Re: Kritisk ideologi

Mathias Bismo (bismo@online.no)
Wed, 10 Jun 98 20:51:35 PDT

Anders Ekeland skrev:
>
> - hvor har du fått ditt syn på Stalin fra? Hvorfor er du positiv til Stalin
> i utgangspunktet? Kan du anbefale oss en bok som du mener begrunner at man
> bør være positiv til Stalin?
>
Jeg har nylig lest Åsmund Egges bok "Fra Aleksander II til Boris Jeltsin" og Egil Fossums bok "Fra Stalins Sovjet". Disse synes jeg gir et avbalansert bilde på Stalin og hans rolle i utviklingen fra 1917 og frem til ca 1953. Her legges det vekt på at Stalin i utgangspunktet representerte noe positivt, noe proletarisk, men at utviklingen førte til at det på et eller annen tidspunkt på 30-tallet gikk for langt i retning av en ny overklasse. Det er ikke slik at for eksempel en bedriftsleder under sosialismen automatisk tilhører en borgerklasse (å hevde dette blir rent anarkistisk).Problemet var når disse i kraft av sin rolle som bedriftsleder fikk avgjørende innflytelse på samfunnsutviklingen og begynte å konstituere en egen klasse. Hva var egentlig Stalins rolle i dette? Trolig betydde han en del, men han alene var ikke avgjørende. Stalin tok ofte et mellomstandpunkt mellom trotskistene og bukharinianerne, som begge på sin måte representerte fløystandpunkter. Problemet ble når denne st
illingen gikk over i en monolittisk enhet.
>
> - trotskistene har vært kritiske til Trotskij. Det er ført veldig mange
> debatter om Trotskijs arbeiderstatsteori, om Trotskijs medvirkning til
> etableringen av ett-partistaten, Trotskijs syn på POUM i den spanske
> borgerkrigen, Finlandskrigen, bøndenes rolle i den kinesiske revolusjonen,
> om hans spådommer om utviklinga etter 2. verdenskrig, taktikken i Frankrike
> ved generalstreiken i 1936 (jfr. Overgangsprogrammet) osv. osv. Etter min
> mening har vi levd godt opp til Marx motto: De omnibus dubitandum (Man skal
> tvile på alt). Det finnes en omfattende litteratur - har Bismo satt seg inn
> i den? Deler av den? Lest en eneste bok/brosjyre/pamflett?
>
Min egen bakgrunn for å vurdere trotskismen: Jeg har selv luktet på Internasjonale Sosialister en gang i tiden, og lest deres publikasjoner, som synes å representere en temmelig brutal dogmatisme. Jeg har også vært i kontakt med svenske Socialistiska Förbundet, en utbrytergruppe av 4. Internasjonalen som blant annet gir ut avisen Militant i USA. Og deres teorier synes jeg er helt kurante, helt til man begynner å snakke om Cuba. Disse to er tær ømmere enn Kina var for AKP eller Sovjetunionen for NKP. Jeg har ikke så mye kjennskap til AMG og 4. Internasjonalen, bortsett fra at jeg kjenner enkelte praktiske standpunkter i forbindelse med for eksempel listestilling. Jeg ville satt pris på om Ekeland kunne komme med noe av den kritikken han skryter slik av å ha. Jeg kan forøvrig også vise til Terje Valens artikkel i Røde Fane 2/96.
>
> - det er en grunnleggende metodisk forskjell på Moskva-, Peking, Tirana-,
> Pyong Yang-kommunister og trotskister. Vi bytter ikke fyrtårn. Vi erklærer
> ikke gårsdagens "store revolusjonære ledere" (Deng, Lin Piao, Hoxha,
> Tito...) for "kontrarevolusjonære". Hvordan kunne AKP svelge alle
> revurderinge av Deng, at firerbanden (les femmerbanden) hadde utøvd "et
> fascistisk diktatur over folket og partiet" - uten at det begynte å ringe
> noen bjeller? Denne teologiske (ikke ideologiske) måten å tenke på (Kristus
> og Anti-Krist) er dypt umarxistisk - men et helt grunnleggende trekk ved
> ulike stalinistiske retninger. Hele denne spøkelseshulen av "fredelige
> kontrarevolusjoner", "svik", "skifte farge" - hvor fraværet av faktiske
> argumenter glimrer ved sitt fravær er et stalinistisk fenomen. Det var
> Stalin&Co som startet denne skolen med historieforfalskning og demonisering.
> Og det er ingen uskyldig hets. I Hitlers fengsler behandlet stalinistene
> trotskistiske fanger som fiender. Det skjer også i dagens tyrkiske fengsler.
>
Det er ikke rart kommunistene behandlet trotskistene dårlig under 2. verdenskrig. Trotskis standpunkt hadde for eksempel i forhold til Norge vært at den norske arbeiderklassen burde holde seg i ro. Håkon Meyer (som Øystein Sørensen kaller trotskist) fulgte dette til ytterste konsekvens med å gå i samarbeid med okkupasjonsmakten. Jeg kjenner ikke til hvordan det var i andre land, men det skulle overraske meg om det var annerledes.

Når det gjelder "fargeskift" så er jeg ganske enig når det gjelder Kina, selv om jeg ikke kjenner overvettes til det. Når det imidlertid gjelder Sovjetunionen, er analysen vår at "fargeskift" viste seg ved den 20. kongressen, oppgjøret med "antipartigruppa" o.l. Men den kom selvsagt ikke automatisk, og var et resultat av krefter innad i Sovjetunionen.

