Re: grønn kilometeravgift

From: Karsten Johansen (kvjohans@online.no)
Date: Thu Sep 21 2000 - 19:05:11 MET DST


At 11:44 21.09.00 +0200, Trond Andresen wrote:
>At 09:48 21.09.00 +0200, jonivar skullerud wrote:
>
>>.....kilometeravgift er ikke veien å gå. Det aller meste av skadene fra
>>biltrafikken (miljøskader, helseskader, svekket livskvalitet) skjer i
>>byene. Det er også i byene at bilen er i det store og hele
>>unødvendig, i det minste om vi hadde noe bedre planlegging, både på
>>det personlige og samfunnsplanet. I distriktene finnes det ikke noe
>>realistisk alternativ til bilen (avstandene er for store til å gå
>>eller sykle, spesielt etter at landhandlene og postkontorene er lagt
>>ned, og befolkningstettheten er de fleste steder for lav til å
>>opprettholde et kollektivtilbud som gjør bilen overflødig). ...
>
>Dette er jeg enig i. Den beste metoden for å realisere en begrensning
>av biltrafikken i byene, er å bruke det systemet som jeg har skrevet om
>før, i dette forum og som kronikk i Dagbladet og i Dagens Næringsliv
>i 1994 . Se
>http://www.itk.ntnu.no/ansatte/Andresen_Trond/artikler/trafikk.html
>
Jeg er redd at dere ikke har lest forslaget ordentlig. Det sier:

"KILOMETERSKATT innebär att en avgift tas ut för varje kilometer som
långtradaren rullar. Åkaren måste lasta bilen full, planera sina rutter och
inte köra en meter i onödan. Struntar han i detta tar den ”smartaste”
konkurrenten över. Åkaren har alltså ett klart ekonomiskt egenintresse av
att strama upp sin logistik och sitt resursutnyttjande. ”Grön
kilometerskatt” skulle därutöver innebära att avgiften per kilometer
differentieras beroende på vilken typ av lastbil och drivmedel som används.
Bränslesnåla bilar som körs på marknadens renaste bränslen skall ha låg
avgift. Ineffektiva fordon med smutsig diesel skall ha hög avgift. På det
sättet kan samhället smidigt utöva press på hela transportbranschen att bli
effektivare, bränslesnålare och renare. Kombinationen långtradare/tåg kommer
automatiskt att gynnas. Det blir ekonomiskt intressant att på delsträckor
låta hela bilar, flak eller containrar transporteras på räls – för att sedan
fortsätta vidare färd på landsväg.

Den gröna kilometerskatten måste omfatta hela Europa och utformas med lika
spelregler för alla länder. Detta för att förhindra att åkare med
ineffektiva bilar och usla bränslen tar sig in i ett grannland och med lägre
priser slår ut de inhemska ”rena” åkeriernas trafik. Något som nu sker och
som skapar fullt begriplig och berättigad ilska hos bland andra svenska
åkare."

Forslaget gjelder ikke alle biler, men bare "långtradare". Målet er å begrense
transport med slike til det minst mulige, til de mest enegisnåle lastebilene
og til de minst skadelige dieseltypene. En viktig målsetting er å få mer
transport
over på jernbane. Lastebileierne i Norge har greid (nesten) å holde skjult
at de
kjører på subsidiert diesel (momsfritt bl.a.) og bare betaler 6,50 pr. liter.
Dette må det bli slutt på. Det er riktig at bensinavgift i seg selv er en
kilometeravgift, men den rammer alle likt. Her er målet å differensiere og
fremme
energisnål transport. Selvfølgelig bør også forslag om differensierte avgifter
by/land inn i bildet når det gjelder persontransport. Problemet er hvordan
slikt
skal gjennomføres. En måte å få has på all tullekjøring i byene er vel
elektronisk
registrering av hvor det kjøres, men her kommer overvåkingsaspektet inn.
Til syvende og sist er det bedre tilbud for alternative transportformer som
er
nøkkelen.

>I tillegg kan man ilegge årsavgift og enganngsavgift på kjøretøyet, basert
>på hvor drivstoffslukende det er, for å stimulere til valg av
drivstoffgjerrige
>kjøretøyer. Dette er nødvendig, for det viser seg at bilistene gir faen i
>drivstoffprisene bare de kan få seg en "Sport utility vehicle" (SUV), på godt
>norsk en firehjulstrekker, noe som har tatt helt av i USA de siste åra, og
>sjølsagt i også i Norge etterhvert. Disse tunge, ukomfortable kjøretøyene
>er også mindre kollisjonssikre enn vanlige personbiler sjøl om man skulle
>tro det var motsatt. Og de drikker bensin/diesel. Men John Wayne og Ola
>Dunk synes det er barske greier med slikt, så da så.

Dette høres fornuftig ut. Spesielt bør disse sinnsyke kjøretøyene som
islendingene bruker på breene sine (og dessverre nå også på Grønlands
innlandsis) ilegges skyhøye avgifter. Det samme gjelder alle mulige
terrenggående doninger, snøscootere, visse båttyper (båter forurenser
grassat i forhold til biler) osv.

Karsten Johansen



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Sep 28 2000 - 11:01:31 MET DST