Slaget om bussens framtid

From: Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Date: Tue Sep 05 2000 - 23:55:56 MET DST


Den negative utviklingen har tiltatt over flere år, men i Telemark
snakkes det nå alvorlig om bussens framtid i fylket. Altså ikke bare
togets. Eller Postens, for den saks skyld -- flere kommuner kommer
til å bli stående helt uten postkontor etter inneværende og hittil siste
episode av Postdauen.

Vi ser at avstanden til servicetilbudene øker, samtidig med at bl.a.
eldre mennesker og andre uten privatbil ikke lenger har noe buss og
langt mindre tog for å komme seg fram. (Uønskede personer under
naziregimet fikk i det minste transport til sin siste dag i køen... En
grov sammenligning selvsagt, men også her snakker vi om overgrep
og mangel på respekt for mennesker. Angrep på VERDIGHETEN.)

Det er mye snakk om "sosialøkonomi" for tida, men er det f.eks.
god sosialøkonomi at eldre folk må flytte fra egne boliger der de
trives og klarer seg bra sjøl, fordi de ikke lenger har tilgang på
slike ting som før ble regna som rettmessige servicetilbud?

Mer om dette i artikkelen fra dagens Varden under.

Men først siste nytt fra Oslo, her klippet fra nettavisen:
-------------------------------
KJØPES OPP:
Oslo Sporveier selger bussene
http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=2&item=118912

05. sep 20:26

AS Sporveisbussene i Oslo kjøpes opp av Concordia Bus AB. Concordia betaler 285 millioner kroner for å overta selskapet.

- Bakgrunnen for salget er en erkjennelse av at et så lite selskap som Sporveisbussene vil få problemer med å overleve i et fremtidig marked dominert av de store aktørene, sier administrerende direktør Trond Bjørgan i Oslo Sporveier.
Kjøperen Concordia Bus AB, som eies av Schøyen Gruppen A/S og Goldman Sachs, er Europas åttende største bussoperatør. Selskapet har rundt 10.000 ansatte i Finland, Sverige og Norge. Hovedkontoret ligger på Lysaker.
---------------------------

Vi hører det samme på alle områder i dag:
"Bakgrunnen for salget/fusjonen er en erkjennelse av at et så lite selskap ... bla bla ... vil få problemer med å overleve i et fremtidig marked dominert av de store aktørene ... bla bla"

I siste instans ... vil det bare være EN, helvetes svær aktør igjen,
eller hva? Hvem blir "the last man standing"?

Bjarne Nærum

----------------------------------------
- Busstilbudet blir barbert
http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/artikkel?Avis=VA&Dato=20000905&Kategori=NYHET&Lopenr=255364&Ref=AR&forside=1

STOPP. - De nedskjæringer som nå er foreslått vil nesten bety stopp for all busskjøring, utenom skolebarnkjøring, sier disponent Bernt Dahle i Drangedal Bilruter.
- Dette nedskjæringsforslaget kom som et sjokk på næringen. Vi skal ha krisemøte i morgen, onsdag, sier disponent Bernt Dahle i Drangedal Bilruter.

Jens M. Sørensen
(tekst og foto)

KRAGERØ Fylkeskommunen har brakt bussnæringen i fylket i sjokktilstand. På et ekstraordinært møte sist fredag i regionalutvalget ble det framlagt forslag til sparetiltak for næringen for neste år. Etter det Varden får bekreftet skal bussnæringen klare seg med ca. 18 millioner kroner mindre enn i år. En katastrofe for befolkningen og næringen, sier flere. De er ikke kommet seg av sjokket av denne hemmelige meldingen. Men allerede fredag ettermiddag ble det bestemt krisemøte i Seljord i morgen, onsdag. Der skal næringen selv skal møtes for å finne ut av konsekvensene av forslaget til nedskjæringer. Næringen frykter at at mange bussruter blir nedlagt og at mange busser blir parkert for godt. Dette kan medføre at mange ansatte mister jobben. Befolkningen i Telemark får et langt dårligere busstilbud. Denne reduksjonen kommer på toppen av tre-fire år med nedskjæringer og nedleggelser av bussruter. Folk i bransjen snakker nå åpnet om en rasering av busstilbudet og man frykter faktisk!
 for at man ikke engang vil klare å opprettholde skolekjøringen som er lovpålagt.

Rammes
- Hvordan vil dette forslaget til nedskjæringer ramme bussrutene? - Det kan jeg faktisk ikke svare på i dag. Vi fikk denne økonomiske pakken framlagt på et møte fredag ettermiddag. Dette er så dramatisk at alle selskapene nå må samles for å forsøke i finne ut av konsekvensene. Vi skal ha et ekstraordinært møte denne uken for å forsøke å få en oversikt. For dette kom som et sjokk også på oss som var tilstede på dette møtet fredag. Men det er ingen tvil om at nedskjæringer på rundt 18 millioner kroner får uhyre stor konsekvenser, over hele Telemark. Husk at dette forslaget kommer på toppen av de nedskjæringer busselskapene har vært igjennom de siste årene. Noe som allerede har skapt et dårligere rutetilbud til befolkningen i hele fylket. Hvordan det vil bli framover når man nå foreslår slike dramatiske kutt tør jeg nesten ikke tenke på. Men jeg må få be om at vi får lov til å komme tilbake til detaljer etter at vi har hatt vårt interne samordningsmøte. Alle selskaper var ikke ti!
lstede på møtet fredag. Disponent Bernt Dahle i Drangedal Bilruter er også formann i Transportbedriftens Landsforbund (TL) i Telemark. Han og andre legger ikke skjul på at nå blir det tøffe tak for bussnæringen. Dette er kuttforslag som vil ramme meget hardt. Hva med penger til fornyelse, hva med antall ansatte? Er det distriktene som skal kuttes ut? For det blir meget få ordinære bussruter igjen, om det kuttes tilskudd på 18 millioner kroner.

Bevilget
Etter det Varden har grunn til å tro kan det bli bare ca. 20 prosent igjen av de ordinære rutene, mens skolebarnkjøringen betyr 80 prosent. En rasering, mener næringen. Det hører også med at i samme møte hvor forslaget til innsparinger på ca. 18 millioner ble lagt fram ble det bevilget 800.000 kroner slik at skoletoget fra Drangedal kunne gå i tre måneder. Det er ca. 650.000 kroner mer enn hva bussen hadde kostet i samme tidsrom. Det ser altså ikke ut til at det mangler hundretusener av kroner til samferdsel. Men så har det vært meget stort press på de folkevalgte for at dette skoletoget skulle opprettholdes. Det hører også med at tilskuddet til båten, ferjene, skal reduseres med nesten to millioner tilskuddskroner. Det skal ikke bli enkelt å komme seg til og fra kollektivt mange steder i Telemark neste år. Om dette forslaget blir realisert og nå får de selskaper som ikke var tilstede fredag protokollen fra møtet på sitt bord i dag. Dermed tar nok mange turen til Seljord i mor!
gen. For nå står slaget om bussens framtid i Telemark.
----------------



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Sep 28 2000 - 11:01:23 MET DST