Når det gjelder trotskistenes påståtte annerledeshet, så består den kun i at trotskismen aldri har blitt realpolitisk virkelighet, og følgelig er det vanskelig å komme med konkret kritikk av trotskismens praksis like omfattende som av stalinismen. Men samtidig blir Trotskis synspunkter ved makten nærmest hellige. Når kritiserte en trotskist sist nedslaktingen av opprøret i Kronstadt, hvor Trotski sto bak?
>
> - "Stalin ved makten betyr ikke at han nødvendigvis representerte et
> borgerskap" - Sjølsagt ikke. Det jeg hevder er at det finnes et så mange
> overgrep mot vanlige folk, mot den kommunistiske bevegelsen at dette er
> en nesten uungåelig konklusjon for den som er villig til å studere saken.
> Titusenvis av kommunister verden over er gått gjennom perioder med stigende
> tvil, hvor til slutt begivenheter som tvangskollektivisering,
> Moskvaprosesser, hemmelige avtaler med Hitler, mordet på Komintern,
> anti-semmitismen, prosessene i Øst-Europa etter krigen, den kvalmende
> ensrettinga av presse og litteratur, persondyrkelsen, løgner og
> forfalskninger, Berlin -53, Ungarn 56, Tsjekko -68, Afgahnistan - til
> slutt har det blitt for mye - man måtte se på Stalin og hans etterfølgere
> som en fiender av sosialismen, som representanter for noe annet enn vanlig
> folks interesser. Om man kaller det en kaste, et byråkratisk skikt, en ny
> type (kapitalist) klasse er underordnet - er en del av den vitenskapelige
> debatten om Sovjets karakter.
>
Som Egge påpeker i sin bok, var kollektiviseringsprosessen en ide Stalin tok fra blant andre Trotski, i opposisjon til Bukharin. Og Egge viser videre hvordan denne prosessen var med på å sette Sovjetunionen i vanskeligheter landet ikke kom seg ut av, blant annet det Ekeland nevner. Jeg tror likevel det var i grunnen en nødvendighet for Sovjetunionen, og det viser også langt på vei at den Bukharinsk/Stalinske tesen om sosialisme i ett land var feilslått. Denne tesen er kanskje Stalins alvorligste feil. Nå fantes det riktignok ikke noe alternativ. Men for å spøøre Ekeland og likemenn (og likekvinner?) - tror dere sosialismen på sikt kunne overlevd i Sovjetunionen (og Mongolia) alene?
>
> - Du hevder fortsatt at "kritikk er ideologi", mens jeg mener det er helt
> klart at vi (kritikerne) har et vell av historiske kilder og argumenter som
> vi bygger vår kritikk på. Vår konklusjon ang. Stalin kommer etter
> forholdsvis omfattende studier. Mange av oss var i utgangspunket m-l'ere.
> Hadde vi funnet noen holdepunkter for å stå fast på et m-l grunnlag hadde
> vi gjort det. Men det var ingen ting å klynge seg til - når man først
> begynte å studere overgrepa konkret.
>
Kritikk er ikke ideologi i seg selv, men det brukes som det av mange. Kritikk er helt nødvendig i mange sammenhenger, men må ikke overdrives. Althusser er et eksempel på en teoretiker som (i det forholdsvis lille jeg har lest av ham) klarer å kombinere en kritisk sans mmed evnen til å ta vare på det allerede hevdvunne.
>
> - "Jeg ville heller like konkret å høre hvorfor enkelte mener at Stalin
> tilhørte borgerskapet" - Herregud! - vi har jo servert eksempel på eksempel
> på overgrep, på enorme privilegier for byråkratskiktet. Vi har anbefalt
> bøker som dokumenter dette i detalj. Det er nok mer fruktbart å spørre -
> hvor mye faenskap kan Stalin gjøre før *DU* er villig til å ta ham ned fra
> pidestallen. Finnes det noe overgrep, noen typer politikk som for deg er
> helt uakseptabel for marxister? Å gjenninføre forbudet mot abort?
> Justismord på Lenins nærmeste medarbeidere? Fordrive hele folkeslag? Sende
> sovjetiske soldater som ble tatt til fange av Hitler til Gulag? Svelger du
> alt dette? Er ikke noe overgrep, eller summen av dem for grovt?
>
Betyr overgrep automatisk at man er borgerskap? Hva med Trotskis overgrep mot Kronstradt-opprørerne? Det er ikke automatisk slik at kvantitative overgrep slår over i et kvalitativt borgerskap. Sosialismen er fremdeles et klassesamfunn, og det vil fremdeles være overgrep. Spørsmålet er hvem overgrepene ble ført overfor. Og jeg er ikke i tvil om at Moskvaprosessene var overdrevne, men de var i bunn og grunn en reaksjon på noe helt konkret og reelt.
>
> - Til slutt: Legg fram et konkret bevis for at Håkon Meyer var trotskist
> eller trekk tilbake denne påstanden. Spør dem som har fortalt deg det. Er
> det fortsatt noen i AKP som sprer denne gamle løgnen?
>
Jeg viser til historiker Øystein Sørensens bok "Fra Marx til Quisling".
>
> PS: Du har fortsatt ikke svart på mitt spørsmål om Polivkas politiske
> schizofreni (hate DDR - elske Albania)
>
Det lille jeg kjenner til når det gjelder Albania er enda mindre enn det jeg kjenner til med DDR. Men på overflaten virker det på meg ganske komisk.

---
Mathias