Re: Friminutt

Sigurd Lydersen (sigurd.lydersen@easteur-orient-stud.uio.no)
Sun, 24 May 1998 18:02:19 +0200

At 19:20 23.05.98 +0200, you wrote:
>At 15:04 23.05.98 +0200, Lydersen wrote:
>
>>Når jeg leser KVJ`s bidrag på KK-forum får jeg en følelse av at han driver
>>gjøn. Hva var alternativet til fredelig sameksistens da, KVJ? At
>>Sovjetunionen skulle ruste opp til en militær okkupasjon av hele
>>jordkloden, er det det man vil? Det ville jo aldri i verden ha lyktes
>>uansett, og ville ihvertfall ha diskreditert sosialismen for evig og
>>alltid. Hva er din kommentar til det, KVJ?
>
>Svar: Noen argumenter for det? Det er jo ikke alt Lydersen skriver som det
>er mulig å ta alvorlig.
>Intet den byråkratiske ledelsen i Sovjet kunne ha foretatt seg i
>overensstemmelse med sine interesser ville ha fremkalt sosialisme. Det som
>kunne ha skjedd i Sovjet/Østeuropa var en fremtvungen åpning for en
>sosialistisk utvikling ved demokratisering innen egne systemgrenser, slik
>det var på vei i DDR 1953, Ungarn 1956, Tjekko 1968 osv. Som Wolf Biermann
>sang: "Zu uns fliehen dann den Massen..." Slik gikk det ikke, alt som kunne
>ha ført til en annen utvikling ble slått ned med vold, inntil der var for
>seint. Byråkratiet fryktet sosialisme mere enn kapitalisme. Hadde en
>Gorbatjov kommet i 1956 eller senest 1968 er det mere åpent hva som kunne ha
>skjedd.

Men så kom han jo i 1985, da.

>>sovjeterne smykker seg selv for alle fremskritt i verden. Sovjeterne er jo
>>som kjent materialister og forholder seg til en verden med innebyggede
>>lover, de er forskere og ikke voluntaristiske sosialismeskapere. De
>>studerer hvordan den vestlige posititivsmen går i sakte, men sikker
>>oppløsning, og lar tvilende positivister som den store britiske
>>posisitivsten Alfred Ayer komme til orde i tidskriftet for å polemisere mot
>>den dialektiske materialismen, det er så tidlig
>>som i 1962.
>>
>>Det du ikke kjenner til, KVJ, i likhet med resten av vestlig venstreside,
>>er at det går en hovebrytning i moderne filosofi mellom en positivistisk
>>retning og en posistivismekritisk, mer historiserende og teoretiserende
>>retning. På 60-70-tallet ble den positivismekritiske retningen monopolisert
>>i Norge og Vesten av nymarxister av ymse slag, sånn som Jurgen Habermas og
>

>Poenget er: Hvorfor lot man den vestlig-borgerlige Ayer komme til orde i
>Sovjettidsskriftene, men ikke egne kritikere og ikke Habermas, Mandel eller
>andre vestlige marxister og sosialister? Luxemburgs tekst om "Den russiske
>revolusjon" ble offentliggjort i DDR i 1976, 54 år etter at den ble utgitt i
>vest. Trotskij, Preobrasjenskij, Bukharin kom aldri på trykk etter Stalin.
>Hvorfor ble den sosialistiske Biermann forbudt og satt i husarrest i DDR?
>Robert Havemann? Hvorfor ble Rudolf Bahro forbudt? Svar: Ayer var ufarlig
>fordi han var vestlig-borgerlig. Alle de egne kritikerne og de sosialistiske
>kjetterne var farlige, fordi deres offentliggjørelse ubarmhjertigt ville
>avslørt det sentrale dogmet om at SUKP satt inne med den eneste
>sosialistiske sannheten og at alle andre var vestlig-borgerlige. En
>offentliggjørelse av Trotskij og Mandel eller Havemann, Bahro, Biermann
>ville fremkalt en politisk og historisk debatt om styrets karakter på
>sosialistiske premisser. Selv ikke Gorbatsjov var villig til det.

Mens man ved statsvitenskaplig institutt ved Universitetet i Oslo truer
studenter med at de ikke får ta hovedoppgaven sin der dersom de befatter
seg med kritisk teori, så ble det altså på 70-tallet i Sovjetunionen
arrangert åpne seminarer rundt Frankfurterskolens teorier, for studenter og
forskere. Som Zilbermann skriver, Frankfurterskolen ble lest åpent, men
jevnt over forkastet p.g.a. "for rotete metode" og irrelevans. Mine
sovjetiske offisielle kilder inneholder inngående analyser av
Frankfurterskolens estetiske og sosiale teorier og studentbevegelsen i
vesten på 60-70-tallet, hvor man etterhvert kommer til at dette
representerer en blindvei som munner ut i misantropi og
utviklingspessimisme, bl.a. fordi de ignorerer den reelt eksisterende
sosialisme.

Jeg tviler følgelig på at hverken Habermas, Adorno, Marcuse, Skjervheim
eller Rune Slagstad var noe større interessert i å få sine bidrag trykket i
sovjetiske tidskrift. I likhet med Marcuse i hans bok "Soviet Marxism"
forkastet de akkurat som KVJ gjør her og nå hele den sovjetiske
virksomheten som forsteinet dogmatikk, uten å ta seg tid til å studere
kritisk sovjetiske kilder. Mens Alfred Ayer var en ærlig borgelig filosof,
på jakt etter noe holdbart, og så svakheter ved den logiske positivismen,
så var Frankfurterskolen mer senkapitalistiske og kyniske ordgytere med et
litt frynset forhold til sant og galt i verden, og hadde følgelig liten
interesse av dialog med sovjetfilsofene. Da kunne man jo risikere å bli
oppfattet som venn av Sovjetunionen, og havne i dragsuget til vestlige
prosovjetiske kommunistparti, og jeg har full forståelse for at man unngikk
det på 60-70-tallet.

Men hva vet jeg, jeg har ikke hele overblikket. Et interessant spørsmål
ihvertfall, forholdet mellom Frankfurterskolen og sovjetfilsofien.

Sigurd Lydersen