Marxisme og religion

Mathias Bismo (bismo@online.no)
Fri, 15 May 1998 16:26:38 GMT

Jostein Laugaland skrev blant annet:
>
>Den kommunistiske stat var ateistisk med bevisst brodd både mot det
>kulturelle vanvidd og det religiøse vanvidd. Kollektivisme var eit
>verkemiddel. Nå snur du tvert om på utopiane. Det er lov å etterlysa
>forsttanden.
>
Nå har ikke jeg fulgt med på debatten mellom ham og Kvist. Men denne
ene lille passasjen inneholder mer enn nok sprengstoff til en debatt.

Det stemmer forsåvidt at den hittil virkeliggjorte sosialismen har
hatt ateisme i programmet sitt. Cuba, på sin side (som en del velger å
kalle sosialistisk), er kun sekulær, i likhet med f.eks. Irak (men i
motsetning til Norge).

Men religion er en fremmedgjort tilstand. Man kan ikke fjerne
fremmedgjøring ved å undertrykke den, særlig ikke når forholdene ikke
ligger til rette for det, slik det gjør i det kapitalistiske
samfunnet. Man må tvert imot fjerne den grunnvollen som skaper
religiøs fremmedgjøring, det Marx kalte folkets opium, for å fjerne
religionen som sådan.

Vi kan ikke regne med at alle vil bli ateister og (mer eller mindre)
fornuftige materialister i dag. Erfaringene fra Sovjetunionen og den
massive tilstrømningen til kirkene i dag, viser at vedtak ovenfra ikke
i lengden kan knuse religiøsiteten. Det var trolig denne forståelsen
som fikk Castro til å invitere paven til Cuba.

Så lenge religionen eksisterer, og det gjør den i dag, må man
akseptere at de har like rettigheter. Det skal være lik rett for en
kristen eller muslimsk menighet til å starte privatskoler, så lenge
religiøse privatskoler eksisterer. Derfor har RV og AKP støttet Trond
Ali Lindstads initiativ, selv om vi ikke liker det.

Laugalands kategoriske påstander gir ikke inntrykk av at han har
skjønt mye av den marxistiske fremmedgjøringsteorien. At han dermed
ender opp med den typen påstander han gjør i henhold til kommunisters
virkelige ærend, er ikke rart. Men den stemmer overhodet ikke.

---
Mathias