Re: Slaget om bussens framtid

From: Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Date: Mon Sep 11 2000 - 15:02:09 MET DST


Færre toavganger, sier NSB-Wam i NRK i dag.
Her er enda mer om buss-dauen (i Telemark) fra dagens Varden:
BN

----------------
- Snart ingen busser igjen
http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/artikkel?Dato=20000911&Kategori=NYHET&Lopenr=567656&Ref=AR

RUTEKUTT. - Ivaretakelsen av busstilbudet er et spørsmål om prioritering fra myndighetenes side, mener (f.v.) Bernt Johansen - Nettbuss Grenland, Åge Flatland - Nettbuss Telemark, Kjell Kamfjord - distriktsleder YTF, Knut Robert Haugen - Tinn Billag og Bjørn Midtbø - Telemark Bilruter.
- Vi fatter ikke hvordan myndighetene hele tiden kan hevde at man ønsker å satse på kollektivtrafikken, når det samtidig kommer forslag som for Telemarks del innebærer at bussnæringen må kutte med 18 millioner kroner

Andreas Soltvedt
(tekst og foto)

BØ Telemarksrepresentantene i styret for Yrkestrafikkforbundet (YTF) i Vestfold, Telemark og Buskerud er direkte oppgitte over myndighetenes holdning overfor bussnæringen og ikke minst dem som er brukere av rutetilbudene.
Distriktssjef for YTF, Knut Kamfjord, nøler ikke med å kalle kuttene som Telemark fylkeskommune nå planlegger å gjennomføre en ren rasering av det som er igjen av rutetilbudet her i fylket.

Redusert livskvalitet
- Nedskjæringene rammer ikke bare næringen. Dette handler minst like mye om at mange mennesker er i ferd med å få sin livskvalitet betraktelig redusert. I områder hvor det ikke bor så tett med folk er det eksempelvis ikke lenger snakk om et reelt rutetilbud i feriene. Når skolerutene innstilles, blir folk som er avhengige av buss i praksis sperret inne. Snart er det ingen busser igjen ute i distriktene. Dette er det et samfunnsansvar å ta tak i, et ansvar som politikerne bør føle, poengterer Kamfjord på vegne av et samlet styre.
Frustrasjonen er til å ta å føle på blant de tilstedeværende. Det råder bred enighet om at man allerede har skåret så langt inn som man kan før beinet knekker. Å skjære bort ytterligere millioner av kroner fortoner seg som en ren umulighet. Det føles dessuten vondt å måtte kjempe for arbeidsplassene hver eneste høst, og det blir stadig vanskeligere å få tak i skolert arbeidskraft.
- Det meste av kjøringen vi har er bygd opp rundt skolerutene. Det sier seg selv at det blir vanskelig å rekruttere folk når antall ruter til stadighet reduseres. Som sjåfør kan man i perioder knapt leve av dette yrket lenger, og for dem med lavest ansiennitet er den økonomiske usikkerheten bokstavelig talt til å ta og føle på. Vi opplever i det hele tatt situasjonen som svært urovekkende, er gjennomgangsmelodien rundt bordet.

Håper på mobilisering
- Men hva skal så fylkeskommunen gjøre når det ikke finnes penger?
- Det er ikke riktig at det ikke finnes midler. Dette handler om prioritering fra myndighetenes side. Dessuten brukes mye penger feil, poengterer Åge Flatland fra Nettbuss Telemark.
Han og de øvrige styremedlemmene berømmer den innsatsen som ble lagt ned av privatpersoner over hele fylket i forbindelse med fylkeskommunens varsel om kutt i fjor.
- Folkeaksjonene var svært viktige. Ikke minst ble det synliggjort for politikerne at svært mange faktisk ikke finner seg i disse kuttene. Når så mange mennesker demonstrerer sin misnøye med politikernes beslutninger som tilfellet var ved fylkestinget i fjor høst, gjør det inntrykk - også på de folkevalgte. Håpet er at folk vil mobilisere også i år. Uten kamp ser dette mørkt ut, innrømmer telemarksrepresentantene i YTFs styre.
- Hva vil YTF foreta seg videre?
- Vi kommer til å bruke alle våre kontakter og kanaler for å sette størst mulig press på politikerne. Dagens situasjon er direkte uholdbar – både for oss og brukerne våre, sier Knut Kamfjord.
--------------

