Re: Marx, filosofi, banaliteter etc.

Per Mathisen (perim@ns.interlink.no)
Tue, 15 Oct 1996 08:55:27 +0000

For å svare for meg selv, så åpnet jeg aldeles ikke med den "påstand
at filosofi er vanskelig, at det trengs år med lesing og tenking, at
Marx er ekstra vanskelig pga. hans Hegelske røtter osv." Dette er
direkte feil. Heller ikke kan jeg forstå at Brekke ser mitt innlegg
som "arrogant", og jeg tror heller det skyldes en misforståelse fra
hans side enn noen slik intensjon fra min.

Jeg kan bare notere meg at Brekke ikke svarer på et eneste av de
punktene jeg brakte på banen, og da er det heller ikke noen særlig
vits i å fortsette diskusjonen.

Mvh,
Per

Jon Egil Brekke skrev:
> Heftet "Marxistisk filosofi - en kort innføring" har tiltrukket seg
> hele to kritiske innlegg. Om jeg skal føle meg beæret er en annen
> sak, da det kan herske tvil om det er dette heftet innleggene
> egentlig polemiserer mot... Ronny Selbæk Myhre utdyper 9. oktober
> kritikken fra Per Inge Mathisen. Felles for begge innleggene er at
> innholdet i liten grad står i stil med den lærde, nedlatende tonen
> de legger an. (Som erklærte sosialister og Marx-kyndige burde de
> være i stand til å dele sin antatte kunnskap på en mer effektiv og
> kameratslig måte.) Begge åpner med den banale (!) påstand at
> filosofi er vanskelig, at det trengs år med lesing og tenking, at
> Marx er ekstra vanskelig pga. hans Hegelske røtter osv., for
> deretter å gjøre hyggelig oppmerksom på at heftet er misvisende,
> banalt forenklende, og inneholder direkte latterlige feil. (Hvilket
> sikkert er innlysende - iallfall for de tre medlemmer av
> Sosialistisk ArbeidsGruppe som Myhre og Mathisen representerer.
> Siden dette dessverre ikke er like innlysende i min omgangskrets,
> ville jeg sette pris på å få dette påvist, ikke bare påstått.) Begge
> hevder at heftet fremmer mekanisk materialisme, vulgærmaterialisme,
> en oppfatning av materialisme lik den Marx kritiserte hos Feuerbach
> og diverse forgjengere. Myhre beskriver hva han mener med
> vulgærfremstilling av materialisme, og sier deretter ganske enkelt
> (og uten videre belegg): "Etter det jeg kan se så faller pamfletten
> i denne fellen." De to er heller ikke fornøyde med heftets
> framstilling av filosofisk idealisme, også her uten å vise hvordan
> heftet underbygger (eller svekker) den karakteristikken de bringer
> til torgs. Begge spekulerer friskt i veg om hvilke unevnte kilder
> undertegnede har gjort bruk av: Stalin, Lysenko, Sjdanov blir ivrig
> foreslått. Der må jeg dessverre skuffe dere. I løpet av drøyt 25 års
> aktiv interesse for filosofi har jeg lest (og opplevd) mangt som har
> bidratt til det helhetsbildet heftet er skrevet ut fra, men de tre
> spiller knapt noen nevneverdig rolle. Derimot har jeg med glede lest
> sentrale deler av Marx "Den tyske ideologi" og
> "Økonomisk-filosofiske manuskripter" nok en gang, siden Myhre der og
> ellers mener å ha funnet at Marx inntar "en filosofisk posisjon som
> overskrider materialismen og idealismen, men som forener dem i en
> dialektisk enhet". Etter det jeg kan se (for å bruke Myhres vending)
> kjenner Myhre ingen annen form for materialisme enn den han har
> presentert som vulgær. Når Marx i kritikk av Hegel (Karl Marx:
> Verker i utvalg 1 - Filosofiske skrifter, Pax Forlag, s. 166) f.eks.
> skriver: "Vi ser her hvordan den gjennomførte naturalisme eller
> humanisme atskiller seg både fra idealismen og materialismen og
> samtidig er den sannhet som forener dem begge" er det for Myhre
> kanskje Marx' farvel til materialismen i enhver form. For meg er det
> Marx' farvel til filosofien i den rene, betraktende form som han
> kritiserte både Hegels idealisme og Feuerbachs materialisme for.
> Filosofiheftet bruker materie og natur som synonymer, der
> hovedpoenget er at det (i motsetning til hva konsekvent idealisme
> vil hevde) eksisterer ytre - fysiske såvel som sosiale/kulturelle -
> betingelser og grenser for hva det for gitte mennesker på et gitt
> tid og sted er mulig å gjøre, grenser som over tid kan flyttes
> gjennom praktisk handling, men som ikke kan fjernes ved tankens
> kraft alene. Heftet peker i flere sammenhenger på hvordan mennesket
> produserer, endrer omgivelsene og derigjennom seg selv, hvordan
> praksis er kilden til kunnskap osv. Dersom dette er
> vulgærmaterialisme, er begrepet blitt vesentlig (og meningsløst)
> utvidet siden Marx' tid. For å snu på Myhres konklusjon: Skal man
> kritisere en pamflett om marxistisk filosofi så må en forlange at
> forfatteren setter seg inn i stoffet på forhånd, og ikke presenterer
> oppgulp om stalinisme osv. som om det var marxistisk kritikk...
>
> Vennlig hilsen
> Jon Egil Brekke (j.e.brekke@notam.uio.no)