Bimboisme og "managerialism"

From: Trond Andresen (trond.andresen@itk.ntnu.no)
Date: 08-05-01


Takk til Jan Sæther for et nyttig "ny-ord" i den politiske debatt:
"Bimboisme"!

:-)

Nå ber jeg den kreative leserkrets på KK-forum å hjelpe meg med
et norsk ord for det som på engelsk kalles "managerialism", det
vil si en slags konserntenkning som nå er på vei inn i våre sjukehus (jfr.
Tønne), universiteter (jfr. Mjøs og Giske), etc.

Elementer i "managerialism" er en en del
læresetninger som gjentas som mantraer på styremøter o.l. som f.eks.
"er du en lagspiller?", "husk at vi er et kollegium, det er uheldig
hvis vi har en kampvotering", "det er viktig å vise lederskap" (det betyr
å gi blaffen i innvendinger nedenfra), "mot til å ta upopulære avgjørelser"
(det betyr også å gi blaffen i innvendinger nedenfra), "viktig med
insentiver" (oversatt: vi må ha større lønnsforskjeller, og vi må splitte
opp bedriften i biter som kjøper og selger til hverandre), "la oss konsentrere
oss om strategi" (oversatt: Bruk tid på generelt pisspreik slik at
administrasjonen kan få frie hender til å gjøre hva den vil i viktige konkrete
saker), "hvis vi vil ha mer av noe må vi ha mindre av noe annet" (oversatt:
Legg ned aktivitet som trengs), "vi må fokusere på kjernevirksomheten"
(oversatt: Legg ned aktivitet som trengs, og la kompisene i det private
næringsliv ta over renhold og kjøkken), "lojalitet må ikke bare gå nedover"
(oversatt: Bemann mellomlederstillinger med våre nikkedokker), etc. etc.

Hva skal vi kalle "managerialism" på norsk?

Hvilke elementer finner vi i denne svært så aktuelle ideologien, i tillegg
til de jeg nevnte -- eventuelt kommentarer til de jeg listet opp?

Dette er viktig. Mitt syn er at innmarsjen til "managerialism" er det
viktigste ankepunkt mot Tønnes sjukehusreform, ikke om staten eier
sjukehusene eller ikke.

"Managerialism" innebærer også drastisk redusert innsyn for samfunnet,
og redusert ytringsfrihet for ansatte. Denne forverring settes
gradvis ut i livet rettferdiggjort med propaganda om "profilering",
"merkevarebygging" og "den stadig hardere konkurransesituasjonen" som
"vi kan like eller ikke", men "toget går nå og vil vi være med?", etc.

Trond Andresen



This archive was generated by hypermail 2b29 : 03-08-01 MET DST