analyse av Frp.

From: Karsten Johansen (kvjohans@online.no)
Date: Mon Oct 02 2000 - 21:00:38 MET DST

  • Next message: Bjarne Naerum: "Re: SV versus SU i Dagsnytt Atten"

    Som supplement til mine egne små bidrag gjengir jeg er en kronikk fra
    Morrabladet nylig (jeg glemte URL-adressen). Jeg er ikke enig i analysens
    helhet men synes likevel den rommer interessante glimt av innsikt.

    Karsten Johansen

    Politisk analyse
     
    Forsøk på en barbarisk analyse
     
    Det er bare 3 år siden Morgenbladet trykket Jean Baudrillards artikkel «De
    imbesiles
    besvergelse», opprinnelig trykket i Liberation, 7.mai 1997. Her presenterte
    den franske
    kritiker, kunstner og filosof en krass analyse av fransk politikk og den
    manglende evne til
    å stoppe det ekstreme høyres økende popularitet under Le Pens ledelse. I
    dag kan man
    konstatere to ting: norske politikere, Fremskrittspartiet og Carl I Hagen
    har forlengst
    fortjent plassene til de franske partiene og Le Pen i Baudrillards analyse.
    Og, til tross for
    Morgenbladets utbredelse og klare antipopulistiske trekk ser det ut til at
    bare Carl I
    Hagen og hans våpendragere kan ha lest og forstått artikkelen. For tiden
    representerer
    de den onde motpol til den norske politikkens hellige sosialdemokratiske
    enighet. Og på
    forbløffende vis benytter de denne kraftfulle posisjon til å kommunisere
    offentlig med en
    reflektert og velberådd hu. Det gjør situasjonen vanskelig og ubehagelig,
    men gjør det
    samtidig mulig, som Baudrillard foreslår, å rette ondskapen mot det onde
    selv. La meg
    derfor forsøke, i den grad det er mulig, å trekke veksler på Baudrillards
    perspektiver i en
    barbarisk analyse av vår «nye» politiske situasjon.
     
    Det er ikke meningsmålingene i seg selv, men det uhyggelige sammentreff av
    symbol og
    posisjon som er den allermest ubehagelige oppdagelsen ved
    Fremskrittspartiets utbredelse
    og selvutlevering akkurat nå. Ikke nok med at de oppfattes av andre som
    politikkens ytre
    pol og stemples som uansvarlige og umoralske med stadig større indignasjon.
    Det
    ubehagelige er at de vet det og velger det selv. Med valget av det store,
    røde eple med
    gullforgylt blad som partiets visuelle symbol bekrefter Fremskrittspartiet
    sin posisjon i
    norsk politikk også som motpolen til den etablerte politikkens symbolske
    orden. Intet tegn
    kunne på en mer effektiv måte gi oss det riktige bildet på
    Fremskrittspartiets velberådde,
    antipolitiske ondskap: Eplet er fullkomment ikonisk, forstørret og
    rentegnet for å
    viderebringe en realistisk illusjon om det perfekte, røde eplet. Med sin
    høyrøstede
    påstålighet om sammenfall med sin ideale referent forblir eplet et
    fullstendig meningsløst
    tegn som motsetter seg alle forsøk på å formidle noe mer, det være seg
    partiets
    menneskesyn eller partiprogrammets innhold. Eplet fungerer som symbol på
    partiet, fordi
    det kan oppfattes som fullkomment vilkårlig. Men symbolet må, som
    Fremskrittspartiet
    selv, forstås på et metaplan i form av å være en motsetning til alle andre
    forsøk på å gi
    politikken et innhold, som ren antikommunikasjon og symbolsk geriljakrig.
     
