Re: Bygg landet! (Eller "radikal teknorealisme")

From: Kjell S Johansen (kjellsjo@online.no)
Date: Mon Nov 13 2000 - 11:49:19 MET


At 13:48 09.11.00 , Bjarne N wrote:
>...
> >Men hvorfor?? Hvorfor bygde ikke Norge ut jernbane mer på linje med andre
> >land? Vi har sjølsagt vanskelig topografi, men det har vel Sveit og Canada
> >også. Antakelig var det lite "behov" for jernbane - utbredt transport ved
> >forrige århundreskifte. En annen av grunnene er opplagt at ledelsen i DNA i
> >stor grad så til USA i 50-60-åra, og så på privatbilen som sjølve
> >"friheten"...
>Seinere kommer også miljø-argumentene sterkere inn -- FOR banen.

Men de manifesterte seg ikke i reelle planer om bygging av nye strekninger,
eller oppgradering av eksisterende på linje med hva som blei/blir gjort med
veiene her i landet.

>..
> >>3) Så til det nye Haukelibaneprosjektet, som det er mye skepsis mot.
> >>Sunn skepsis er vel og bra, men enkelte - også på venstresida (...)
> >Jeg er også skeptisk, ...
>Tja, fungerer store NSB særlig bra i dag?

Nei, men kanskje delvis likevel. (!!?) Med det materiellt vi faktisk har så
trur jeg det i stor grad gjøres en god jobb. Vi har mange dyktige fagfolk
på mange områder og nivåer, men dette er jo i ferd med å fjernes - gjennom
å sette oppdrag ut på anbud og si opp egne folk, og ved å sette trafikk
over fra tog til bil/buss. På den annen side er kanskje England et godt
eksempel på hvordan det kan gå hvis privatiseringen slippes helt løs.

>...
>Samtidig engasjerer NSB seg i private prosjekter, for siden å drepe dem.
>Eller er det fagorganiserte i NSB som knuste Timetoget? (Se mer under.)
>
> >>I Telemark håper mange nå at Timetoget også vil overta det viktige
> >>lokaltoget (også kalt skoletoget) mellom Neslandsvatn / Drangedal
> >>og Bø, som NSB i realiteten nå har lagt ned. Den uhyre prisen
> >>som NSB krever av fylke / stat / kommuner (?) for å fortsette driften,
> >>overgår dramatisk de anslag som private aktører har lansert.
> >
> >Dette veit jeg ikke nok om, men veit at det privatiserte opplegget gikk ut
> >på å bruke folk som ikke var opplært som lok.førere til å kjøre. Derved
> >sparer en jo litt på opplæring (og lønn kanskje?), og sikkerhet??
>
>Dette siste -- og Lokomotivmannsforbundets rolle i saken -- har blitt en
>sentral diskusjon i forbindelse med det nå altså nedlagte Timetoget.
>
>Lokomotivførerne er redde for at de skal bli gjort til syndebukker for
>at timetogplanene ble skrinlagt. Se f.eks:
>http://www.varden.no/apps/pbcs.dll//artikkel?SearchID=73043339025687&Avis=V
>A&Dato=20001025&Kategori=NYHET&Lopenr=956494&Ref=AR
>
>Men mange vil nok mene at det er nettopp det de er.
>
>Her er direktør i Timetoget Bratsbergbanen, Terje Bulling:
>"Ikke lokførerne som bestemmer"
>...informasjonssjef Svein Ringstad, at lokomotivførernes engasjement i
>saken har påvirket NSBs avgjørelse.
>
>- Lokmannsforbundet har hatt sterke meninger om Timetoget og for oss har
>det vært umulig å se bort fra hva de mener. Ingen betviler lokførernes
>kompetanse til å vurdere sikkerheten på jernbanenettet. ...

Spørsmålet om opplæring og nedkorting av den tida det tar har vært et
gjennomgående tema for lok.personalet. I flere omganger har ledelsen prøvd
å spare penger ved å kutte ned på opplæringa. For oss er dette et spørsmål
om sikkerhet for reisende og for oss som tross alt er de som sitter foran i
togene. Ved å godta en føreropplæring som er kortere/ mindre omfattende enn
den vi som lok.førere får vil vi sjølsagt samtidig si ja til ytterligere
nedkorting av den føreropplæringa som nå bedrives. Dette er vi svært
skeptiske til.
Vi ser en økende tendens til mindre ulykker/ nesten ulykker - sannsynligvis
fordi opplæringa alt er kortet ned - uansett er dette en trend vi ønsker å snu.

Når det gjelder nedlegging av tog/innstillinger bør vel heller skytset
rettes mot en ledelse som over lang tid (10 år?) ikke har klart - eller
villet - se at økt toggang i Oslo/østlandet-området ville kreve økt antall
lokomotivførere. Det var tidlig klart at Gardemobanen skulle kjøres med nye
tog (i tillegg til de som går som lokaltog i/rundt Oslo), likevel blei ikke
et tilstrekkelig antall nye førere utdannet. På denne måten har ledelsen i
NSB planlagt bruk av overtid i stor skala. Det omfanget som er blitt brukt
av overtid i Oslo kan umulig opprettholdes over tid. (og går sjølsagt også
utover sikkerheten)
Mener Bjarne at vi skal godta et lavere nivå på sikkerheten for å bøte på
denne unnlatelsen fra ledelsen?

Stuff



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Jan 18 2001 - 10:59:22 MET