Ljubisa Rajic- en kommentar

Trond Andresen (trond.andresen@itk.ntnu.no)
Sat, 03 Jul 1999 23:27:25 +0200

Jeg forutsetter at leseren har lest oppslaget fra Dagbladet. Rajic
representer det beste i den serbiske opposisjonen. Han er anti-sjåvinist,
internasjonalist, motstander av ethvert autoritært system. Han bekjenner seg
til prinsippet om at individer og regjeringer skal stilles til ansvar, og at
dette skal skje via rettssystemene.

Så langt er alt vel og bra.

Han erklærer seg mot prinsippet om å legge "skyld" på folkegrupper
som helhet. Men holder han seg konsekvent til sitt eget prinsipp? Legg merke
til hva han framhever ved flere anledninger for å forklare problemene i
Kosovo: Landsdelen trenger "modernisering" og "kvinnefrigjøring", og
albanerne får svært mange barn. Dessuten vil mange av dem ha et
"Stor-albania", noe serberne frykter. "Blodhevn"-tradisjon er heller ikke
bra. Med andre ord, det er visse objektive faktorer ved den albanske
befolkninga som bidrar til problemene.

Dette er sikkert riktig i noen grad. Men da burde man også kunne forvente
visse merknader om den _serbiske_ befolkninga: Er det noen faktorer som
preger _denne_ befolkninga, og som kanskje også bidrar til problemene?
F.eks. at mange av dem ser på seg sjøl som bedre enn albanerne? At de ser på
seg sjøl som Balkans elite, som i tillegg er urettferdig misforstått og forfulgt?

Jeg har tidligere her på KK-forum sagt at serberne er "israelerne" i denne
konflikten. Mange av dem ser på seg sjøl som bedre enn de mindre siviliserte
"araberne" (dvs. albanerne). Og bare et ekstremt herrefolk-syn på ei anna
folkegruppe kan muliggjøre det omfang av massakrer og overgrep mot sivile
som vi har sett fra serbisk side i Kosovo. ("Neida, serbiske menn voldtar ikke
albanske kvinner, fordi de lukter sauekjøtt", som den 17-årige datteren til
en lastebilsjåfør i Beograd forsikret en journalist fra Independent. Faren
hennes dro til Kosovo hver helg for å være med på etnisk rensing.)

Les Rajic sin lange, grundige dialog med norske lesere en gang til. Du vil,
oppsiktsvekkende nok, ikke finne en _eneste_setning_ hvor han
nevner muligheten for visse problematiske trekk* ved den _serbiske_
folkegruppa. I motsetning til de barnerike, umoderne, før-industrielle,
kvinnediskriminerende og blodhevn-tradisjonalistiske albanerne.

Jeg gjentar: Rajic eksemplifiserer det _beste_ av serbisk opposisjon.
Hvordan står det da til forøvrig?

Trond Andresen

*Se f.eks. Håkon Lunds kronikk i Dagbladet 16.mai,
"Manipulert av historien ", tilgjengelig på
http://www.dagbladet.no/kultur/1999/05/16/165399.html