Mellomstasjoner med Begrenset Ansvar

Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Tue, 25 May 1999 00:07:04 +0200

Mulig dette er et sidespor i togdebatten, men likevel:

Ledelsen i NSB og Posten ville som kjent gjerne gjøre "bedriftene" sine til AS'er.
Altså på linje med Telenor -- som nå, bare få år etterpå, er på vei videre, mot
(del)privatisering. AS er lykkeland for ledelsen -- som da blir "fristilt fra politikken"
og lange, for dem ikke usannsynlig helt meningsløse debatter.

Men AS med statlig eierskap er heller ikke godt nok. T. Hermansen vil ikke
bare delprivatisere Telenor. Som nylig sparket styremedlem i stats-heleide
Statoil sier han til Aftenposten at han også vil ha delprivatisert Statoil
-- og det HASTER! Det er ikke tid til å vente, sier han: "Et problem med statlig
eierskap er at det blir tidkrevende debatter". Se ev:
http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/d79773.htm

For NSB og Posten sin del var det (på daværende tidspunkt…) for vanskelig
å få med seg fagbevegelsen og et politisk flertall på AS-toget, til tross for
massiv argumentasjon om at "ny teknologi og ny virkelighet" gjorde en
AS-ifisering nødvendig. På 1990-tallet har "den nye teknologien" og
"nyliberalismen" i tospann blitt ei mektig, ideologisk kraft
(som jeg har tatt opp i et annet innlegg i dag).

For å sukre AS-pillen ble som kjent NSB og Posten i stedet gjort til såkalte
BA-er, der BA er forkortelse for "Begrenset Ansvar". Jeg vet ikke hvem som
først fant på dette navnet (noen her som kjenner historien???), men begrepet
stammer vel fra det tyske "GmbH - "Gesellschaft mit beschraenkter Haftung"
- altså bedrift/selskap med begrenset ansvar, ifølge mitt leksikon en tysk
selskapsform som er en mellomting mellom kompaniskap og aksjeselskap.

Imidlertid har mange av oss hele tida ment at denne prosessen bare har vært
som reint skuebrød å regne. Her har f.eks KK vært klar i sin kritikk, og påstår
bl.a i lederen den 21.6.1997 at Postverket i realiteten er blitt omgjort til et AS.

Til å begynne med var lederne forsiktige med uttalelser som kunne støtte en
slik tolkning, men nå er vi gått inn i "andre fase" av prosessen. Nå kommer de
lenge ventede uttalelsene om at ”det er jo i realiteten ingen forskjell på et BA
og et AS, så hvorfor ikke…”. Ja, er det noen som vil vedde i mot at vi ganske
snart får et formidabelt kjør for å omgøre BA’ene videre til AS’er?

I KK-intervjuet med Ueland lørdag, godt kommentert av Trond Andresen her:
http://www.itk.ntnu.no/ansatte/Andresen_Trond/kk-f/fra060499/0667.html , sier
NSB-sjefen dette: ”I praksis fungerer vi som et aksjeselskap, med unntak
av noen utvida rettigheter for de ansatte.”

Men ikke nok med at ledelsen nå trer over i ”fase 2”, det gjelder også den mest
lojale delen av fagbevegelsen. I dette skiktet hører absolutt de post-tillitsvalgte
hjemme – ikke få av dem er blitt direkte rekruttert som post-direktører de siste
åra, bl.a etter å ha forsvart og nærmest kjempa for nedleggelser av tusentalls
postkontorer.

I siste nr. av Posthornet (4/99) blir DnP-leder Morten Øye stilt en rekke kritiske
spørsmål, med utgangspunkt i det siste forslaget om å gjøre Postbanken til et AS
(”Slutt for folkets bank?”). Noen av svarene hans er meget interessante, bl.a. at
DnP ikke har noe prinsipielt imot AS-formen. Når han blir spurt om det kan bli
aksjoner fra de ansatte i Postbanken og Posten nå, svarer han:

”Nei, det er ingen grunn til det. Sett i forhold til den pågående fusjonsprosessen
så er ikke dette forslaget uklokt. Samtidig kan vi ikke se at våre medlemmer mister
noen rettigheter eller at en omdanning endrer noe ved den politiske styringen av
banken.”

Spørsmålet er: Hva var da (den egentlige) hensikten med BA-formen?
BA var en ideologisk sukret mellomstasjon mot AS.
BA er nytale, NewSpeak. Bæda-bæda!

Mvh. Bjarne Nærum