Re: Mer tæl i Hellas?

From: Oistein Haugsten Holen (o.h.holen@bio.uio.no)
Date: Wed Nov 10 1999 - 22:07:45 MET


>At 15:19 10/11/99 +0100, Trond Andresen wrote:
>Grekerne er ekstremt enøyde i Kosovo-saka p.g.a. samme
>religiøse og kulturelle "katolsk-ortodokse" tilknytning som serberne, den
>historiske konflikten med Tyrkia, og rasisme overfor albanere
>(fremmedarbeidere) i Hellas. Det finnes en gresk sjåvinisme som minner om
>den serbiske. Så jeg gir ikke veldig mange øre for den type "tæl" i Hellas
>som måtte springe ut av disse faktorene.
(...)
>Derimot har Hellas en gammel anti-imperialistisk tradisjon som fortjener
>respekt, fra kampen mot militærjuntaen, og "borgerkrigen" etter annen
>verdenskrig, da kommunistene og andre på den radikale venstresida ble knust
>av det greske borgerskapet med amerikansk bistand.

Når Trond Andresen poster på KK-forum med subject "Mer tæl i Hellas?", og
postingen inneholder en nyhet om at USA utsetter turen til Hellas på grunn
av demonstrasjoner, så må jeg jo anta at han på en eller annen måte synes
disse demonstrasjonene mot Clinton er bra.

Disse demonstrasjonene dreier seg i stor grad om krigen i Jugoslavia, som
grekere flest var imot. Trond Andresen avfeier imidlertid denne protesten
som sjåvinistisk og rasistisk. Her ser vi nok en gang den refleksaktige
mistenkeliggjøringen av bombemotstanderne.

Selv er jeg heller ikke spesielt begeistret for sjåvinisme og rasisme, tro
det eller ei, men jeg tror ikke at situasjonen i Hellas er like svart-hvitt
som det Trond Andresen (og Knut Johansen i et lignende innlegg) tegner.
Selv trekker nemlig Trond Andresen fram en positiv anti-imperalistisk
tradisjon i Hellas, med linjer tilbake til "borgerkrigen" etter andre
verdenskrig, og senere kampen mot juntaen. Og da er det vel kanskje
nærliggende å tro at noen av disse anti-imperalistene og enda flere av
deres arvtagere fortsatt er i live og demonstrerer mot imperialismens nye
former, akkurat som anti-imperialister gjør i resten av verden?
Demonstrasjonene i 1999 dreier seg jo neppe fortsatt om å bli kvitt
militærjuntaen.

Trond Andresen påpeker at grekere og serbere (det kan legges til russere,
makedonere, hviterussere, ukrainere, bulgarere, rumenere og endog en del
albanere) er ortodokse i troen, og dermed føler et slags slektskap. Det har
han nok rett i, og det kan også hende at grekerne på grunn av dette har
hatt vanskeligere for å kjøpe den demoniserte utgaven av serberne som har
solgt så bra i vesten. Serbere reiser også i stor grad til Hellas på ferie,
og dette kan jo bidra ytterligere til fellesskap. Man skal imidlertid ikke
legge for mye vekt på dette argumentet om ortodoks tro, bulgarerne er
ortodokse men har vært på den andre siden i forhold til Serbia i hver
eneste krig dette århundret. Så det er ingen automatikk i at ortodokse vil
støtte hverandre.

Trond Andresen (og Knut Johansen) trekker begge fram rasismen som retter
seg mot albanere på Balkan. Ja, rasisme mot muslimer er utbredt, både i
Serbia og Hellas (og for den saks skyld Norge), både mot albanere og mot
tyrkere. Mange kosovarer er videre rasistiske ovenfor serbere, mange
kroater ovenfor bosniske muslimer, og jeg har selv møtt kosovarer og
albanere fra Makedonia som har snakket nedsettende om muslimske albanere
fra Albania... Men en ting er å konstatere dette, en annen ting er å hevde
at det meste av motstanden mot bombing i Hellas er rasistisk motivert. Jeg
tror en viktig faktor for å forklare grekernes engasjement kan være større
innlevelse i den serbiske sivilbefolkningens lidelser under bombingen, på
grunn av større kunnskap om serberne før konflikten oppsto.

