Fw: Melding fra eKanalbruker - Tjenester

From: Jan Frode Haugseth (Jan.Haugseth@student.uib.no)
Date: 01-06-01


Hei.

Koser meg over det plutselige lille opprøret mot Telenor i forumet, og
sender over en spontan e-post som jeg måtte skrive til dem i mars. Jeg har
lenge vært kritisk til Telenors vissvass. Det største problemet slik som jeg
ser det, som gjør at andre leverandører ikke er noe alternativ, er
fastavgiften på 150,- pr. måned. Man må ha med Telenor å gjøre, hvis man
skal ha fast-telefon i Norge. Dette er forsøplende. Hvis man ringer mye
rundt om kring, og har Stjelenors "rabatter", så blir faktisk Telenor
billigst. Dette fordi de tjener så mye på fastavgiften, at de har råd til å
være billigere enn de andre på ringetakster / tjenester. Iløpet av året
kommer imidlertid ip-telefoni, men selvsagt ikke over hele landet på en
gang. Men uansett vil ip-telefoni, slik det ser ut i dag, bli et fullverdig
alternativ til vanlig telefon. Man ringer over ip-adresser, som egentlig er
lagd for datakommunikasjon (ip=internet protocol). Dette vil flere
leverandører begynne med så straks teknologien er stabil nok, og på sikt
virker det lovende. Jeg håper i hvert fall det, virkelig.

----- Original Message -----
From: <kundeservice.05000@telenor.com>
To: <stud4063@erasmus.uib.no>
Sent: Monday, March 26, 2001 10:33 AM
Subject: SV: Melding fra eKanalbruker - Tjenester

Jeg har vidresendt denne mailen til informasjonsjefen for kundeservice.
Med hilsen Telenor kundeservice v/Guri Eggen

-----Opprinnelig melding-----
Fra: stud4063@rasmus.uib.no [mailto:stud4063@rasmus.uib.no]
Sendt: 23. mars 2001 19:21
Til: kundeservice.05000@telenor.no
Emne: Melding fra eKanalbruker - Tjenester

Avsender: Jan Frode Haugseth
Til: Telenor Privat
ePost: stud4063@rasmus.uib.no
Abonnementsnummer: 55341979
Kontaktnummer: 55341979
Melding: Hei. Jeg ville bare si at jeg nettopp har kjøpt meg ADSL abonnement
fra NextGenTel, og jeg er så langt strålende fornøyd. Nå venter jeg bare på
at IP-telefoni kommer, så skal jeg si opp abonnementet mitt med Telenor for
godt. Det er mye som er ille med Telenor, men det verste synes jeg er
tvangen dere prøver å påføre oss kunder. F.eks. hvis man skal ha ADSL hos
dere, må man også ha telefonabonnement, og hvis du ikke har ISDN blir
prisforskjellen mellom analog og ISDN lagt til på ADSL-abonnementet, slik at
du like godt kan ha ISDN først som sist. Dette er så riv ruskende idiotisk
og urettferdig som det går an å få det. Jeg fatter ikke at Telenor ikke
forstår at de vil miste kunder på en sånn kundebehandling? Tror de at
nordmenn i dag er helt ukritisk til alt og at vi biter på kroken som små
sild?
All den reklamen på kunde-"informasjons"-sidene til Telenor er i beste fall
veiledende. Hvorfor skal man ha ISDN, det er gammeldags tjeneste som ikke
har noen tilleggsfunksjoner som man ikke kan få på analog telefon.
Med ADSL-abonnementet mitt fra NextGenTel kan jeg sette opp flere maskiner,
jeg kan få fast IP, jeg har opplastingshastighet 3x raskere enn hva Telenor
tilbyr på sitt raskeste abonnement. Samtidig står jeg fritt til å gjøre hva
jeg vil, vil jeg lage en server så får jeg det, og NextGenTel forteller meg
hvordan jeg gjør det.
For meg er uforståelig at Telenor har oppført seg slik, og jeg blir
regelrett fornærmet hver gang når jeg ser de modifiserte "sannhetene" de
presenterer fra reklamer og kundeservice-sider.
Snart snart så kommer ip-telefoni, så betaler jeg fast-pris for innenlands
telefoni hos NextGenTel. Så skal jeg faktisk aldri ha noe med Telenor å
gjøre igjen. Det er flere enn meg som tenker sånn.
Kanskje jeg skal lage en Anti-Telenor-hjemmeside, og skrive sannheten bak
ordene?
Jeg er så fornærmet at jeg kanskje kunne gjort det.
Jeg vet ikke hvem du er, du som leser dette, men du er sikkert ikke så
veldig høyt oppe i organisasjonen. Mitt ønske er at du gir dette til den
over deg i det store byråkratiet du er en del av.
Her kommer den konstruktive delen: Vil dere, Telenor, beholde litt av
markedsposisjonene i årene framover...skift strategi.
PS: Dere vil som alle større aktører også få merke børskrisa. Kanskje var
det ikke så morsomt å eie så mange selskaper rundt omkring likevel?
Telenor konkurs innen 2005? Man kan jo saktens håpe...



This archive was generated by hypermail 2b29 : 03-08-01 MET DST