Elevmakt/ansvar_for_egen_læring

Gunnar Mjaaland (gunnar.mjaaland@mr.telia.no)
Thu, 25 Jun 1998 13:02:46 +0200

Prøvde å sende dette for ett par uker siden, men det kom aldri inn:
(Nå tror jeg Trond har ordnet det.) Litt seint, men:

Etter å ha lest en del av innleggene i denne debatten skulle man tro at
"ansvar for egen læring" er synonymt med "ansvarsfraskriving for elevenes
læring" fra lærernes side.
Kan hende det er slik for enkelte. Kan hende at late lærere bruker begrepet
som floskel for å sleppe å gjøre noe selv. Men utover det må jo selve
begrepet være et progressivt begrep. Min tolkning, som kommunist og lærer,
av dette begrepet, er at vi tar elevne på alvor, at vi stoler på massene, i
dette tilfelle elevene. Hvem er de største ekspertene på hvordan den
enkelte lærer, eleven selv eller læreren?? Det opplagte svaret her må være
eleven!! Og hvis dette ikke er tilfelle, hvem skal da kunne ta makta over
skolen, umælende unger som ikke engang kan ta ansvar for sin egen læring.
Skal de kunne være istand til å bestemme over en hel skole??
Og jeg, som ungsdomsskolelærer, mener at elevne absolutt skal være med på å
BESTEMME. Og da mener jeg bestemme viktige saker som angår skolen. Våre
elever i ungsomsskolen skal jo bare to år etter at de har forlatt oss
BESTEMME over Norge!! Vi vet jo at dette er en floskel, men som lærer
velger jeg å ta den på alvor, nettopp i kampen for å øke elevenes makt i
skolen! Min erfaring etter over 30 år i skolen er at elevene faktsik er i
stand til BESTEMME selv. Med reeell innflytelse fra elevenes side er jeg
overbevist om at vi ville ha fått en mye bedre skole. Det er elevene som
vet hvor skoen trykker, hva som gjør skolen god og dårlig.
Og så må de gjerne få tygge tyggegummi, drikke Cola, ha beina på pulten
eller hva faen de skulle ønske bare de ikke forstyrrer eller ødelegger for
medelver i læringa deres. Og hvis vi lærerne gjør jobben vår, legger
tilrette og gir elevene ansvar vil læringa blomstre. Og elevne vil ikke
finne seg i at noen få ødelegger for de som vil lære.
Er undervisningen kjedelig, bør det være fritt frem å forlate klasserommet.
En umotivert elev lærer ikke noe allikevel.
Hvis man gjør det slik, og noen av oss gjør det, og i tillegg legger til
rette for tilpassa opplæring slik som Kai Bråthen snakker om, kan vi
innafor det skolesystemet vi har idag lage en brukbar skole. Vel å merke
hvis vi gir eleven avgjørende makt og inflytelse.
Så får vi i tillegg kjempe politisk for en skole som er mer på folks
premisser.
Har ikke merket så mye til RU i denne kampen for mer elevmakt. Kan noen gi
meg strålende eksempler på hva RU har oppnådd på skoler der de er??
************************************************
Så en annen sak. Hvorfor engasjerer ikke venstresida seg i kampen mot
"elevbedrifter"? RV og RU har ikke engang uttalt seg om det, og KK vil ikke
skrive om det. Den uttalte målsetiinga for slike bedrifter er at de skal
produsere varer for et marked. Graden av suksess måles i oppnådd profitt.
Jeg har prøvd å ta frem dette tidligere, men har møtt en mur av taushet fra
den revolusjonære venstresida. Er det slutt med at vi skal kjempe mot slik
durkdreven indoktrinering??
Med revolusjonær hilsen
En gammel, men langt fra oppgitt lærer
Gunnar

---------------------------------------
Gunnar Mjaaland
Kr. Randers vei 15 B
N-6007 Aalesund
Norway =09
tlf.:(+47) 70122839 (phone)
mob.:(+47) 91125639 (cell.ph.)
Fax: (+47) 91012098
E-post: gunnar.mjaaland@mr.telia.no
SMS-beskjed: 91125639@mobilpost.com
ICQ #: 10593660
Hjemmeside:
http://w1.2701.telia.com/~u270100738/gm/index.html

----------------------------------------