Tips til planlegging og gjennomføring av fordypningsprosjekt og masteroppgave

Forfattet av: Mary Ann Lundteigen, teknisk kybernetikk.


FORSLAG TIL ARBEIDSPROSESS


⇒Steg 1: Gjennomfør et "Kick-off" møte

«Kick-off» er et begrep som ofte brukes i industrien om selve oppstarten av et nytt prosjekt og arrangeres vanligvis som et møte der flest mulig som skal jobbe i prosjektet samles for å legge planer. Her er det forslått en form for kick-off møte tilpasset et studentprosjekt.

1.1 Sett deg inn i læringsmålene og reflekter over egne rammer

Før du starter opp fordypningsprosjektet eller masteroppgaven, kan det være lurt å sette lese igjennom læringsmålene slik de er formulert i fagkoden. Læringsmålene gir føringer og rammer utover den konkrete problemstillingen du skal jobbe med.

I tillegg til disse generelle rammene gitt fra instituttet/NTNU og veileder, så er det lurt å tenke igjennom dine egne forventninger, ønsker og rammer. Oppgavene krever mange timers arbeid og det er viktig å finne en god balanse i forhold til andre ting som er viktig for deg (fag, fritid, deltidsjobb).

1.2 Avtal oppstartsmøte med faglærer/veileder

Tema og oppgavebeskrivelse er ofte å betrakte som foreløpig og det er både behov for konkretisering og mulighet for å diskutere egne ønsker. Du skal også ha en lenger samarbeid med en faglærer og eventuelle medveiledere og det er viktig å legge en plan for veiledningen.

Ta tidlig grep og ikke vær redd for å ta initiativ. På en måte kan du se på deg selv som prosjektlederen for eget arbeid, mens veilederen er prosjektansvarlig.

Kontakt derfor faglærer og be om et oppstartsmøte så raskt som mulig rundt den datoen fordypningsprosjektet eller masteroppgaven formelt er i gang. Det anbefales at du selv foreslår en agenda for møtet. Et eksempel på en agenda kan være:

Et godt tips er alltid å ha forberede noe til veiledningsmøtet - gjerne i en powerpoint eller lignende. Dette bør du også gjøre for oppstartsmøtet.

*Det er ikke alle faglærere som etterspør en prosjektplan og det er heller ikke et krav om å levere en slik. I korte trekk er prosjektplanen dette en kortfattet (1-3 sider) dokument som inneholder en konkretisering av oppgaven utfra oppstartsmøtet med tilhørende arbeidsplan og risikovurdering. Planen har til hensikt å hjelpe deg som student til å komme i gang å ha en plan. En analogi kan være å markere veivalg på et kart når du planlegger en fjelltur. Det er ikke sikkert at du følger ruten, men du vil alltid vite hvor du er i forhold til opprinnelig plan og avvik kan diskuteres med veileder og brukes som utgangspunkt for å justere oppgaven om nødvendig.

1.3 Lag en oppsummering/møtereferat fra oppstartsmøtet

Uavhengig av om dere blir enige om å lage en prosjektplan, er det lurt å skrive en kort oppsummering eller møtereferat fra oppstartsmøtet. Detaljer som er blitt diskutert blir man fort usikker om bare noen timer etter møtet.

Send kopi til veileder og spør samtidig om kommentarer.

⇒ Steg 2: Lag en prosjektplan

2.1 Lag et utkast til prosjektplanen

Det er ikke et krav fra instituttet om å lage en prosjektplan, men som forklart ovenfor kan det være nyttig. Hensikten med planen er å hjepe deg først og fremst. Planen blir som et kart der du plotter inn et sett av veivalg. De vil hjelpe deg i gang og være nyttig når du skal vite om du følger ruten eller må gjøre kompenserende tiltak.

Dersom du velger å lage en prosjektplan, bør det gjøres første uken. Lag et utkast og send den til veileder for kommentar slik at du har en «ferdig» plan etter to uker. Omfanget av planen er opp til deg selv, men 2-3 sider vil som regel være mer enn nok. Her er noen tips/forslag til innholdet i planen (rekkefølgen kan du justere som du ønsker):

I forbindelse med planleggingen av fordypningsprosjektet kan det være nyttig å ta stilling til om prosjektet er et:

Noen studenter på kybernetikk har brukt verktøyet Notion for å organisere arbeidet og har god erfaring med det. Her kan man legge inn aktiviteter med statusvisning, kontaktliste over personer/ressurser man ønsker å ha dialog med osv. Verktøyet er gratis å bruke.

Noen nyttige tips laget ved et annet institutt er tatt med for inspirasjon. Ved dette instituttet var prosjektplanen mer formalisert og kalt en forprosjektrapport. Prosjektplanen som foreslås over er ikke så omfattende som denne.

Prosjektplanen skal ikke inngå direkte i fordypningsprosjekt og masterprosjektrapporten med unntak av målsetning, forskningsspørsmål og deloppgaver. De overføres direkte til kapittel 1 i rapporten og oppdateres senere i løpet av prosjektperioden i samråd med veileder.

2.2 Be om kommentarer fra veileder

Send prosjektplanen til veileder og be om kommentarer.