>Jeg noterer meg med interesse at de
>utbredte ortodokse fordommene på Balkan og i Hellas om at albanerne er
>muslimske, annenklasses mennesker, ALDRI har blitt kommentert av de som
>flittig forsvarer den serbiske sida i konflikten her på forumet. Dette på
>tross av at jeg har utfordret dem flere ganger på dette. Min kritikk av
>Ljubisa Rajic, f.eks., ble stående uimotsagt. Se
http://www.itk.ntnu.no/ansatte/Andresen_Trond/kk-f/fra110699/0146.html
>og
http://www.itk.ntnu.no/ansatte/Andresen_Trond/kk-f/fra110699/0142.html
http://www.itk.ntnu.no/ansatte/Andresen_Trond/kk-f/fra110699/0143.html

Jeg synes ikke Rajics uttalelser var spesielt rå, det råeste var Trond
Andresens presentasjon av dem. Derfor svarte jeg ikke på denne mailen når
han postet den sist. Men vi kan jo likevel diskutere Rajics konkrete
uttalelser, slik Andresen sammenfattet dem:

Trond Andresen om Rajic:
>Han erklærer seg mot prinsippet om å legge "skyld" på folkegrupper
>som helhet. Men holder han seg konsekvent til sitt eget prinsipp? Legg merke
>til hva han framhever ved flere anledninger for å forklare problemene i
>Kosovo: Landsdelen trenger "modernisering" og "kvinnefrigjøring", og
>albanerne får svært mange barn. Dessuten vil mange av dem ha et
>"Stor-albania", noe serberne frykter. "Blodhevn"-tradisjon er heller ikke
>bra. Med andre ord, det er visse objektive faktorer ved den albanske
>befolkninga som bidrar til problemene.

Problemet med dette er at alt tas ut av sin sammenheng. Rajic skriver om
Kosovo generelt, og ikke spesielt om kosovoalbanere, når han skriver:

> Fredelig sameksistens er fullt mulig forutsatt a) modernisering av
>samfunnet -
> utdannelse, frigjøring av kvinner, forvandlig av det agrare samfunn mot det
> industrielle o.l., b) aktiv propaganda for sameksistens fra myndighetenes
>side, c)
> stimulering av de som fremmer etnisk og religiøs forståelse, d) at
>sikkerheten for
> alle garanteres, e) at forbrytere blir dømt o.s.v.

Et annet sted skriver Rajic at det er lav moderniseringsgrad i hele
området, altså ikke bare hos albanerne. Dette stemmer jo med det vi vet:
Kosovo er lutfattig, for Kosovo var det området i Jugoslavia som ble minst
industrialisert og modernisert. Kvinnefrigjøringen er heller ikke koblet
spesielt til kosovoalbanerne ovenfor.

Befolkningsveksten skriver Rajic om etter å ha blitt spurt eksplisitt om
hvorfor serberne bare utgjør 10% av befolkningen, hvis Kosovo er så viktig
for dem. At kosovarenes fødselsrate er høy har han støtte i fra
Encyclopedia Britannica, CDrom-utgaven:
"The Albanian population has been increasing four to five times faster than
the average annual rate in other European countries. Nearly all of the
growth has been due to natural increase rather than migration."

Her står det også at albanerne lever tradisjonelt:
"Traditional Geg society was based on tribal groups, each one led by a clan
chieftain, or bajraktar. Under the communist regime, this clan system
largely disappeared from Albania, but the patriarchal families
characteristic of the Gegs are still evident among ethnic Albanians in
Yugoslavia and Macedonia. "

Rajic selv ser ikke på konflikten som etnisk, men sosial:
> konflikten defineres dobbelt; noen mener at den er utelukkende eller først og
> fremst etnisk, noen at den er primært en sosial konflikt (jeg mener det
>siste).

Til slutt konkluderte Trond Andresen:
>Les Rajic sin lange, grundige dialog med norske lesere en gang til. Du vil,
>oppsiktsvekkende nok, ikke finne en _eneste_setning_ hvor han
>nevner muligheten for visse problematiske trekk* ved den _serbiske_
>folkegruppa.

Ja, det er bare å lese. Rajic skriver faktisk ikke spesielt mye om hva som
er galt med hverken albanere eller serbere, han skriver om en sosial
konflikt, om et undertrykkende regime, om historie osv. Problemet ser ut
til å være at Trond Andresen tolker Rajic som fanden tolker bibelen.

Øistein Holen



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Jan 13 2000 - 15:17:36 MET