurrert om, samtidig som kostnadene er redusert med 40 prosent.
    ------



    This archive was generated by hypermail 2b29 : Tue Oct 10 2000 - 22:52:16 MET DST