2.3 Oppdater prosjektplanen underveis

Prosjektplanen kan være et levende dokument. Det betyr at du fra tid til annen og med jevne mellomrom bør oppdatere status for fremdrift i tidsplanen og endringer du har blitt enig med veileder om. Finn et fornuftig nivå på oppdateringene slik at oppdateringer ikke blir en for stor jobb i seg selv.


Tips til formulering av hovedmålsetning

Hovedmålsetningen skal være kort (1-2 setninger) som sier noe om hva som man ønsker å oppnå med arbeidet. Det kan eksempelvis fremgå om prosjektet skal dekke ett eller flere av eksempelvis denne typen problemstillinger:

Tips til formulering av delmålsetninger

Med utgangspunkt i målsetningen bør det identifiseres noen delmål (her foreslått 2-3), som er sentrale problemstillinger å løse/besvare for å oppnå hovedmålsetningen. I formuleringen av disse bør man forsikre seg om at de er:

Tips til formulering av deloppgaver

Deloppgaver er en nedbryting av arbeidet i aktiviteter som er nødvendig å gjennomføre for å oppnå målsetningen. Nedbrytingen resulterer i et sett av arbeidspakker som har et avgrenset arbeidsomfang. Det er ingen fast regel på hvor mange deloppgaver man bør ha, og en tommelfingerregel kan være 5-7 stykker. Det har lite hensikt å ha alt for mange og heller ikke for få.

Noen nyttige tips når en formulerer deloppgaver er å sikre at de:

Tips til tidsplan

Tidsplanen har til hensikt å fordele arbeidet utover prosjektperioden og gjøre deg i stand til å følge med på egen fremdrift. Prosjektledere i industrien foretrekker ofte å gjøre dette i et Gant Diagram.

I en tidsplan er det viktig at:

I planen kan du også legge til noen milepæler i form av konkrete leveranser med angitt tidsfrist. I ditt prosjekt kan milepæler være prosjektplanen, utkast til rapporten som deles med veileder, en design spesifikasjon, en testplan, en ferdig testet kodefil, et ferdig bygget system, en ferdig utviklet modell, etc.

Det kan være lurt å føre en timeliste for deg selv slik at du påvirker deg selv til å ha en jevn fordeling av timeinnsats i løpet av semesteret.


⇒ Steg 3: Lag en innholdsfortegnelse for rapporten

Hovedleveransen fra fordypningsprosjektet og masteroppgaven er en rapport, med eventuelt tillegg av kode.

3.1 Forslag til innholdsfortegnelse

Det kan være nyttig å sjekke tidligere leverte masteroppgaver fra instituttet for oversikt og inspirasjon til måter å organisere rapporten. En typisk innholdsfortegnelse kan bestå av:

*Om kapitel «Metode»: På engelsk kan det navngis som «Method» eller «Approach». Hensikten med dette kapittelet er å øke bevissthet rundt hovedstegene i arbeidet og valg av metoder som er benyttet og hvorfor. Metodekapittelet bør innehold en egen del som forklarer hvordan litteratursøket har vært gjennomført: valg av søkemotorer, eksempeler på søkeord/kombinasjoner av søkeord, og eventuelt utvalg av andre kilder for å finne relevante standarder og rapporter fra anerkjente bransjeorganisasjoner, og lignende. Et alternativ til å ha metodekapittelet som et selvstendig kapittel er å legge det inn som et delkapittel i kapittel 1 (Introduksjon).

3.2 Lengede på rapporten og språk

Rapporten kan skrives på norsk eller engelsk, og diskuter gjerne hva du foretrekker med veileder. Tips til struktur og annet praktisk kan man finne her (en rapportmal laget på et annet institutt) der hele latex-malen finnes her. Se også praktiske tips her.

Lengde: Det er vanskeligere å skrive kort enn å skrive langt, faktisk, fordi det krever mer bevisstgjøring av hva som er viktig å ta med. Noen «tommelfingerregler»:

Font type: Det anbefales ofte serif type font (fordi det er enklere å lese enn sans serif typene), men samtidig anbefaler NTNU Open Sans eller Arial. Sjekk hvilken font som er foreslått i malen du tar utgangspunkt i. Typisk skriftstørrelse er 11 pt og linjeavstand 1.1 eller 1.2.

Eksempel på mal i latex er:

⇒ Steg 4: Begynn å skrive fra "dag en"!

4.1 Ta notater underveis

Kom i gang med skrivingen tidlig. Det du tror du vil huske fra etter en dags arbeid, vil (nesten) garantert være glemt et par dager senere dersom det ikke er gjort notater. Tips er å:

Ikke alle dager føles like gode for skriving. Noen ganger er man i skrivemodus, andre dager ikke. Bruk allikevel dagene effektivt. Gode skrivedager brukes til å skrive ut avsnitt, mens dager der det stopper litt opp kan brukes til lesing, notatskriving, rydding i rapporten og oppdatering av kulepunktlistene.

4.2 Husk målgruppene din

Reflekter over at det er flere som vil lese og forholde seg til din rapport:

Utgangspunktet er at leseren har bakgrunn som du har, det vil si for 5 årig kybernetikk så bør man forvente kunnskap tilsvarende iallfall obligatoriske fag for profilen og for de 2-årige: bakgrunnskunnskap tilsvarende BSc + 1 året av masterstudiet.

4.3 Rapporten er ikke en roman

En masteroppgave/prosjektrapport er ikke en roman der blomstrende språk tar seg best ut. Derfor:

4.4 "Tenk som en sensor"

Husk at det er sensorene er de som tilslutt skal eksaminere oppgaven din, og at de leser den for første gang i forbindelse med dette. Du kan forvente at sensorne har tilstrekkelig generell bakgrunn til å kunne vurdere arbeidet ditt, selv om det ikke er deres spesialfelt som din oppgave berører.


ØVRIGE TIPS TIL ARBEIDET


Søk systematisk etter litteratur

Å gjennomføre en litteraturstudie er en sentral del av arbeidet med fordypningsprosjektet og masteroppgaven. En litteraturstudie kan være omfatte:

I utgangspunktet er ikke en powerpoint funnet ved å google noe en betrakter som litteratur i denne sammenheng, men det kan gi innspill til hvem og hva man bør søke etter. Når en til slutt avgjør hva som skal inn på en referanseliste som litteratur man benytter til oppgaven, bør en legge vekt på at det er anerkjent og kvalitetssikret. Kvalitetssikret kan bety eksempelvis at artikkelen, rapporten eller standarden har vært igjennom en prosess der andre har vurdert innholdet og tilslutt gitt sin tilslutning. Jeg vil gi eksempler på dette nedenfor.

Litteraturstudien er viktig for å avdekke eksempelvis:

Kilder man kan finne kvalitetssikrede artikler (journal og konferanse) er:

Standarder (som er kvalitetsikret):

Rapporter utgitt av SINTEF, myndigheter, og anerkjente organisasjoner som klasseselskaper, godkjenningsorganer m.m. er enklest å finne ved å «google». Slike rapporter kan vise seg å være svært relevante for arbeidet og spør gjerne veileder om tips til hvilke selskaper og organisasjoner som det er aktuelt å søke på.

I en del sammenhenger er ønsker man å finne gode anerkjente definisjoner. Da kan man gå til standarder eller også sider som er laget av standardiseringsorgan der de samler definisjonene:

Husk at du må bruke VPN om du er utenfor NTNUs nettverk.

Når du gjennomfører litteratursøk så vær systematisk:

Andre tips: tips til rapportskriving og tips som mal og annet gitt på institutt for maskinteknikk og produksjon for RAMS-studenter.

Legg innsats i en god referanse/kildeliste

I rapporten din skal du ha en referanseliste over litteratur du har benyttet. Her er det flere alternativer:

Velg en referansestil - eksempelvis Havard, Numbered, APA, eller andre. Her kan du velge mellom en mal som enten gir referanser i form av forfattere + år eller nummerering. Om du velger en style/mal med nummerering, så påse at nummereringen skjer etter den rekkefølgen artiklene er referert første gang i rapporten (som gir en mer naturlig progresjon) heller enn at de nummereres alfabetisk etter forfatternavn.

Innenfor referansestilen får du mulighet til å velge mellom en rekke kildetyper (rapport, bok, artikkel,..) og hver av disse har en lang rekke felter for informasjon som kan fylles inn. Et tips er å velge få heller enn mange kildetyper, da hver kildetype har ulike måter å presentere kildene på og referanselisten kan bli seende litt rotete ut. Her er et forslag til utvalg av kildetyper som ofte viser seg å være tilstrekkelig og hvor det er foreslått hvilke felter som bør fylles inn for at kildene blir rett identifisert:

Ved behov for å gi referanse til en nettside, forsøker jeg å benytte en av de ovennevnte, men må da tilpasse utfyllingen av feltene slik at nettsidens navn, URL kommer med, og dato for når nettsiden ble brukt. Det sistnevnte er viktig fordi nettsider jevnlig oppdateres.

En god bok å se på når det gjelder å registrere referanser riktig er denne boka. Her vet jeg forfatteren har lagt mye arbeid i akkurat dette.

"Tenk som en sensor"

Husk at det er sensorene er de som tilslutt skal eksaminere oppgaven din, og at de leser den for første gang i forbindelse med dette. Du kan forvente at sensorne har tilstrekkelig generell bakgrunn til å kunne vurdere arbeidet ditt, selv om det ikke er deres spesialfelt som din oppgave berører.

Karakterskala

I valg av karakter, vil sensorene ta hensyn til flere aspekter ved oppgaven utfra veiledningen NTNU gir for de ulike karakterene. I korte trekk sier denne skalaen at:

Praktiske tips i forhold til karakterskala

Med andre ord, så legger sensorene vekt på:

Tips til å jobbe smart!

Credited to: PhD student Rialda Spahic

Search tools

AI-Powered Research Search tools

Journal Ranking

To identify trustworthy publication channels. For those that are to publish scientific papers.

Writing

Dictionaries

Readability and plagiarism

Reading

Analyzing and visualizing

Saving literature

Good to know Windows features