Re: Ein multikulturell ufordring

Jostein Laugaland (Jostein.Laugaland@it.his.no)
Tue, 5 May 1998 12:41:07 GMT +1

> Date: Mon, 04 May 1998 19:34:59 +0200
> To: klassekampen-forum@aksess.no
> From: Sigurd Lydersen <sigurd.lydersen@easteur-orient-stud.uio.no>
> Subject: Et forsvar for Lenin

Sigurd Lydersen
At du er "dum i håvedet" kan tyda positivt for meg. Eg er skeptisk
til "dei sinnsjukt normale" anten dei er humanetikarar eller
dogmatikarar og fundamentalistar av andre typar.

Det multikulturelle samfunn.

Nå tykkjer eg det er bak mål med endelaus dogmatisk drøfting av
ML-ideologi. Kvifor ikkje drøfte heller "det kulturelle " og
"religiøse" vanvidd i multikulturelle samfunn. Kommunismen hadde
som mål å rydda bort både det nasjonale og religiøse virus. Nå har
utopistane snudd tvert om og tilber eksostiske religionar og knelar
for supernasjonalisme. ( etninske minoritetar med nasjonale
rettar, mini-FN.) Kan vi stole på dømmekrafta like sterkt som dei
radikale stolar på seg sjølve.

Heldigvis har aktivistane nazistane som
felles fiende å kjempa mot. Men har dei noko
truverdige Utopia å kjempa for? Dette floken er mykje viktare å
rydde opp i for dei innfløkte.

jostein

> Magne Haagen Flatval støtter min analytiske holdning til nynazist-problemet
> og sender min melding i retur til de som har filtrert meg bort fordi jeg er
> så dum i håvedet. Tusen takk. Jostein Laugaland støtter det også, på en noe
> merkelig måte synes nå jeg, ved å rette et spark mot Lenin og fortelle hvor
> fint vi har det i landet vårt. Hvorfor gjør du det da, Laugaland? Du burde
> vite at det ville få fyrer som kvist til å komme på banen med noen
> gratispoeng.
>
> Hvis man er kritisk til de som vil "banke gørra ut av nynazista" så gjør
> man veldig dumt i samtidig å avsverge Lenin. Hvis man setter seg ned i fred
> og ro og leser Lenins "Materialismen og Empirokritisismen" så kan man
> oppdage at den arme mannen ikke er annet enn en semiotiker. Det viktige for
> Lenin er å slå fast at verden eksisterer uavhengig av at vi sanser den, og
> at det er måten vi sanser den på som er det vesentlige. Denne måten
> forandrer seg opp gjennom historien, mener Lenin, og oppfordrer til å
> studere hvordan denne forandringen foregår. Dette er utg.pkt. for
> sovjetfilosofien og sovjetvitenskapen, denne ledetråden gjennomsyrer
> sovjetvitenskapen inntil indre økonomiske og ytre politiske problemer
> fremtvinger en politisk styrt oppløsning av samfunnet på slutten av
> 80-tallet. Spennende greier dere. Synes nå ihvertfall jeg.
>
> På denne måten blir Lenins Sovjetunionen å betrakte som en eneste stor
> semiotisk-filosofisk workshop (jada KVJ og dere andre, det gikk hardt for
> seg under Stalin, jeg er enig idet, men hadde fascismen seiret så ville det
> vært over og ut med det grandiose filosofiseminaret, husk det), her legges
> premissene for det 21. århundrets humanistiske globaliseringsprosess, mens
> Vesten er travelt opptatt med å leke imperialisme og antikommunisme, med
> krigføring og overvåking og venstreradikalisme og gud vet hva. Derfor var
> det ikke greit å være NKP under den kalde krigen. Det stiller seg
> imidlertid annerledes idag.
>
> Mitt inntrykk er at satanister og nynazister først og fremst er sinna på de
> venstreradikale. Jeg traff noen av dem i militæret, og så et par av dem på
> Burger King forleden, med omvendte kors på ryggen og andre fæle symbol, de
> var så forelskede og søte at jeg nesten misunte dem deres identitet. De
> reagerer på falskheten i den filantropisk livsholdningen, Rune Slagstad-
> filosofien om at dersom bare alle var glade i hverandre så ville alt være
> greit, og i den grad folk ikke er glade ihverandre så er de dumme (som dere
> forstår så har jeg ikke den helt store innsikten i Rune
> Slagstad-filosofien, jeg vet bare at han forkastet Lenin, tosken, og nå
> selvfølgelig er professor ved institutt for samfunnsforskning). Satanistene
> og nynazistene reagerer mot den prinsipielle og liksomsnille
> venstreradikalismen ved å dyrke det de oppfatter som virkeligheten; det
> onde, kampen på liv og død. De hopper rundt til ond musikk og er onde og
> sanne mot hverandre, og planlegger angrep mot de falske SVerne.
>
> Sånn sett må jeg si at jeg har en viss sympati for dem. Men de tar jo
> selvfølgelig feil de også. Mennesket er ikke et dyr som andre dyr, vi er
> siviliserte dyr og internett er sivilisasjon med ståkuk. For å forstå det
> trengs det altså litt Lenin og sovjetfilosofi d.v.s. semiotikk og tro på
> kommunikasjon mellom menneskene.
>
> vennlig hilsen Sigurd Lydersen
>
>
Jostein Laugaland , HiS Postboks 2557 Ullandhaug
4004 Stavanger
Tlf 51 83 10 16 email: jostein.laugaland@it.his.no
Fax 51 83 10 42