Re: Scenario - til debatt

From: Trond Andresen (trond.andresen@itk.ntnu.no)
Date: Tue Nov 07 2000 - 10:56:26 MET

  • Next message: asgeirbj@student.sv.uio.no: "Endelig Frihet."

    At 01:48 07.11.00 +0100, Bjarne Naerum wrote:
    >.....
    >For noen år tilbake skrev Trond Andresen et eget scenario som innspill
    >til den politiske debatten på venstresida: "GAFS - det GjennomAutomatiserte
    >FramtidsSamfunnet". Ellers har det vært få scenarier å se på venstresida.
    >
    >Metoden -- som er kontroversiell, men som jeg sjøl har gode ting å si om --
    >går oftest ut på å utarbeide et SETT ulike scenarier, der forskjellige faktorer
    >påvirker utviklingen i ulike retninger.

    Den viktigste hensikten med "scenarieskrivingen" (hermetegn fordi dette med
    "scenarier" i all hovedsak er en ufyselig geskjeft i dagens samfunn, se
    nedenfor) for meg, se
    <http://www.itk.ntnu.no/ansatte/Andresen_Trond/artikler/hva-slags-framtid.html>
    var å forsøke å vise at en bestemt radikal framtidsvisjon
    er *mulig*, og på den måten bidra bittelittegrann til at den blir realisert.
    Scenarier *burde* vært en teknikk som hjalp folk til å se at man innen
    forholdsvis vide rammer kan *velge* hva slags framtidssamfunn man
    ønsker seg.

    Men de aller fleste "scenarier" som lages i dag, er bestillingsverk fra
    kapitalistklasse og statsapparat for å skape den ønskede resignasjon og
    tilpasning til "utviklingen". Dette gjøres ofte gjennom det knep at man
    lager flere "scenarier", hvor *alle* er mer
    markedsliberalistiske enn dagens tilstand. Alternativt at man for balansens
    skyld har med ett museumsvokter-scenario (beholde gode ordninger som finnes i
    dag) som da framstilles karikert som "gammeldags" og urealistisk. Dermed kan
    publikum og politikere "velge". Værsågod.

    Det det dreier seg om, er sjølsagt å skape SJØLOPPFYLLENDE PROFETIER. Disse
    "scenariene" skal oppnå dette, ikke gjennom begeistring og mobilisering,
    men gjennom å skape resignasjon -- "det går den veien uansett".

    Frontfigur i scenarie-bisnissen i Noreg er ultra-pratmaker
    og fhv. Unge Høyre-broiler par excellence -- Terje Osmundsen. For ham og
    noen andre gir dette klingende mynt i kassa -- i tillegg til at det har en
    for dem nyttig politisk funksjon. Osmundsens firma heter i vanlig
    kjekkas-stil "Future Preview", og står bl.a. ansvarlig for et vedlegg til
    Mjøs-utvalgets innstilling om høy(e)re utdanning. Et utdrag av dette vedlegget
    er gjengitt nedenfor. Kommentarer er i hovedsak unødvendige. La meg bare
    peke på hvordan *formen* står til innholdet: Dette er prosa på nivå med "jeg
    lever i tiden og forventer effektivitet", eller Otto Jespersens "Tårnfrid".

    Ellers -- de beste "scenarier" er diverse framtidsromaner, som f.eks.
    "1984" av Orwell, "Brave new world" av Huxley, "Neuromancer" av William Gibson,
    "The space merchants" av Pohl og Kornbluth, flere romaner av Greg Bear,
    Mars-trilogien til Kim Stanley Robinson, "The dispossessed" av U.K. LeGuin,
    "Voyage from yesteryear" av James Hogan, for å nevne noen.

    Tusen ganger heller dette, enn Osmundsens reklamebyrå-skvalder
    eller kollektiv norsk stil fra byråkrater i departementene.

    Trond Andresen

    **************************************************

    Fra
    http://odin.dep.no/kuf/norsk/publ/utredninger/NOU/014001-020004/index-ved011-b-n-a.html

