Ukens refleksjon over bl.a. Klassekampen

Truls Lie (truls.lie@morgenbladet.no)
Sun, 3 May 1998 21:10:01 +0200

Oss post-68'ere
Morgenbladet setter denne uken søkelys på generasjonen før oss. Vi finner ikke akkurat mange forbilder der lenger. Vi kom etter - etter de totalitære lengslene, for sent til festen, til revolusjonsromantikkens: "Vekk herfra, det er mitt mål." Hans Skjervheim spurte den gang revolusjonsutroperne et "hva såBB, og fikk Dag østerbergs svar: "Du vantrives ikke nok i dette samfunnet". Men med alderen har 70-tallets fremtredende revolusjonsromantikere gladelig inntatt norske maktposisjoner.
Men klassekampen har ennå ikke forlatt verdens aldrende 50-åringer. De baserte seg på at arbeiderne ved revolusjon skulle velte det borgerlige diktatur og innsette proletariatets diktatur, omvelte kapitalismen og innsette sosialismen. Drømmen om det klasseløse samfunnet drev frem Lenin og partiet, velorganiserte yrkesrevolusjonære - arbeidernes "midlertidige" ledere - som førte an mot soloppgangen. Men historien ga oss et jakobinsk klikkstyre med hva det igjen medførte av undertrykte arbeidere - en Animal Farm hvor alle var like, men noen "likere enn andre".
Klassekampen lever fremdeles med nostalgien. Avisen som spant ut av 68'er-miljøet (se dagens artikler), bestemte den gang under ideologiens røde fane den enkeltes føde- og fritidsvane. Tiden var "lysende", og ifølge Marx & Mao skulle man yte etter evne og få etter behov. Sigurd Allern og de andre i avisa hadde likelønn. Eksempelvis betydde dette at når noen brukte litt mer, bulket bilen eller lignende, oversteg behovet evnene - og de andre måtte dekke utgiftene. Men den gamle redaktøren innrømmet en gang at systemet ble frafalt pga. misnøye.
Nettopp her ligger urettferdigheten. Behovene øker vanligvis mer enn evnene, belastningene faller ujevnt - noen utnytter andre.

Hva da med oss andre, vi post-68'ere? Vi som ble voksne etter de store fortellingers tid - vi som er trans- eller postmoderne i vår erkjennelse, om enn ikke alltid i praksis. Vår virkelighet og dens idegrunnlag er langt mer estetisk begrunnet enn politisk fundert - vi lar personlig opplevelse, nytelse, og mental stimulans telle mer. Våre intellektuelle interesser og oppgaver er spesifikke og lokale. Vi skiller mellom privat og offentlig. Vi holder våre forskjellige verdisett, estetiske preferanser og private irrasjonelle tilbøyeligheter utenfor det store fellesskapet.
En post-68'er har et privat selvskapende prosjekt i forhold til sin identitet - og gjerne avvikende nok til å skremme tidens regjeringsoppkjørte normative establishment. Friheten til selv å definere privatsfæren, om den skulle være irrasjonell, seksuell eller estetisk ekstrem, er hennes klare menneskerett.
Materielle og åndelige tilbud florerer, forføring og forandring fryder, ironien er vårt redskap mot det gamle politisk-romantiske alvoret. Vårt lille opprør ligger ikke i revolusjoner, men i reformer - gjennom overtalelse fremfor maktdogmer.
En post-68'er har allerede erkjent normenes og verdienes vilkårlighet. En post-68'er tar heller ikke sitt eget normsett på fullt alvor - til det er hun for klok. Hun tror ikke lenger at det offentlige og private liv kan smelte sammen i en herlig og nyttig forening til fellesskapets beste - slik de gamle 68'erne gjorde.

Marx og hans etterfølgere trodde at en overgripende ideologi kunne overvinne skillet mellom det offentlige og det private, distinksjonen mellom forpliktelser overfor selvet og forpliktelser overfor andre. Senere intellektuelle har misunt marxistene for hvordan de for en tid tilsynelatende viste, hvordan privat selvskapning og sosial ansvarlighet, hedensk heroisme og kristen kjærlighet, kontemplasjonens distanse og den revolusjonære feber, kunne smeltes sammen.
Store fortellinger om sosialisme, norske hus og verdifelleskap er metaforer for nostalgiske fellesskap. Dagens regjering viser også egenviktig politisk styringsiver, der den stadig vil mene noe om enkeltindividets private mentale og fysiske helse - og serverer gjennomsnittsverdier og helsemessige formaninger.
Tidligere dogmatisk sosialisme eller nåtidig kristenregjering ivrer etter å styre privatsfæren - ønsket om å kolonisere ethvert individs livsverden. Men privatsfæren er uforenlig med statlig pragmatikk.

Kampen mot undertrykkende kapitalisme kan også vise seg ved at dagens arbeiderstreiker gjennomføres der det opportunt lønner seg - "solidariteten" strekker seg ikke til grupper uten sterke økonomiske pressmidler. Noen skor seg på å straffe storkapitalistene, andre kommer ikke ut av denne evige økonomismen og synger terapeutisk sine klager i Klassekampens spalter. Men de begynner å bli gamle nå.
En liberal stat har respekt for individets egne valg, og holder seg for god til å definere hennes livsførsel. Muligheten for et entusiastisk og yrende fritt åndsliv er der. Så lenge vi ikke havner ut i opportunistisk markedsliberalisme - en smakløs grådighet med penger som alle tings mål og målestokk - ville den liberale post-68'er kunne være et fullgodt alternativ til 68'ernes sosialistiske prosjekt.
Truls Lie
Ansv. red.