Re: Språk ....

Lars Staurset (lars.staurset@statkart.no)
Thu, 17 Sep 1998 08:16:09 +0200

bjorn.brekke@gyldendal.no wrote:

> Den debatten Knut Johansen har satt i gang er den hittil mest interessante jeg
> har fulgt med på i KK-forum. Knut har åpenbart store gaver som popularisator -
> det framgår også tydelig av kronikkene i papir-KK. Jeg lærer masse!
>
> Nesten like lærerikt er det å se hvordan Knut nå blir angrepet av tilhengerne
> av såkalt talemålsnært skriftspråk. Her er det vikarierende argumentasjon,
> skivebom og goddag mann økseskaft over hele fjøla!
>
> Hvis jeg har skjønt Knut riktig, sier han:
> 1. Praktisk talt alle barn (som har mulighet) lærer å snakke og å skrive - på
> forskjellige stadier i sin utvikling (talespråk først, så skriftspråk).
> 2. Selv om språkene er forskjellige, er det vanskelig å påvise egenskaper ved
> språkene selv (f eks kompleksitet) som gjør det lettere eller vanskeligere for
> barn å lære seg dem.
> 3. Om skriftspråkene er lydnære eller -fjerne i forhold til talespråket, ser
> heller ikke ut til å spille noen påviselig rolle når det gjelder barns evne til
> å lære dem.
>
> Knut sier ikke at sosiale og økonomiske forhold er uten betydning for barns
> læring, eller for læring i det hele tatt. Dette er en selvfølge, men har
> ingenting med språkenes innebygde egenskaper å gjøre.
>
> Jeg synes at Knuts teori (punktene 2 og 3) er svært interessant, og han
> underbygger den godt. Den sier ikke så mye om de forskjellige språkene i seg
> selv. Men den sier veldig mye om barns evne til å lære. Når det gjelder språk,
> er denne evnen sannsynligvis mye større (i hvertfall anderledes og svært
> effektiv) hos barn enn hos voksne. Jeg kjenner flere barn med foreldre som har
> forskjellig morsmål, og som har lært å snakke begge foreldrenes språk like
> flytende - på en gang.

Kva meiner du *argumenta* til Knut Johansen går ut på, og kva for
argument meiner du ikkje er imøtegått i debatten?

Eg spør ikkje for å starte heile denne debatten på nytt, men meir av
nysgjerrigheit. KJ har sjølv skrive at han ikkje kan underbyggje
standpunkta sine med forskingsresultat, men han hevdar dei likevel,
trass i at dei strir mot vanleg kunnskap om læring. Likevel har han
altså greidd å overtyde minst ein annan person om at standpunkta er
fornuftige.

For orden skuld: talemålsnært skriftspråk er ikkje det same som å skrive
dialekt!

Lars Staurset