Re: Bimboisme

From: Per I. Mathisen (Per.Inge.Mathisen@idi.ntnu.no)
Date: 08-05-01


On Tue, 8 May 2001, Jan Sæther wrote:
> Tennisspilleren(eller mer riktig "tennisbaben") Anna Kournikova er vel et
> godt eksempel på at det lønner seg å se bra ut for å tjene mye penger og
> komme i medias søkelys.

Jeg tror du misforstår litt. Poenget er ikke om Anna Kournikova er pen.
Det særegne er hennes holdning til systemet (i den grad hun faktisk tar
sine egne avgjørelser og ikke outsourcer vettet til en manager): Det er
ikke spillet som er viktig, banen er bare en arena for "public relations",
på linje med catwalken, forsidene av moteblader, osv.. Akkurat som det
ikke er drikken Coca-Cola som er viktig, men et "image" av vellykkethet.
Nike selger ikke sko, men en livsstil. Osv..

Dette kjøper media. De liker folk som "lykkes", som er "hype" og "kule",
som det skjer noe rundt. Folk som Anna Kournikova har PR-byråer som tenker
for de, som tenker på hvordan de skal selge sitt produkt hver dag. Det er
de samme PR-byråene som gjerne selger Coca-Cola så vel som kriger
(fabrikkere historier om soldater som river spedbarn ut av kuvøser - pytt
sann, hva gjør man ikke for penger).

Nei, media i dag styres dessverre av PR-byråene med alle deres spindoctors
og andre mentale heksedoktorer. Spørsmålet er: hva slags krav skal vi
reise for å prøve å bekjempe skiten?

Mvh,
Per



This archive was generated by hypermail 2b29 : 03-08-01 MET DST