Re: Bygg landet! (Eller "radikal teknorealisme")

From: Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Date: Thu Aug 31 2000 - 13:03:28 MET DST


Mer om tog og jernbane. God, gammal teknologi og sosial ingeniørkunst?

1) Det var mye skepsis og motstand i starten, men her er
Aasmund Olavsson Vinje (i "Ferdaminne frå sumaren 1860"):

"Eg finn det som eit dikt å fara so fort og sjå tre og steinar og tuvor og alt
som i vegen kan koma, å syne seg fram eit augneblink og atter renna frå oss
som skræmde fuglar"

"Det er mannetanken som her på skaparvis hev blåsi liv i nosi på jordklumpen,
og gjort kol og vatn og eld og halm til tenaren sin; difor skrik og frøser i
fugleflog denne tenaren under svipeslaget av vår ånd, og me sit på vår
sigersvogn stoltare enn dei romerske sigerherrar"

2) Siden vet vi hvordan det gikk, lenge. Opp og ned for jernbanen, mest
ned på 1900-tallet (se f.eks Thomas Chr. Wyllers gode og engasjerte bok
om NSB, ”Ta plass!” fra 1982). Foran 1990-åra var det mye snakk om
"togets tiår" og "jernbanens renessanse". Slike betegnelsen har kanskje vært
berettiga ute i Europa, men vekker neppe annet enn latter, harme og gråt
her i Norge...

3) Så til det nye Haukelibaneprosjektet, som det er mye skepsis mot.
Sunn skepsis er vel og bra, men enkelte - også på venstresida - mener
at prosjektet er uttrykk for overdreven teknoentusiasme. Og videre at
høyhastighetstog er et virkemiddel for å avfolke distriktene. At toget bare
stopper på noen få stasjoner. Mens togene som stoppet på de fleste
stasjoner blir nedlagt -- sammen med disse stasjonene.

Er dette riktig? Nei, ihvertfall går planene ut på at forskjellige tog skal
stoppe på forskjellige stasjoner, slik at man daglig får stopp på flere
stasjoner. Dessuten er dette et større nettverk, utover ruta Oslo-Bergen.

Noen presseklipp om de nye planene:

Gjennomsnittlige reisetider for Haukelibanen:
--------------------------------------------------------------
Bergen-Oslo 2 t 25 min
Stavanger-Oslo 2 t 59 min
Haugesund-Oslo 2 t o3 min
Kristiansand-Oslo 2 t 40 min
Bergen-Stavanger 2 t 15 min
Bergen-Skien 2 t 06 min
Bergen-Arendal 3 t 00 min
Skien-Oslo 1 t 01 min
Odda-Bergen 0 t 35 min
Kongsberg-Oslo 0 t 36 min
Sauda-Haugesund 0 t 33 min
http://www.varden.no/apps/pbcs.dll//artikkel?SearchID=73036333636562&Avis=VA&Dato=20000823&Kategori=NYHET&Lopenr=766250&Ref=AR

Se på disse tidene! Hvilke konsekvenser kunne dette få
om planene ble realisert? For flytrafikken, bare for å nevne NOE.

Et jernbane-nettverk:
----------------------------
Haukelibanens hovedtrase er ment å gå fra Oslo over Kongsberg, Notodden og Bø og videre gjennom Kviteseid og Vinje over Haukeli til Bergen. Grenland innlemmes i banenettverket gjennom en oppjustering av Bratsbergbanen, og en oppgradering av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen inngår også i konseptet. Dessuten er en ny pendeltrase mellom Røldal og Stavanger tenkt å knytte sammen Rogaland og Hordaland. 84 prosent av banen blir ensporet, og 16 prosent dobbeltsporet. Byggekostnadene er beregnet til 25 milliarder kroner i 97-kroner. Dette tilsvarer 43 mill. kr. per km. Årlige billettinntekter er stipulert til vel 3 milliarder kroner, og materiellkostnadene vil i første omgang være i størrelsesorden 3.6 milliarder kroner. Dette inkluderer innkjøp av 32 persontogsett, og beregnet pris per sete er 375.000 kroner. I konseptet Haukelibanen ligger også inne en oppgradering av Bergensbanen med tanke på regional- og turisttrafikk.
http://www.varden.no/apps/pbcs.dll//artikkel?SearchID=73036333636562&Avis=VA&Dato=20000823&Kategori=NYHET&Lopenr=798226&Ref=AR

4) Er dette overdreven teknoentusiasme? Jeg vil kanskje heller kalle det
"radikal teknorealisme". Eller "radikal"? Noe jeg savner mer diskusjon om
på venstresida idag, er hvordan vi bør forholde oss til en (slik) privatisering
av jernbanen i Norge? (Jf. negative og tragiske konsekvenser bl.a. i England.)

Vi HAR allerede fått private aktører .... eh, på banen. "Timetoget" starter
nå trafikk mellom Grenland (Skien/Porsgrunn) og Notodden -- altså på
den såkalte Bratsbergbanen (oppkalt etter gamle "Bratsberg Amt",
før Telemark fylke), grundig beskrevet av Dag Solstad i "T. Singer"...

NSBs elendige forfatning og uendelige nedbygging skaper i tillegg
en stadig større aksept for private løsninger blant folk flest. Altså helt
etter Planen? Se dette ved fylkesvaraordfører Gunn Marit Helgesen (H):
http://www.varden.no/apps/pbcs.dll//artikkel?SearchID=73036338443312&Avis=VA&Dato=20000821&Kategori=NYHET&Lopenr=699711&Ref=AR

I Telemark håper mange nå at Timetoget også vil overta det viktige
lokaltoget (også kalt skoletoget) mellom Neslandsvatn / Drangedal
og Bø, som NSB i realiteten nå har lagt ned. Den uhyre prisen
som NSB krever av fylke / stat / kommuner (?) for å fortsette driften,
overgår dramatisk de anslag som private aktører har lansert. Se:
http://www.varden.no/apps/pbcs.dll//artikkel?SearchID=73036338443312&Avis=VA&Dato=20000829&Kategori=NYHET&Lopenr=455196&Ref=AR

Berørte kommuner vurderer nå i tillegg å tegne aksjer i Timetoget:
http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/artikkel?Avis=VA&Dato=20000829&Kategori=NYHET&Lopenr=283473&Ref=AR

1, 2, 3, 4, 5) Hva bør gjøres?
Jeg har ikke vært på Cuba sjøl, og Frp-Alvheim tok neppe toget da han
var innom landet på VIP-besøk. Men det skulle ikke forundre meg mye
om tilstanden for jernbanen der er langt bedre enn hva tilfellet er her, for
stakkars, stakkars NSB.

Bjarne Nærum



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Sep 28 2000 - 11:01:19 MET DST