    >SCENARIER FOR IKT I HØYERE UTDANNING MOT 2010
    >
    >En rapport utarbeidet av Arbeidsgruppen for digitale læremidler [ADL] i
    >samarbeid med Future Preview på oppdrag fra Utvalget for høgre utdanning
    >(«Mjøs-utvalget»)
    >
    >1. Sammendrag
    >
    >Universitets- og høyskolesektorens nære framtid debatteres med stort
    >engasjement i mange leire. Forhåpentligvis vil denne rapporten fra
    >scenarier.edu bidra til å sette ytterligere fart på diskusjonen om hvordan
    >norske høgskoler og universiteter må tilpasse seg en ny hverdag. «En
    >gammeldags eksamensfabrikk er intet nytt universitet», skriver
    >førsteamanuensis Sverre Moe ved Høyskolen i Stavanger. Hvordan kan
    >informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) bidra til å bringe nytt blod
    >inn i de gamle tradisjoner? Prosjektet scenarier.edu dokumenteres her
    >gjennom fire deler, - analyse av nåsituasjonen, tre scenarier for høyere
    >utdanning, IKTs rolle i tilpassingen og gjennomgang av strategiske veivalg.
    >
    >1.1 Analyse av nåsituasjonen
    >
    >... (klipp)...
    >......
    >
    >
    >1.2 Tre scenarier for høyere utdanning med fokus på IKT:
    >
    >Tre scenarier for den høyere utdanningens tilpassing til de nye omgivelsene
    >og kravene:
    >
    >-Socrates.campus.edu
    >-Nasjonalt Kontrapunkt [dette er museumsvokter-scenariet - T.A.]
    >-Læringsnomadens marked
    >
    >Alle scenariene har en felles analyse av nåsituasjonen og de sentrale
    >drivkreftene. Forklaringer på hvorfor de utvikler seg i forskjellig retning
    >er primært knyttet til veivalg og manøvreringsevne i spenningsfeltet mellom
    >stat og marked, i bruk av IKT i primærprosessene og i organisasjonsutvikling.
    >
    >Socrates.campus.edu kjennetegnes av at institusjonene tar inn over seg
    >forretningsverdenens prinsipper for finansiering, behovtilpassning, ledelse
    >og samarbeid. En endret etterspørsel møtes med profesjonell kundeservice og
    >studiehåndtering. Samarbeid med næringsliv og andre studiesteder gjør at
    >studentene kan opptre mer fleksibelt som lærende i kombinasjonen
    >studier/arbeid. Et sentralt stikkord er 'ny bransje, gamle aktører'.
    >Socrates.campus.edu kjennetegnes ved at de tradisjonelle akademiske verdier
    >forenes med et bedriftsøkonomisk blikk på kostnads- og læringseffektivitet
    >gjennom satsing på både fysisk tilstedeværende og virtuell utdanning.
    >Sentralt i studiehverdagen står problembasert og handlingsorientert læring
    >via samarbeidsteknologi, simulering og virtuell veiledning ofte i åpen
    >samhandling mellom industri og lærested. Forholdet til utenlandske
    >UH-miljøer representerer fortsatt en utfordring selv om Socrates.campus.edu
    >har lykkes i å etablere internasjonale allianser og har inngått omfattende
    >utvekslingsavtaler, men utdanning fra Socrates-universitetet er foreløpig
    >ingen eksportartikkel. En har måttet erkjenne at i et komplekst nettverk
    >handler det i stor grad om å bli merkevare og at rollen som faglig spiss må
    >utvikles både gjennom samarbeid og konkurranse.
    >
    >I Kontrapunktet benyttes IKT mer som formidlingsverktøy og støttefunksjon
    >enn som en integrert del av undervisningen. Argumenter knyttet til utdanning
    >som kulturbærer nyttes for å opprettholde dagens læringstilbud, uten for mye
    >innslag av verken problembasert læring eller teknologistøtte i læringen.
    >Fysisk nærvær og personlig kontakt med forelesere og veiledere står i
    >sentrum. Studentene liker å være 'unplugged' og nyter godt av subsidiert og
    >relativt billig offentlig utdanning. Men, - hvordan skal de takle at de
    >beste studentene forlater landet, forskere kjøpes opp av privat sektor eller
    >er mer opptatt av inntjeningen i sin egne lille 'butikk' enn av å være
    >kulturbærer og sentrale nøkkelmedarbeidere mener at institusjonen er moden
    >for museum?
    >
    >Med universitetet under armen er overskriften på fortellingen om Hedda, en
    >proff kunde i Læringsnomadens marked. Det tredje scenariet tegner et bilde
    >av et nytt utdanningstilbud tilpasset ett fritt og stadig mer fragmentert
    >marked for høyere utdanning. Studentene vil ha skreddersøm og umiddelbar
    >tilgjengelighet til læringsmiljøet der de til enhver tid befinner seg. En
    >rekke tradisjonelle utdanningsinstitusjoner er erstattet av separate grupper
    >av private aktører som utvikler kursmateriale, sørger for individuelt
    >tilpassede leveranser og veiledning. Kampen om oppmerksomheten er kritisk,
    >da de lærende har flere valgmuligheter hva gjelder kursinnhold, læringssted,
    >formidlingsform og interaktivitet. Resultatet av dette er blant annet
    >fremvekst av akademiske byråer og kjendisprofessorene har sine egne agenter.
    >Verdien av å opprettholde et fysisk campus er minimal. Spenstig design,
    >opplevelse, tilgang på anerkjente lærekrefter, og næringslivssamarbeid, er
    >langt mer vesentlig enn auditorier, biblioteker, lesesaler og datarom. I
    >Læringsnomadens marked får hver student få sin egen virtuelle «læringsagent»
    >som tilbyr kontinuerlig oppdatering på aktuell kunnskap og kompetanse,
    >skreddersydde læringsprogram, og prosjektoppgaver.
    >......

    Spytt ut, og skyll!



    This archive was generated by hypermail 2b29 : Tue Nov 07 2000 - 10:59:17 MET