til_Jan_Åge_Gundersen

Sigurd Lydersen (sigurd.lydersen@easteur-orient-stud.uio.no)
Tue, 28 Jul 1998 10:33:26 +0200

Jan Åge Gundersen har hatt et par innlegg hvor han har kritisert marxismens
vitenskaplighet på grunnlag av Einsteins relativitetsteori, verden lar seg
ikke lenger forstå mekanisk slik Newton og Marx forutsatte, og dette
problematiserer den marxistiske ideen om en vitenskaplig sosialisme og
revolusjon, skriver Gundersen. Dette poenget er like gammelt som marxismen
selv, David Joravsky behandler det i sin bok om vitenskapen på 20-tallet
med tittelen "Soviet Marxism and the Natural Sciences." Her beskriver han
hvordan det fant sted en brytning mellom en mekanistisk fløy og en
dialektisk fløy hvor til sist den dialektiske fløyen gikk seirende ut,
d.v.s. at det ble tatt et oppgjør med den mekanistiske utformingen av
marxismen allerede tidlig i Sovjetunionens eksistens. Kulturrevolusjonen
innebar imidlertid en omseggripende og fundamental omlegging av det
sovjetiske akademia som medførte stor forvirring og fare for splittelse.
Aleksander Vucinich beskriver i sin bok om det sovjetiske
vitenskapsakademiets historie "The empire of Knowledge" fram til 1970,
hvordan denne kulturrevolusjonen på denne måten ledet fram til
Stalinkultusen ved at Stalin forenklet og tok styring med den akademiske
diskursen ved sin skjematiske framstilling av den dialektiske materialismen.

Vucinich og Loren Graham i sin "Science, philosophy and human behavior in
the Soviet Union" fra 1970 beskriver hvordan det sovjetiske akademia straks
etter Stalins død i nært samarbeid med SUKP satte igang med en omforming og
modernisering av den dialektiske materialismen for å frigjøre den fra den
stalinistiske tvangstrøyen. En storstilt allsovjetisk vitenskapsfilsofisk
kongress i 59 representerte et vendepunkt ved at man fra da av fra å ha
fortolket vitenskapen ut ifra den dialektiske materialismen, begynte å
fortolke den dialektiske materialismen på grunnlag av moderne vitenskap,
altså en gradvis overgang fra ideologi til vitenskap. Denne prosessen
tiltok med styrke utover i etterkrigstiden og ga en produktiv og original
vitenskapsfilsofisk refleksjon innenfor Soivjetunionen, både kvalitativt og
kvantitativt, de fremste sovjetfilsofene gjorde stor lykke, og ble stadig
mer populære på internasjonale kongresser i vitenskapsfilosofi, mens det
hjemme i Sovjetunionen ble arrangert kontinuerlige metodologiske seminar på
alle nivå og ved de fleste institutter, som behandlet de forskjellige
vitenskapsdisiplinenes filosofiske aspekt og forholdene dem imellom, som en
bredt anlagt bevisstjøringsprosess av det sovjetiske sosialistiske akademia.

Så mens de spørsmålene du reiser Jan Åge Gundersen kan virke nye og
aktuelle i det positivistiske og ufilosofiske Norge, så er det gammelt nytt
og gjennomdrøftet gjennom flere tiår i det tidligere Sovjetunionen og
Øst-Europa. Det at hverken du eller noen andre kjenner til dette, det
skyldes den norske kapitalismen, og er det erkjennelsesvakuumet jeg peker
på. Dette erkjennelsesvakuumet kom fornylig også til uttrykk i Verdibørsen
på P2 på søndag, hvor de i anledning det kommunistiske manifests 150
årsjubileum har holdt studiesirkel i marxismen med NKP-ideolog Hans I.
Kleven og professor i statsvitenskap Raino Malnes som bidragsytere. Det
siste spørsmålet gjaldt hvorvidt det var noe av verdi i den reelt
eksisterende sosialisme. Raino Malnes som talsmann for det offisielle Norge
avviste dette plent, ingenting av verdi. Hans I. Kleven som representant
for dagens norske "kommunister" pekte imidlertid på det sosiale
sikkerhetsnett som sosialimen ga, som om Sovjetunionen var et velfungerende
velferdssamfunn, noe det jo ikke var, ved at man levde på lånte midler og
stadig utsatte det økonomiske smellet. Verdien av den reelt eksisterende
sosialismen er derimot erkjennelse av vitenskapens sanne karakter. Dette
poenget er det opp til de yngre postkaldkrigerske norske generasjoner å
utvikle ved våre høyere lære,-og forskningsinstitusjoner, og deri ligger
den fredelige sosialistiske revolusjonen.

vennlig hilsen Sigurd Lydersen (NKP)