Re: FLERVALGSEKSAMEN BØR PRØVES

From: Lars Petter Endresen (endresen_at_alv.phys.ntnu.no)
Date: 19-05-99


Jeg er skeptisk til flervalgseksamen i de ingeniørfag der innsikt vektlegges.
Det er lett å måle faktisk kunnskap vha. en tippekupong, innsikt
tror jeg det derimot kan være vanskelig å "lure ut av" studentene vha. en slik
metode. Jeg skriver "lure ut av" fordi jeg tror det av og til kan være
svært vanskelig å finne ut av hva en student vet, sitat A. Einstein:

"It is not so very important for a person to learn facts.
  For that he does not really need a college. He can
  learn them from books. The value of an education in
  a liberal arts college is not the learning of many facts
  but the training of the mind to think something that
  cannot be learned from textbooks"

"Most teachers waste their time by asking questions
  which are inteded to discover what a pupil does
  NOT know, whereas the true art of questioning
  has for its purpose to discover what the pupil knows or
  is capable of knowing".

En eksamen bør både avdekke studentens evne til å huske
pensum (RAM-størrelse) og studentens evne til å løse
nye oppgaver (CPU-hurtighet). Den mest interessante
oppgavetypen er selfølgelig den som tester studentens CPU
og RAM samtidig. Siden vi skal utdanne ingeniører som
bl.a. bør være i stand til å finne smarte og elegante løsninger
på nye problemer de aldri har sett før, synes jeg at oppgavene
bl.a. skal gjenspeile de utfordringene studenten møter i en ingeniørjobb.
En tippekupongeksamen vil bidra til gjøre studentene
passive: alternative løsninger serveres jo på et fat! Slik er
det vel ikke alltid i en ingeniørjobb? Jeg er tillhenger av at vi
prøver tippekupong som en del av eksamen, men i ingeniørfag der
innsikt vektlegges bør eksamen også inneholde nye oppgaver
og problemstillinger, samt endel spørsmål av typen "forklar ditt
og datt!".

Etter at en student i løpet av en 6-timers eksamen har lirt
av seg deler av pensum i et helårsfag, synes jeg at det er
helt rettferdig og rimelig at endel penger, tid og resurser
benyttes til å rette besvarelsen på et skikkelig vis. Det bør
være litt symmetri her tror jeg: studentene sliter med faget
og derfor må lærerne slite med å rette eksamen.

--
Lars Petter Endresen
Theoretical Physics Group
Department of Physics
The Norwegian University of Science and Technology
N-7491 Trondheim
NORWAY

--------------------------------------------------- http://www.phys.ntnu.no/~endresen ---------------------------------------------------



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET