Re: Togulykka -- og NTNU

From: Dag Svanaes (dags_at_ifi.ntnu.no)
Date: 05-01-00


Godt innspill..

Det er et paradoks at mange av passasjerene antagelig hadde mer avansert
teknologi i lomma (Mobiltelefon, Bærbar PC, Palm Pilot,,) enn det som
styrte sikkerheten på toget.
        Eksakt samme løsning med GPS+mobiltelefon+autostopp slo meg som en
selvfølge da jeg hørte hva som hadde skjedd. Dette er for teknologer
innlysende, men allikevel blir det ikke gjort. Jeg tror en viktig grunn er
at det er lite "coolt" blant teknologer å mekke på gamle systemer. Vi
elsker nye hi-tech løsninger, samtidig som vi overlater oppgradering av
gamle systemer til "lavstatus" ingeniører. Hvordan kan vi gjøre det "coolt"
å jobbe med sikkerhet av gamle systemer? Generelt: hvordan høyne status
blant teknologer til å jobbe utifra brukernes behov. Her er det mye å ta
fatt i.

-dag

>Jeg regner med at det er flere enn meg i NTNU-miljøet som er sjokkerte over
>det som kommer fram m.h.p. NSB sine gammelmodige
>"sikkerhetssystemer". To tog kjører flere kilometer mot hverandre på samme
>spor, og den eneste "sikkerhet" mot katastrofe er at en eller flere manuelle
>operatører i togledersentralen på Hamar observerer dette, og at dette i tide
>fører til radiobeskjed til togfører(e) om å stoppe.
>
>Vi får så høre bl.a. følgende fra Jernbaneverket:
>
>(1) Dette er likevel god sikkerhet
>
>(2) Automatisk togstans (ATC) skal realiseres på Rørosbanen, men det koster
> 10 millioner og er prioritert lavere enn mer trafikerte strekninger.
>
>(3) Dieseltogene på Rørosbanen kunne ikke stoppes fra det fjerne fordi man
> ikke har en luftledning hvor man kan slå av strømmen.
>
>Til (1): Kommentar overflødig.
>
>Til (2) og (3): Følgende løsning* kunne vært pønsket ut av en noenlunde
>kompetent elektrostudent. En GPS-enhet (satellittnavigasjon) på hvert
>togsett gir posisjonen, på noen få meter. Toget sender med hyppige mellomrom
>sin posisjon til sentralen via radio. Sentralen veit hvor alle tog er. En
>datamaskin
>behandler totalbildet løpende, og sender tilbake signaler til alle togsett.
>Hvert tog, det være seg dieselelektrisk eller el, har en kontaktor for
>motordriften som bare forblir sluttet når den innen et bestemt tidsintervall
>mottar fornyet radiosignal fra sentralen om at alt er OK. Kontaktoren slår
>seg ut hvis slikt signal ikke mottas, da stopper toget. Togene får også
>løpende tilbakemelding om posisjonen til andre tog som befinner seg
>i nærheten.
>
>Verre er det ikke. Dette koster ikke mye og kan realiseres fort, fordi det
>ikke krever instrumentering og installasjoner langs sporet.
>
>Så noen ord om NTNU sin rolle i dette. La meg bruke et tankeeksperiment for
>å få fram mitt poeng. Anta at det skjer et stort børskræsj i USA (sannsynlig
>hendelse i det nærmeste måneder). Det vil ikke gå mange timer før de
>medievante professorer og amanuenser fra Handelshøyskolen og BI er i media
>og synser og forklarer. Vi ser dem jo nær sagt annenhver dag.
>
>Nå har vi altså hatt en katastrofal og utilgivelig togulykke, som kunne vært
>unngått med rimelig og tilgjengelig teknologi. NTNU er Norges teknologiske
>tyngdepunkt par excellence. Men vil akademikere på Gløshaugen sjøl ta
>initiativ til å bibringe offentligheten informasjon? Jeg tviler, basert på
>egne observasjoner av miljøet i et par tiår.
>
>Dette problemet, dvs. en del NTNU-teknologers "medie- og debattvegring",
>bør det nå gjøres noe med. Dette har med holdninger å gjøre, men
>det skyldes nok også usikkerhet på det å forholde seg til mediene.
>Altså trengs det både diskusjon og opplæring.
>
>Jeg har tatt kontakt med informasjonsdirektør
>ved NTNU, Anne Katharine Dahl, og hun er enig i at noe må gjøres.
>
>Trond Andresen
>
>----
>*se også lenke til GPS-styrt tog
> http://railin.kayser-threde.de/
>Systemet ligger på en side under "Railtrack"

Dag Svanæs
Deptartment of Information and Computer Science
NTNU-Lade
N-7491 Trondheim
Norway

e-mail: dags_at_ifi.ntnu.no
Web : http://www.ifi.ntnu.no/~dags/
Tel: + 47 73591842 (work)
Fax: +47 73591733

Home:
Adr: Jarlheimbakken 5, 7041 Trondheim,
Tel: + 47 73509611 Cellular: +47 92607601



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET