KK_skyter_seg_sjøl_i_foten

Trond Andresen (t.andresen@uws.edu.au)
Tue, 05 May 1998 22:35:50 +1000

Nye "tilbud" utvikles angående KK på nettet, f.eks. dette:

>Klassekampens Nyhetsbrev-tjeneste
> Klassekampens nyhetsbrev er en tjeneste til alle som ønsker grei oversikt over
> nyhetene fra Klassekampen daglig, enten man er abonnent og leser brevet på
> jobben, eller man bare er nysgjerrig på papiravisa. Alle som vil kan melde seg på.
>
> Ordninga er 100% gratis og anonym, ..

I tillegg blir de beste ferske sakene fra KK nå lagt ut på internettsidene
og kan der leses i sin helhet.

Jeg advarte mot akkurat dette (se nedenfor) i min rapport om KK og
Internett, som ble utarbeida i forståelse med avisas ledelse. (Ikke det at
jeg forlanger at alt som står der skal gjennomføres, men det har altså vært
bare lutter velvilje og ikke noen uenighet tilbake om rappportens anbefalinger.)

Nå er dette satt i gang likevel. Snakk om å gjøre det lettere for alle på nett å la være å
abonnere på papir-KK! Hvilken økonomisk og markedsføringsmessig vurdering er
det som ligger bak???? Man velger altså å bruke knappe personressurser på noe som
man bare *taper* inntekter på, mens å bruke ressurser på å gjennomføre
noen av de meget lønnsomme nett-tiltaka som er skissert i rapporten bare
utsettes og utsettes. Jeg blir deppa og oppgitt.

Fra min rapport, som KK mottok i månedsskiftet januar/februar, s. 11:

>....det bør vurderes i hvilken grad avisa skal ha som ambisjon å gi masse
>gratis stoff til publikum, slik som f.eks. den steinrike Aftenposten gjør
>(de har tilnærma like bra nyhetsservice som NTB, gratis for alle og enhver).
>Vi andre får være glade så lenge de gjør det. På den andre siden har vi
>f.eks. Dagens Næringsliv, som meget bevisst ikke gir fra seg så mye via
>vev-sidene at det blir et argument for å avstå fra å kjøpe avisa.
>Jeg....mener at nettutgava først og fremst skal brukes til å lokke folk til
>å abonnere eller kjøpe avisa, og gjøre det lett å bestille abonnement over
>nettet. Legg ut bra ting fra avisa,men la det gjerne være fra tidligere
>utgaver, f.eks. gode økonomiske artikler (TorsteinDahle), reportasje etc. -
>med dato - slik at folk skjønner at de ikke får dagens avis gratis, men
>samtidig ser de hvor bra avisa er....

Denne rapporten ble mottatt med stor velvilje, der og da. Men nå bruker
man altså sine meget knappe ressurser til å starte ting på nett som rapporten
advarte mot og som *undergraver* avisas økonomi, SAMTIDIG som
man fortsatt ikke realiserer de meget enkle strakstiltak som rapporten
foreslår, og som vil gi umiddelbare positive virkninger. Jfr. rapportens side 16,
hvor det forelås at det opprettes tre e-post-adresser som omverdenen kan bruke:
<tips>, < kritikk> og <spraak>, alle <...@klassekampen.no>. Innsendte ting
til disse adressene skal kunne leses av alle medarbeidere i avisa på ei
intern vev-side. På denne måten får alle medarbeidere anledning til å
vurdere alle former for reaksjoner og innspill, og kan også kommunisere på tvers
via disse adressene. Dermed kan avisa forbedres på alle måter i et raskt tempo.

Sånn som det er i dag, 3 måneder etter KKs mottak av rapporten, er det fortsatt
ingen enkel og systematisk måte å nå redaksjonen som kollektiv på, uten at det
samtidig spres for hele verden. (Sånn som jeg gjør med dette innlegget.)

Hvem som helst med elementær data-kompetanse kunne satt opp et slikt system
hos KK i løpet av en dugnadskveld.
SUKK.

Det foreslås også andre strakstiltak som ennå ikke er iverksatt. Jeg har
heller ingen ide pr. i dag om når og om de vil bli det.

Du kan hente ned hele rapporten fra

http://www.itk.ntnu.no/ansatte/Andresen_Trond/dwnld/rap-kk-98.pdf

Denne kritikken er også fremma overfor KKs ledelse. Den går med dette
til alle i redaksjonen.

Trond Andresen
frustrert nett-rådgiver,
leser og aksjonær