RE: Nettet som kanal mot rente- og gebyrmafiaen

Trond Andresen (trond.andresen@itk.ntnu.no)
Tue, 22 Sep 1998 15:39:34 +0200

At 14:37 22.09.98 +0200, Gabriel Kielland wrote:

>Det er sikkert morsomt å spytte litt på bankansatte på denne måten, men
>sannsynligvis er ikke dette riktig adresse.

"Spytte på de ansatte"??!!

Dette er jo bare vrøvl. Postbanken styres ikke av "de ansatte". Og
"Kundeservice" er per definisjon en kanal Postbanken gir oss kunder for
tilbakemelding. Jeg regner med at personen som leser e-posten skjønner at jeg
ikke gjør hen *personlig* ansvarlig for utviklinga i Postbanken, men at
meldinga videresendes til rette vedkommende. Et eller annet sted må
reaksjoner kunne sendes.

Forøvrig har fagforbundene i Postverket/-banken vært skandaløst passive
gjennom hele denne ødeleggelsesprosessen de siste åra: Forgubba AP-typer
som bare er interessert i å holde kontrollen over medlemmene. Jeg ser ingen grunn
til å legge fingrene i mellom, sjøl om noen skulle føle seg støtt på snippen.

> Vi har for tida et
>stortingsflertall som ønsker å bryte ned Postbanken for at
>forretningsbankene skal kunne overta kunder som deg som et bedre
>fundament for spekulasjonene sine. Først ble Postbanken pålagt gebyrer.

Jada, Stortinget har hovedansvaret. Men ledelsen i Postbanken har gått til
verket med liv og lyst, og sett det som sin oppgave å få Postbanken
til å ligne mest mulig på de lugubre forbildene blant de øvrige storbanker.

Jeg tror faktisk at det for noen år sida utvikla seg en mentalitet i
ledelsen av Postbanken hvor man syntes det var flaut at banken ikke var like
"konsern-aktig" som DnB, Fokus etc. Postbanken var liksom litt sånn traust og
statlig, med mange personkunder, alt for lite penger brukt på sponsing og
"profilering" etc. Kort sagt, dette smakte for mye av Gerhardsen,
60-tallet, statsdrift, regulering og denslags. Å nei, nå skulle man ikke lenger
måtte skjemmes når man møtte kollegene - gutta boys fra DnB og
Kredittkassa. Her skulle det bli "corporate culture" for alle
innskyter-penga. Inn med blårussen, opp med lønna, ned med de trøtte
og normalt avlønnede kontorist-typene!

(En parallell til denne utviklinga, hvor man puster lettet ut over endelig å
ha blitt en del av det moderne samfunn, finnes blant en del urbane
bladsmørere i Oslo som synes det er blitt litt mindre flaut å bo i
pottitlandet fordi byen nå begynner å få striptease og ordentlige horehus
akkurat som i Amsterdam, Berlin og New York).

Noen burde gjøre
undersøkende journalistikk på hvordan ledelsen i Postbanken har endra seg,
både ved rekrutterings- og lønnspolitikken, og ved den kultur som er fremmet
de siste åra. Jeg tror resultat kan bli interessant. Tips til en herværende
dagsavis.

>For de rene og grønne finnes det et lite alternativ som heter Cultura
>Sparebank
>http://www.tjener.uninett.no/~hermes/cultura/
>Kanskje det kan være verdt å støtte.

Sikkert vel og bra, men ikke noe alternativ for det store publikum, som
ønsker en banktjeneste med et omfattende filialnett, og en velutviklet
infrastruktur med betalingsautomater etc.

Ellers støtter jeg Anders Ekeland, se

http://www.itk.ntnu.no/ansatte/Andresen_Trond/kk-f/fra250698/0490.html

som bl.a. sier

>....
>Skal vi sutre over 900 årsverk som ryker i banknæringa? NEI!! Under
>forutsetning av at dette er dublerende funksjoner er det nettopp et tegn på
>at den kapitalistiske konkurransen er sløsaktig, og at et nasjonalisert
>bankvesen er mye mer effektivt (slik Postbanken har vært). Vi skal derfor
>kreve ved alle slike omstruktureringer at arbeidsoppgavene blir delt og
>innføring av 6-timers dag. Det er totalt irrasjonelt å kjempe for jobber
>dobbelt eller med trivillle ting som maskiner kan gjøre. Da blir vi bare
>bakstrevere, vi kjemper perspektivløse kamper vi ikke kan vinne.
>
>d) KK må ikke gå inn for "små banker", eller på noen måte bekymre seg for
>"konkurransen i bankmarkedet" slik Øystein Djupedal gjorde på TV'en i går.
>Vår linje må være: En nasjonalisert integrert, høyteknologisk effektiv
>bank, politisk styrt. Konkret: Postbanken burde ta hele markedet, med lave
>sjefslønninger, internt demokrati - valg av sjefer, politisk styrt lokalt
>og sentralt.
>Postbanken er prega av byråkrati, de bruker altfor mye penger på
>kundereklame, sponsing av håndball og anna tull. Postbanken burde
>rasjonalisere drifta ved bruk av IT. De ansatte burde trekkes med i den
>prosessen ved å få 6-timers dag i tråd med produktivitetsframgang. Det er
>når venstresidas sosialisme konkret betyr: færre dumme sjefer, mer
>rasjonell drift, færre rutinemessige drittjobber og kortere arbeidsdag at
>venstresida kan seire.
>
>Saken er at bankvesenet etter bankkrisa var statseid - vi burde ha benytta
>den sjansen til å nasjonalisere og rasjonalisere hele greia. (felles
>blanketter, rullerende åpningstider i de store byene, felles EDB-systemer
>osv. osv.). Bedre service, mindre arbeid = sosialisme. Man burde kreve
>statens regulativ i alle bedrifter hvor staten har 50% av aksjene.

Tiltredes!

Trond Andresen