Re: Re: Re: Herregud! Var: Lærerlagets idioti

From: Mathias Bismo (mathias.bismo@student.uib.no)
Date: 17-07-01


Karsten Johansen wrote:
>
> At noen elever likevel kan tro at noen FOR ALVOR vil foreslå at
> geografiundervisningen kun skal omfatte Nordamerika forteller vel det
> meste om hva slags land vi lever i.
>
Det er jo nettopp dette som er kjernen! Så lenge det finnes medienisser
av typen Erling Fossen som spyr ut sin eder og galle, så er dette
faktisk forståelig.

Jeg kan ta ett eksempel fra min egen tid fra vgs. Vi skulle analysere en
tekst fra magasinet Farmand. Det gikk dårlig for de fleste av oss, fordi
læreren tok det for gitt at vi visste hva slags magasin Farmand er
(var?). Hvem kjenner Kjartan Fløgstad på vgs? For min egen del har han
alltid bare vært en av "de nye", sammen med folk som Kjærstad og Fosnes
Hansen. Har ikke lest noe av ham, og det burde jeg kanskje, men man kan
ikke forlange det. Slik er det nok for andre også. På skolen kommer han
inn helt på slutten av 3. gym, etter terping på Ibsen og Hamsun er det
ikke mye plass igjen til ham (kan ikke huske han fra min egen tid). Man
legger forutsetninger som folk ikke kan forstå. Kan hende noen faktisk
har trodd at Fløgstad er en slags Fossen.

>
> Jeg mener ikke det er noe urimelig krav å forlange at elever i tredje > klasse videregående almennfag skjønner ironi for å kunne oppnå en god > karakter.
>
KVJ vil kanskje avfeie dette som "stalinistisk dogmatiske", men på mange
måter er ironi en utdøende form. Ikke fordi den ikke burde ha noen
rolle, men fordi verden i seg selv er i ferd med å bli så ironisk. Når
Oslo byråd for alvor vil fjerne sidemålet, viser det hvor langt
samfunnet har gått. Ironien må være så ekstrem i dag at det vel er
vanskelig å få den uttalt. Supperådet og Rådet for Rotfrukter har ikke
lenger den samme gjennomslagskraft.

-- 
Mathias
"Saken er biff, saken er karbonade, saken er ertesuppe"



This archive was generated by hypermail 2b29 : 03-08-01 MET DST