TTK4900 Teknisk kybernetikk, masteroppgave - våren 2024

Masteroppgaven tilsvarer 30 studiepoeng. Innen 10. desember skal alle ha valgt masteroppgave og fylt ut masterkontrakt.

Slik velger du masteroppgave:

Hvis du ønsker å fortsette på masteroppgave relatert til prosjektoppgaven din og har gjort avtale med faglærer for prosjektet om dette, så må følgende gjøres:

  1. Faglærer må tildele oppgaven til deg i vårt system - du får kvittering per e-mail når faglærer har tildelt.
  2. Når du har mottatt e-mailen om tildelt oppgave, så må du registrere informasjonen i masterkontrakten som du kan fylle ut her.

Hvis du ikke har gjort avtale om masteroppgave med faglærer for prosjektet, så er prosessen med å velge masteroppgave lik den du fulgte for å velge prosjektoppgave:

  1. Liste med mulige masteroppgaver legges ut av instituttet i siste halvdel av november, og studentene varsles per e-mail. Hver oppgave i listen er knyttet til en faglærer.
  2. Studentene studerer listen og velger ut de 3 oppgavene av høyest interesse og ytterligere 3 oppgaver av interesse (reserve). Dette arbeidet må være ferdigstilt senest kl. 10.00 mandag 27. november.
  3. Tidligst kl. 10:00 mandag 27. november blir studentenes valg synlig for faglærerne og faglærerne kan begynne å ta kontakt med studentene for å avtale møter. Studentene oppfordres til å være tålmodig mens de venter på svar fra faglærerne.
  4. I møtet finner faglærer og student ut av om de har matchende interesser og forventninger til en prosjektoppgave, og gjør i så fall en avtale.
  5. Faglærer må tildele oppgaven i vårt system - du får kvittering per e-mail når faglærer har tildelt.
  6. Når du har mottatt e-mailen om tildelt oppgave, må du registrere informasjonen i masterkontrakten som du kan fylle ut her.

Oppgave fra bedrift eller egendefinert oppgave:

  • Hvis du har egne forslag til oppgave, må du finne en faglærer ved instituttet som vil ha ansvaret for den oppgaven.
  • Bedrifter som ønsker å stille masteroppgave ved ITK må avtale med egnet faglærer i god tid før listene legges ut (altså senest innen midten av november).

Gjennomføring av masteroppgave, rapportskriving og innlevering:

  • Hvis du trenger arbeidsplass og ikke allerede har det, fyll ut skjema for ønske om og type arbeidsplass samt begrunnelse sammen med faglærer for masteroppgaven. Husk å få faglærers underskrift.
  • Arbeidet på oppgaven starter normalt den 8. januar, men avvik fra dette kan avtales med faglærer.
  • Rapporten må leveres på Inspera 21 uker etter påbegynt oppgave (20 uker pluss en ekstra for påsken). Sjekk din innleveringsdato på Inspera.
  • Krav til innhold i rapporten for sensurering.
  • Sensur skal foreligge innen 3 måneder etter innlevering.
  • Her finner du tips til rapportskriving, samt kurs i bruk av LaTex.
  • Her finner du tips til gjennomføring av masteroppgaven din.
  • Her finner du rapporteksempler.

Regler:

  • Det er ikke tillatt å bruke karakterer som kriterium for tildeling av oppgave.
  • Hvis to eller flere studenter skal samarbeide og levere felles rapport må samarbeidskontrakt innleveres
  • Hvis du selv har forslag til oppgave, fortsetter med noe relatert til prosjektet, eller har kontakt med et firma som har et forslag, må du uansett kontakte en faglærer som kan stå ansvarlig for oppgaven og tildele den i vårt system.
  • Hvis du skriver masteroppgave for en samarbeidspartner utenfor NTNU (bedrift e.l.), må det opprettes en avtale som underskrives av deg, firmaet og faglærer. Når disse underskriftene er innhentet, sendes avtalen til instituttet ved Lill Hege Pedersen for signering av instituttleder.
  • Rapporten klargjøres for levering med omslag og tittelside.
  • Rapporten leveres på Inspera . Prosjektrapport fra TTK4550/TTK4551 skal leveres på Inspera som vedlegg hvis masterrapporten bygger på prosjektrapporten. Samtidig må du sende rapporten på e-mail til faglærer.
  • Hvis du skal levere tilleggsmateriale, som programmer osv, så sendes dette i en zip-fil til faglærer samtidig med rapporten.
  • Studentene har ansvar for at de er registrert med riktig e-post adresse ved instituttet og hos faglærere. Det forutsettes at studentene fortløpende setter seg inn i informasjon utsendt fra insituttet som e-post til <navn>@stud.ntnu.no .

Ole Morten Aamo




2023/10/17 16:59, aamo