    Eplet, må de ha tenkt i Fremskrittspartiet, må nødvendigvis bli tolket (og
    er allerede blitt
    det i flere artikler) som symbolet på syndefallet og det ondes medium. Det
    er som kjent
    slangen, og siden Eva som fristet Adam til å gi avkall på sin fredelige
    tilværelse i Edens
    hage (uh: les Hagen (sic!)) med et fristende, rødt eple i hånden. Vi har
    siden skapt en hel
    kristendom for å forklare og forstå oss selv i dette enkle bildet og
    forholdene ligger godt
    til rette for at alle vil se det åpenbare sammenfall av symbol og referent:
    Fremskrittspartiet er farlig og falskt, det er partiet som vil forlede oss
    og fristelsen vi må
    motstå. Men nettopp ved å gjenskape seg selv i dette bildet, som seg selv,
    oppnår de
    den forbløffende effekt at de med overbevisende selvrettferdighet kan
    argumentere mot
    alle forsøk på å tillegge symbolet nettopp denne ene mening. Samtidig
    oppnår de, ved å
    benekte det åpenbare, å bekrefte det meningsløse og vilkårlige i alle
    andres symboler og
    forsøk på sannferdig, meningsfull, politisk kommunikasjon. I en og samme
    operasjon fratar
    de alle andre deres potensielle rett til og makt over deres historiske og
    gode, positive
    verdiladete symboler. Og som det ondes opphav gir de seg selv en total
    frihet til fortsatt
    å kommunisere uforpliktende og umoralsk. Tilbake står den indignerte
    offentlighet og
    besverger og bekrefter det ondes eksistens med moralisering og forsøk på
    ansvarliggjøring.
    Eplet blir effektivt også som avsløring av den etablerte ordens
    sammenbrutte symboler og
    kommunikasjonsstrategier. Arbeiderpartiets røde rose har inntil nylig
    fungert som et
    magisk ladet symbol gjennom en tidvis manisk opprettholdelse av
    arbeiderbevegelsens
    historie og rituell avsynging av sanger og taler med basis i den
    internasjonale
    arbeiderbevegelsens grunnverdier: solidaritet, trygghet, likhet, velferd,
    fremskritt,
    fordeling,… Men i møtet med Fremskrittspartiets brutale oppvisning av ikonets
    betydningsløshet (et eple er et eple er et eple), fremstår også rosen bare
    som seg selv,
    og som eplets påståtte motsetning. Rosen blir redusert til bare enda et
    meningsløst tegn i
    vårt gjennomkommersialiserte samfunn. I beste fall kan symbolene peke
    tilbake på denne
    ene betydningsløse, men latterlig utbredte politiske handling: Å dele ut
    roser eller epler på
    en stand.
    Denne effektive banalisering av politikkens symbolske innhold er truende
    fordi den uthuler
    den etablerte politiske ordens kommunikative kraft og gjør populisten og
    antipolitikken til
    symbolenes herskere. Problemet er imidlertid enda mer komplisert. For i den
    moralske og
    indignerte bekjempelsen av det onde oppnår Fremskrittspartiets motstandere
    intet annet
    enn å styrke sin egen motsetning. Ved å til stadighet demonisere ham i det
    godes navn
    gir de Hagen et komfortabelt grep på situasjonen. Han trenger bare ta tak i
    det åpenbare
    hykleriet som ligger i de etablerte partienes forsvar av egne regelverk og
    «deres gode
    saker». For Hagen gjelder, som for Le Pen i Baudrillards analyse, at hans
    nederlag blir
    vendt til seire gjennom opponentenes og medienes ivrige diskreditering.
     
    For Arbeiderpartiet og de partiene som under dets abdiseringer har måttet
    være i
    regjering på sosialdemokratiets grunn er det ikke bare moraliseringen og
    demoniseringen
    av Fremskrittspartiet som slår feil, men det avslørende gapet mellom ord og
    handling som
    hele tiden avtegner seg mot det ondes, renskårne horisont. De voldsomme
    kamper som
    utkjempes om regjeringsmakten mellom partiene i den etablerte politiske
    orden, står i
    uforståelig kontrast til den pris som makten må betale i møtet med de
    medieformidlete
    meningsmålingene. Den etablerte makten ydmykes uavlatelig, og synes uten
    mulighet til å
    bruke sin posisjon til å skape popularitet og handlingsrom.
    Det politiske initiativ og eierskapet til politikkens dynamiske element er
    kommet i hendene
    på det ytterste høyere. I den historiske analysen av venstresiden og de
    europeiske
    arbeiderpartienes vekst og fall ligger det en mulighet til å forstå at
    tapet av
    venstresidens kritisk rolle skjedde i det de selv kom til makten og overtok
    det tradisjonelle
    konservative og høyreorienterte prosjekt om å bevare samfunnets moralske og
    symbolske
    verdifellesskap. I rollen som samfunnsbærende og sannhetssøkende, moralsk
    og ansvarlig
    parti er det lite man nå kan gjøre for å stoppe krefter som, på barbarisk
    vis, opponerer
    mot denne sosialdemokratiske orden. Det overraskende er egentlig at den
    sosialdemokratiske velferdstatens ideologi og verdisyn så lenge har kunnet
    fungere
    hegemonisk i dette samfunnet. Over tiår har staten og samfunnet beriket seg
    selv over
    alle grenser ved å pumpe opp olje fra tilfeldige naturressurser som man ved
    makt og jus
    har lagt under sin kontroll. Det er i mine øyne et naturlig sammenfall i at
    tausheten, som
    lenge har hersket omkring bruken av vår økende oljeformue og vår aktive
    rolle som
    storinvestor i den globale økonomien, nå er brutt, samtidig som
    meningsmålingene viser at
    velgerne ikke lenger tror på den sosialdemokratiske fornuft. Når staten,
    med velsignelse
    og hjelp av sosialdemokratiets nasjonale strateger, opptrer som aggressiv
    kapitalist i
    nasjonale og globale markeder er det oppstått betydelig ambivalens omkring
    troen på
    Arbeiderpartiet og staten som opprettholder av fellesskapsverdier og
    internasjonal
    solidaritet. Venstresiden er, som Baudrillard treffende sier det, «…berøvet
    sin politiske
    energi. Den er blitt redusert til en moralistisk, lov-utarbeidende
    organisme, en
    representant for universelle verdier, en hellig dydsvokter og en
    inkarnasjon av antikverte
    verdier, så som Godhet og Sannhet. Den opptrer nå som en myndighet som fordrer
    lydighet og ansvar av befolkningen, mens den reserverer seg selv retten til
    å opptre
    uansvarlig.»
     
    Tore Slaatta
     



    This archive was generated by hypermail 2b29 : Mon Oct 02 2000 - 21:02:29 MET DST