Re: Tosiffertabbe til 5000 Giga

From: Magne Haagen Flatval (magne@flatval.net)
Date: Wed Dec 01 1999 - 09:51:48 MET


On Wed, 1 Dec 1999, Bjarne Naerum wrote:

> >Å forske på kva slags avgjerdsprosessar som var i funksjon den gongen,
> >og som i mange tilfelle gav dårlege resultat, kan vere interessant,
> >særleg dersom vi kan lære noko av det. 19. januar 2038 kjem mange
> >datasystem til å få problem, fordi det teljeverket som tel sekund etter
> >1. januar 1970 går fullt på den dagen. (Sjå f.eks.
> >http://www.howstuffworks.com/question75.htm.) Når passar det å ta *det*
> >problemet alvorleg?
>
> Ja, hva mener du, om DU da tar dette alvorlig?

Jeg vil iallefall påstå at dette problemet ikke er særlig aktuelt på ei
god stund ennå, siden maskin og programvare vil forandre seg en
betraktelig på 40 år. Likevel er det en fordel om it-bransjen og folk
flest tar lærdom av det som har skjedd, og vil skje neste år.

> >Slike anslag er meiningslause. Tenk på eit tal, og du finn sikkert ein
> >reknemåte som gjev det svaret du vil ha.
>
> Enig med deg. Men tallet ER uansett astronomisk. I Norge har bare Telenor
> aleine brukt over en milliard (offentlige kroner). Pytt-pytt blues?

Mange bedrifter har brukt denne anledningen til å kvitte seg med gammelt
utstyr som de ikke har bruk for og kjøpt inn nytt. Det er ganske vanlig at en bedrift hiver
utbrukt utstyr et par ganger i løpet av 30-40 år, uten at dette
nødvendigvis trenger å være it-industriens feil.

At en del datautstyr har vært i bruk 2-3 ganger lengre enn forventet får
man bare ta som en lærdom, det begynner å bli lenge siden nrk sendte
tv-program med emnet "slik er verden i år 2000" med middagspiller (selv om
dette desverre kan være en høyst reell situasjon for mange på gamlehjem og
sjukehus), rakettbiler, kunstig intelligens, stabile operativsystem og
tidsmaskiner.

Utviklingen har ikke gått like fort som vi hadde forventet, og en
medlemsdatabase fra "bronsealderen" kan være like grei i dag som i 1986
for en middels stor organisasjon. Hvor skylden for at denne databasen må
kodes om i større eller mindre grad for å brukes neste år ligger er
vanskelig å si. Utvikleren av databasen kan legge ansvaret på
operativsystemet, som ikke støttet dette, utviklerene av operativsystemet
kan videreformidle dette til maskinvareprodusenten, mens denne i bunn og
grunn fulgte de standardene som eksisterte da denne ble utviklet.

> Men hva med din egen posisjon, Staurset? Jeg opplever den som en klar
> forsvarsposisjon, der du svarer småsurt på all kritikk, som om du tok det
> hele personlig. Jeg opplever dessuten det du gjør som et beklagelig bidrag
> til en fra før av altfor sterk og beklagelig myte: At alt som har med IT å gjøre
> knapt kan fattes og langt mindre kritiseres av vanlige folk, fordi alt dette er så
> altfor komplisert og umulig å forstå -- langt mindre styre og forandre på. Med
> denne myten mellom seg sjøl og en vanlig, dødelig bruker, kan IT-mannen trygt
> dra fram fliret mens hun som spurte (om "Giga" eller milliardene) bare kan rødme.

At de fleste som driver med utvikling av nettverksteknologi, prosessorer,
hovedkort, dataprogrammer og operativsystem er lite sosiale og svært
tekniske i sine beskrivelser av tekniske ting får bare være. Enkelte
"genier" klarer knapt å åpne en hermetikkboks, mens de kan føre samtaler i
timesvis om metallet i boksen. Så lenge de gjør jobben sin godt nok bør
dette være et underordnet problem.

Innad i it-næringen har vi ofte de samme problemene, folk med
ingeniørutdanning på forskjellige felt veit lite om hva som rører seg på
den andre siden av gangen. Databaseutviklere kan databaser, designere kan
design, driftspersonell kan drifting mens "beancounters"
(administrasjonen) gjerne bruker økonomiutdanningen sin til regnskap, ikke
rakettforskning. Folk har forskjellige yrker, utdanning, kunnskap,
erfaring og ønsker. Det er like mulig for en "vanlig" bruker å lese seg
til kunnskap som en nettdesigner kan lære seg sql-databaser (selv om
dette er databransjens svar på de danske lego-klossene, og en dårlig
sammenligning :)

 Before criticizing someone, walk a mile in
 their shoes. Then, when you do criticize them,
 you will be a mile away and have their shoes.



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Jan 13 2000 - 15:17:43 MET