Westermann - ikke Ueland!

Trond Andresen (trond.andresen@itk.ntnu.no)
Sat, 22 May 1999 18:49:07 +0200

Når Klassekampen i siste lørdagsnummer presterer et portrettintervju med den
komplett middelmådige NSB-byråkrat Ueland, etter at den samme mannen så
ettertrykkelig sto igjen med buksa nede etter tirsdagens "Brennpunkt" i NRK,
så tyder dette på at man enten er dårlig informert eller har dårlig politisk
teft.

Hvor har KK vært, når det i mange år har pågått et meget skikkelig og svært
perspektivrikt arbeid med å utrede et nytt høyhastighets jernbanenett i
Norge, og dette har blitt møtt med hån og boikott av NSB, men ikke med
argumenter?

Har ikke KK _hørt_ om dette? Og hvis man har hørt om det, hvorfor i all
verden drive å dikke-dikke med Ueland, en av landets mest patetiske
direktørfigurer? Hvorfor ikke i stedet kjøre fram Jørg Westermann, dagleg
leiar i Sørnorske Høgfartsbanar, en mann som virkelig kan skape entusiasme
omkring jerbane? Veit ikke KK at debatten nå raser om dette, at både
Aftenposten og Haugesunds avis har kommet med fnysende, men typisk nok
totalt uinformerte, salver mot Westermann og co sitt jernbaneforslag? Var
det ingen som så "Brennpunkt" på tirsdag?

Jo, KK kjenner visst kanskje til at det pågår en diskusjon, men velger
oppsiktsvekkende nok, på rød løper, å viderebringe Uelands hån mot
prosjektet: "...For er det noe han forakter så er det luftslott av typen
se-Norge-fra-innsida-tunnel-under-Haukeli-til-Haugesund. Med sikker
presisjon (smisk smisk - min kommentar!) skyter han ned alle fantasier av
det slaget slik han gjorde da samferdselsminister Fjærevoll nylig hoppa på
et sådant forslag. Han har gått i spissen for en jordnær jernbanepolitikk
som en fagstatsråd burde være den første til å følge".

Denne attesten leveres altså velvillig av KKs journalist! Er dette NSBs
bedriftsblad?

Har KKs journalist satt seg inn i det omfattende utredningsmaterialet fra
Sørnorske Høgfartsbanar?
Nei.

Veit KK at NSB-ledelsen la ned forbud mot at deres folk skulle få delta på
seminar om prosjektet med innledere fra høyhastighetsprosjektene i Frankrike
og Tyskland? (se nedenfor)
Nei.

Veit KK at NSB-ledelsen til dags dato ikke har greid å imøtegå
tallmaterialet og analysen til Sørnorske Høgfartsbanar?
Nei.

Hva har KK tenkt å gjøre for å rette på dette? Når vil avisa gi
prosjektet den grundige dobbeltsiders presentasjon prosjektet
fortjener?

Trond Andresen

*************************************'

>Sørnorske Høgfartsbanar arrangerte fagkonferanse 10-11/2-98 i Asker
>omkring dette temaet. Her ble høyhastighetstog og planene om Haukelibanen
>presentert og diskutert intenst i to dager. Det er langt frem før vi får raske tog i
>Norge, men konferansen ga et godt grunnlag for videre arbeid.
>
>Sørnorske Høgfartsbanar (SHB) har i flere år utredet et forslag om
>høyhastighets jernbane mellom øst og vest i Syd-Norge. Reisetid Oslo - Bergen
>på 2:25 er ikke vanlig kost i Norge. Arbeidet støttes av ca. 10 kommuner i
>Telemark, Hordaland og Rogaland. På fagkonferansen ble høyhastighetstog i
>Norge diskutert og belyst i forhold til eksisterende høyhastighetstog i andre
>land. På programmet sto foredrag fra Frankrike og Tyskland om deres
>høyhastighetstog samt dansk presentasjon av Storebeltforbindelsen som har
>gitt meget positive resultater. I tillegg var det diskusjoner om marked, trasé og
>økonomi for en høyhastighetsbane.
>
>Fagkonferansen fikk ekstra mediaomtale i forveien da NSB-sjef Osmund
>Ueland nektet ansatte å delta fordi han mente at høyhastighetstog er luftslott.
>Likevel var det noen fra NSB og Jernbaneverket (JBV) på konferansen, som
>hadde ca. 60 deltagere, fra flere departement, Storting, kommuner, industri og
>miljøorganisasjoner samt NRK.

Fra http://www.ifi.uio.no/~terjek/rail/articles/010398erha.html