TTK1 Innovasjon: Systemutvikling fra idé til produkt
Foreleser: Geir Hasnes
Nødvendig bakgrunn
En forståelse av ingeniørfag og arbeid med en del forskjellige tekniske problemstillinger gjør at man har et grunnlag for å se nytten av det man lærer i dette faget. Mht til påbygningsstudenter så er det nødvendig å ha hatt programmeringsfag.
Motivasjon
Å kunne sette sine idéer ut i praksis på en slik måte at kravene fra industrien til god systemutvikling besvares og at en kan få gjennomslag for sine ideer til produkter og produktforbedring. Faget hjelper også til med å strukturere og beskrive den samtidige prosjektoppgaven og den kommende masteroppgaven.
Det er relativt enkelt å få en idé; innovasjon handler om å transformere idéen til et produkt. Dette er krevende arbeid, men like fullt mulig for den som ønsker å arbeide målrettet og systematisk mot et slikt mål.
Beskrivelse
Faget gir en innføring i systemutviklingsmetodikk spesielt rettet mot store softwaresystemer, både for datakverning, kontroll og automasjon, kommunikasjon og annen sanntids programvare, men hvor det også kan være hardwarenær software og til dels komplisert hardware.
Utviklingsmetodikken følger delvis den tradisjonelle V-modellen, med faser som kravstilling, funksjonell beskrivelse, implementasjon i programvare, maskinvare og mekanikk, testing og installasjon, men tar også hensyn til hvordan utvikling skjer i praksis.
Det sees også på nasjonale og internasjonale standarder som bedrifter må følge, for å oppnå sertifisering eller typegodkjenning av det ferdige produktet, inkludert standarder som stiller krav til systemutviklingsmetodikken.
Det gis en innføring i grafiske språk som dekker forskjellige aspekter ved både fasene og systemene, hvor om lag halvparten finnes i UML med utvidelsen SysML. Disse vil bli brukt til å beskrive utvalgte systemer i detalj. De grafiske modellene som utarbeides skal også fungere som systemdokumentasjon og man kan da generere kode fra modellene. Fra noen av språkene er det et en-til-en forhold mellom modell og software.
Som gjennomgående øving benyttes studentens parallelle arbeid med prosjektoppgaven. Det deles ut en powerpoint-mal med 25 slides, hvor beskrivelsen av de forskjellige aspektene av prosjektoppgaven etter hvert fylles inn. Denne fremføres ved muntlig eksamen.
Litteratur
Forelesningsnotater innspilt med tale; dette deles ut ved semesterstart.
Lærebok:
Geir Hasnes: Innovation: From Idea to Product (på engelsk), innbundet bok, tilgjengelig til semesterets start.
Forelesningsplan høsten 2025
Det blir ikke fysiske forelesninger, da alle forelesningene er innspilt over powerpoint. Disse ligger i dropbox og blir gjort umiddelbart tilgjengelige når studenten er påmeldt kurset. Der finnes også powerpoint-malen som man kan begynne å arbeide med umiddelbart.
Hjelp og veiledning foregår ved at studenten tar kontakt for å avtale time i Teams eller lignende. Det er vanlig å bruke én time av gangen, men erfaringsmessig klarer noen seg med en halv time av gangen mens andre gjerne går ut over tiden dersom det er mulig.
Studenten sender inn utarbeidede modeller og får detaljert tilbakemelding enten gjennom Teams eller også skriftlig.