Re: Bygg landet! (Eller "radikal teknorealisme")

From: Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Date: Fri Aug 25 2000 - 13:50:52 MET DST


Trond Andresen gir et godt svar til "ECON-ekspert" Eirik Wærness,
vedrørende dennes negative vurdering av Haukelibaneprosjektet.

Her en nyhet fra NTB som bør med i denne sammenhengen:
http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/artikkel?Avis=VA&Dato=20000825&Kategori=NTBI&Lopenr=8250019&Ref=AR
--------------------------------------------------------
Kollektivpriser økt med 500 prosent

Prisene på trikk, buss og tog har siden 1980 steget med 500 prosent. Det er tre ganger så mye som konsumprisindeksen.

() OSLO (NTB): I dag bruker reisende med kollektivtrafikken langt mer av lønna på reisekostnader enn for 20 år siden.

I 1980 kostet en billett med buss i Oslo og Bergen 4 kroner. I dag koster den samme billetten 19 og 20 kroner. Det er en økning på 500 prosent. Samtidig har konsumprisindeksen fra 1980 økt med 158 prosent.

Ifølge NRK skyldes den kraftige prisøkningen at en statlig prisregulering ble fjernet i 1980.
-------------------------------------------

Bjarne N.

-----Opprinnelig melding-----
Fra: Trond Andresen <trond.andresen@itk.ntnu.no>
Til: klassekampen-forum@aksess.no <klassekampen-forum@aksess.no>
Dato: 24. august 2000 23:52
Emne: Re: Bygg landet! (Eller "radikal teknorealisme")

>At 22:11 8/24/00 +0200, Bjarne Naerum wrote:
>>Litt mer om det interessante Haukelibaneprosjektet.
>>(Som, litt nærsynt herfra, også inneholder tiltak som gir anslag ned
>>i ca. EN time mellom Grenland - Oslo, mot elendige ca. TRE i dag!)
>>
>>Trond Andresen skrev:
>> >Her kan man virkelig snakke om å "bygge landet" i ordets beste og
>> >moderne forstand.
>>
>>Men: "Lyntog er luftslott" fastholder ECON-ekspert i dagens TA:
>>BN
>>
>>- Lyntog er luftslott
>>http://www.telemarksavisa.no/0/14/99/2.html
>>
>>­ Rapporten fra tyske DE-Consult om Haukelibanen tyder ikke på at
>>jernbaneprosjektet er blitt noe mindre luftslott. Planene er fullstendig
>>urealistiske, hevder Eirik Wærness ved ECON Senter for økonomisk analyse.
>
>Wærness er økonom og ikke ekspert på jernbane. Det eneste "argument" han kan
>føre i marka er at prosjektets lønnsomhet forutsetter massiv overgang fra
>fly til tog. Men dette er jo ekstremt sannsynlig: Hvem vil f.eks. ta fly
>Gardermoen - Bergen når man kan reise fra sentrum i Oslo til sentrum i
>Bergen på 2.5 timer? Prosjektet baserer sine nøkterne trafikkprognoser på
>erfaringer fra TGV-trafikk i europeiske land. Man veit meget godt hvor stor
>overgang fra fly til til tog man kan forvente. I stedet for å gå inn på
>hvorfor prognosene er for optimistiske, slenger bare dilettanten Værness ut
>noen bråkjekke påstander om luftslott. Etter ett døgn veit han altså det som
>trengs om dette:
>
>>Wærness fikk tilgang på den tyske konsulentrapporten i går, men han ble ikke
>>nevneverdig imponert over innholdet.
>
>Jeg er ikke nevneverdig imponert over en "ekspert" som etter ett døgn uttaler
>seg så skråsikkert om noe som det ligger flere årsverk bak og som er
>evaluert(*) positivt av uavhengige konsulenter.
>
>Og det som kommer her er jo bare rør:
>
>>Det er grunn til å minne om det går vei mellom Bergen og Oslo langs den
>>planlagte jernbanetraseen. Dessuten går det fly fra Bergen, Haugesund og
>>Stavanger til Oslo. Dessuten har vi jo allerede en jernbane fra Bergen til
>>Oslo.
>
>Tror Værness at Haukeliprosjektet, og de konsulenter som har evaluert og
>gitt det positiv karakter - ikke er klar over dette?
>
>>Han angriper både prognosene i rapporten og hva rapporten faktisk omtaler. I
>>prognosene forutsetter Sørnorske Høgfartsbanar, som står bak
>>jernbaneprosjektet, en enorm passasjerovergang fra flyene til toget.
>>­ De forutsetter at en stor andel reisende mellom Vestlandet og Oslo dropper
>>flyet. For reisende fra Stavanger betyr det at de skal ta båten over
>>Boknafjorden og sette seg på toget på Kårstø til Oslo.
>
>Sjølsagt. Det må gå en hurtigbåt-forbindelse. Dette er utredet i rapporten.
>
>Hvis dette er en "ekspert", hva sier dette om ECON analyse? Jeg er ikke
>forbauset. Blårussens oppblåste sjølbilde står ikke i forhold til dens
>kompetanse.
>
>Trond Andresen
>
>(*) Evalueringa av Haukelibaneprosjektet har
>jeg som nevnt lagt ut som ei (virus-fri) Word-fil på på norsk, på
>http://www.itk.ntnu.no/ansatte/Andresen_Trond/tgv/kvalisikr.doc
>
>PS
>Den samme Værness tar i en Econ-"rapport" til orde for umiddelbart å FJERNE
>importvernet for norsk landbruk. En frisk fyr, det her.



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Sep 28 2000 - 11:01:16 MET DST