Vil innføre egenandel på buss for skoleelever
http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/artikkel?Dato=20000911&Kategori=NYHET&Lopenr=187343&Ref=AR

UMULIG. - Det er umulig og urealistisk å klare slike nedskjæringer som er foreslått, sier leder for en samlet rutebilnæring i Telemark, Bernt Dahle.
Bussnæringen i Telemark vil fjerne dagens ungdomsordning og i stedet innføre Buskerudmodellen, det vil si egenandel for skoleelever.

Jens M. Sørensen
(tekst og foto)

KRAGERØ Etter at det i forrige uke ble klart at fylkeskommunen vil kutte omlag 18 millioner kroner til bussene i fylket, hadde bussnæringen i Telemark krisemøte i Seljord onsdag. De fremmer nå noen synspunkter og forslag for samferdselsetaten i Telemark.
Bussnæringen ser det som helt urealistisk å klare de varslede nedskjæringene. Samtidig peker næringen på at de rammer som er avsatt til kollektivtrafikk for 2001 er for trange. Som om ikke dette skulle være nok, vil også næringen gå med underskudd inneværende år. Årsaker til dette er blant annet dieselavgiften og bruk av undertransportører for å klare skolebarnkjøringen.

Egenandel
- Bussnæringen retter nå søkelyset både på innsparinger og økte inntekter. Vi vil at Telemark skal ta vekk dagens ungdomsordning og innføre Buskerudmodellen. Det vil si en egenandel for skoleelever, noe vi ikke har i fylket i dag. Videre må vi samordne mer med skolene. Det koster store penger for samferdsel at skolene har forskjellig oppstart, forskjellig høstferie og liknende. Det koster ikke skolen noe, men det renner ut penger for samferdsel. Slik kan ikke fortsette. Her vil vi også dra mye inn når det gjelder innleide transportører. Det er konstruktive forslag, sier formann i Transportbedriftenes Landsforbund Bernt Dahle.
Han understreker at bussnæringen ikke lenger kan være salderingspost for fylket.
- Vi har vært en salderingspost altfor lenge, det er andre som har vist langt mindre budsjettansvar enn samferdsel. Det er penger å spare innenfor denne næringen også, men slike reduksjoner som er foreslått betyr at man ikke ønsker kollektivtransport i fylket. Det nekter vi å tro er tilfelle, helt til vi blir tvunget til det, sier Bernt Dahle.

Ikke båtfond
Krisemøtet konkluderte med at man ikke kan klare slike foreslåtte nedskjæringer. Samtidig ber man om at årets underskudd, ca. 3 millioner kroner, fordeles til betaling over de neste tre år. Det blir også foreslått at det ikke skal settes noen kroner av på båtfond neste år. Krisemøtet samles ellers om bedre samordning av skolekjøringen, reduksjon av midtskyss og klargjøring av økonomisk ansvar mellom fylke, kommune og skole. Det er samtidig en vilje til å se på utgiftssiden og bussnæringen mener at nå kommer man med konstruktive forslag til innsparinger for å slippe nedskjæringer på 18 millioner kroner. Nå ligger de skriftlige forslagene hos samferdselsetaten i fylket.

Penger nok
Bussnæringen merker seg at det finnes penger når det er politisk vilje til bevilgninger. Fylkeskommunen har bevilget 650.000 kroner mer til skoletogkjøring for elvene fra Drangedal. 650.000 kroner er merkostnaden i forhold å bruke buss. Totalpakken for skoletoget er på ca. 800.000 kroner for de neste tre månedene. Men denne ordningen er ennå ikke kommer i gang og etter det Varden får opplyst vil det gå buss også kommende mandag.
Samtidig har det kommet meget sterke reaksjoner fra Forbrukerrådet i Telemark. Parkering av bussene i Telemark er imot Stortingets intensjoner om økt kollektivtransport og mer miljøvennlig transport. Slike nedskjæringer betyr at fylkeskommunen ønsker mange flere biler på veiene for at folk skal komme fram.
---------------



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Sep 28 2000 - 11:01:24 MET DST