Burgerproletarenes og barneslavenes Big-Mekka

From: Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Date: Mon Aug 28 2000 - 22:57:07 MET DST


Før var Donald barnas helt, i dag heter barnas beste venn McDonalds.
Si Donald til Pokemon-generasjonen, og du får McDonalds til svar.
Hver dag over hele landet (verden?) får bursdagsbarn sitt største ønske
oppfylt (selvfølgelig). Bursdagsselskap på McDonalds. Oppvarta av
unge, smilende burgerproletarer, noen av dem utkledd som klovner
(og noen av dem helt sikkert narkomane, for å utstå dette dag etter dag).
Onkel McDonald deler attpåtil ut gaver til barna, morsomme små leketøy
laget av søte, små, kinesiske barneslaver...

Ennå er ord som kugalskap og sulten nød ikke nevnt, men vi skal
ikke se bort i fra at dette likevel er hva Jagland ville omtalt som "en
høyere form for organisasjon". For er det noen organisasjon i hele
verden som er kommet lenger i MODERNISERING enn McDonalds?

----------------------------------------------------
-Barn slaver for McDonalds
http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/artikkel?Avis=VA&Dato=20000827&Kategori=NTBU&Lopenr=8270019&Ref=AR

McDonalds bruker barn til å lage leketøy som burgerkjeden bruker for å fremme sitt eget salg, skriver den Hongkong-baserte avisen South China Morning Post.

HONGKONG (NTB-AFP-DPA): I fabrikken City Toys i Shenzhen i Sør-Kina arbeider barn 15-16 timers arbeidsdager for 25-30 kroner. Fabrikken lager leketøy som McDonalds deler ut sammen med burgermåltidene.

Rundt 20 prosent av de 2.000 som jobber i fabrikken er under 16 år, ifølge den kristne arbeidslivsorganisasjon, Hongkong Christian Industrial Committee (HKCIC). Det er lavere alder enn loven tillater. Barna arbeider sju dager i uka og bor kummerlig.

Innbyggerne i Hongkong vet ikke at det finnes en helt annen verden der McDonalds-lekene produseres, sier Monina Wong, forsker hos HKCIC.

Mens burgerkjeden vil kunne doble inntektene sine ved å selge Snoopy- og Hello Kitty-leker for 18 hongkong-dollar (20 kroner) stykket, kan produksjonskostnadene være så lave som 2 hongkong-dollar på grunn av utnyttelsen av billig arbeidskraft, sier HKCIC i sin rapport.

I den spesielle økonomiske sonen der fabrikken City Toys ligger - Shenzhen - arbeider barn og unge 15-timers dager hver dag i uken, for en fast lønn på 24 renmenbi dagen - tilsvarende 26 kroner.

De kan ikke forlate fabrikken før de har fylt sin kvote, og arbeidsdagene kan bli opptil 20 timer lange i høysesongen, heter det i rapporten.
-----------------------------

"City Toys" høres hipt og urbant ut. Skal vi håpe at det blir
hipt å hate McDonalds om ... 10 år fra nå?

I såfall må en hel generasjon hate sine egne "preferanser" som
barn. Hva sier psykologene om det. Er det mulig?
Eller er de (vi) tapt?

Bjarne Nærum



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Sep 28 2000 - 11:01:17 MET DST