Re: Dogmatismen

Mathias Bismo (bismo@online.no)
Sun, 12 Apr 1998 23:47:44 GMT

KVJ skrev:
>
>Siden "teorien" fastslår, at et land som een gang er blitt "sosialistisk"
>ikke kan bli kapitalistisk igjen, mener Lydersen at Russland må være
>"sosialistisk" fortsatt. Og Stalin kan ikke kritiseres grunnleggende, siden
>han jo sto i spissen da man bygget denne "sosialismen". Stalin gjorde en god
>gjerning. Med tungt hjerte lot han millioner drepe med den gode sak for øye,
>på samme måten som Gud med tungt hjerte har måttet la milliarder gå til
>grunne for å lede oss alle på den rette vei, selvom vi små mennesker ikke
>begriper det. Her er Lydersen og de arge ml-motstanderne hjertens enige.
>Deres veier skilles ved den sene Krustjov, på samme måten som katolikker og
>protestanter skiller lag ved Luther, fordi det var her Mao skilte lag med
>Sovjet, og Sovjetunionen på noen få år gikk fra å være sosialismens fyrtårn
>for Peking til å være "sosialimperialistisk og en ny variant av
>Hitler-fascismen". På grunn av det senere åpenlyse (men forskjellige)
>sammenbrudd for begge lands statskapitalismer, er de faderløse sekter nå
>henvist til en ørkenvandring under triste økumeniske "debatter".
>
Jeg vet ikke hvilke vonde erfaringer KVJ kan ha hatt medmaoister,
albanister og andre i Danmark. Og jeg skal heller ikke prøve å
forsvare Lydersens anti-dialektiske tese om at historiens hjul ikke
kan skrus tilbake. Da har jo i tilfelle Framkrike vært sosialistisk
siden 1871, mens Tyskland fremdeles er nazistisk, og fortsatt vil være
det. Historisk determinisme, kalles det.

Men til det stadig tilbakevennende spørsmålet om Stalin med blod i
barten. Johansen tar direkte feil når han karakteriserer AKPs syn på
Stalin og Sovjet som en 180 graders omdreien i 1956. Når vi likevel
ikke vil kritisere Stalin på samme måten som diverse borgerlige
grupper, har det å gjøre med en materialistisk historieforståelse. I
Sovjets tilfelle inpliserer det følgende:

1) Landet var svakt utviklet

2) Landet sto alene

3) Omverdenen var fiendtlig

Bolsjevikenes utgangspunkt for revolusjon i Russland, var teorien om
imperialismen som et system som binder hele verden sammen økonomisk.
Dermed var Sovjetunionen som lenkens svakeste ledd en god begynnelse
på en verdensrevolusjon, eller ihvertfall en internasjonal som kunne
favne om store deler av kontinentet. Det skjedde nå en gang ikke.

Hva skjedde så i partiet? Pga krig og medfølgende herligheter, uteble
den store arbeiderrekrutteringen. Det var langt i fra et perfekt skip
Lenin forlot i 1924, selv om det på det tidspunktet var langt fra
synkende. Lenin foreslo helt riktig å fjerne Stalin som partisekretær,
og jeg vil ikke som enkelte legge skylden på hans sykdom. Men ved en
gjennomlesning av hans såkalte testamente, får man ikke noe inntrykk
av at han prioriterer andre. Hans løsning er en kollektiv ledelse. Det
er utgangspunktet år Stalin, Sinovjev og Kamenev allierer seg.
Bukharin og Trotski vil ikke være med på det, uten at de danner en
felles front. Det synes videre på meg som om det er prioriteringene
innen ledertroikaen som splitter den. Mens Stalin ser seg blind på de
praktiske nødvendighetene, er Sinovjev og Kamenev mer forsonings-
orientert enn Stalin, særlig i forhold til Trotski, som i mellomtiden
har utviklet seg til å bli en av praksisens sterkeste kritikere, og et
brudd er uunngåelig. Denne typen stridigheter, gjorde at Stalin og
hans folk i større og større grad gikk mot en monolittisk enhet.

Mye av feilen partiet gjorde, var at det gjorde seg til statsbærende,
og at dermed motsigelser innen partiet (som selvsagt er uunngåelig)
ble langt mer omfattende enn nødvendig var. Mye av 30-tallets redslser
kunne vært unngått dersom partiet hadde fungert bedre, både innad og
utad, og dersom folk hadde vært mer forsoningsvillige (så kan man
selvsagt begynne å diskutere hvorfor de ikke var det, men det tar jeg
eventuelt en annen gang). Men jeg tror ikke at det som skjedde kunne
vært helt og holdent unngått selv om det fungerte bedre, eller om en
annen fraksjon innen partiet hadde makten, ut fra de materielle
forutsetningene Sovjetunionen faktisk lå under. Er det en ting den
russiske revolusjonen kan lære oss, er det at sosialismen over tid
ikke kan overleve i ett land alene, særlig når det er såvidt
tilbakeliggende som Sovjetunionen var.

Dette er mitt syn, og jeg tror ikke AKP generelt ligger så langt fra
det. Så jeg håper at når KVJ i fremtiden kritiserer AKP, at han tar
utgangspunkt i realitetene.

---
Mathias