Re: Coca-Colas form for ytringsfrihet

Magne Haagen Flatval (mflatval@c2i.net)
Mon, 7 Apr 1997 18:11:30 +0200

>kommentarer overflødig..
>Men spørsmålet er nå: Har Coca-Cola en tilsvarende praksis
>overfor *norske* medier som de annonserer i?

Det som jeg oppfatta ut av det Trond skrev var coca-cola igjennom sine
annonser krevde å "kontrollere" det redaksjonelle stoffet i mediet.

.. dette strider etter min mening med pgf.pgf. 2.5, 2.6 og .. kanskje med pgf. 2.2
i vær varsom plakaten (vedtatt av norsk presseforbund i 1936; siste
revisjon: 1987)

-------------
pgf. 2.2
Den enkelte redaksjon og medarbeider må verne om sin integritet for å kunne
opptre fritt og uavhengig i forhold til personer eller grupper som vil øve
innflytelse på det redaksjonelle innhold.

pgf.2.5
Oppretthold et klart skille imellom annonser og redaksjonelt stoff. Avvis
annonser som tar sikte på å etterligne eller utnytte et redaksjonelt
produkt, og som bidrar til å svekke tilliten til den redaksjonelle
integritet og avisens / bladets uavhengighet.

pgf. 2.6
Gi aldri tilsagn om redaksjonell motytelse for annonser. Pressen må kunne
gå god for at det som publiseres er et resultat av en redaksjonell
vurdering.

------------

Coca cola er et av de firmaene som blåser opp produktene sine mest; de
tjener såpass masse gryn at de faktisk har råd til å sette inn store
helsides annonser i et blad.

Aktive reklamekampanjer er et nødvendig "levebrød" for de alle fleste
trykte medium i Noreg; Coca-cola kan faktisk påvirke disse da få andre
annonsører har muligheten til å sette inn slike annonser. (kansje med
unntak av "onkel Bill" og de småmyke nerdene hans)

Coca cola har faktisk rett til å trekke annonsene sine hvis de har noen
motforestillinger imot å betale disse, de balanserer fint på kanten av
moral og etikk, men slik er det faktisk.

Er dette resultatet av den dritten kommersielle medier bringer med seg??

De aller fleste står ihvertfall overfor et stort etisk dilemma med dette.

Det ser ut som at den store P(en) i redaksjonen har sakte men sikkert
flytta seg fra program til profitt.

Jeg trur det er vanskeligere å gjennomføre "tvangen" i Noreg enn USA, men
det er ingen lover som forbyr det.

desverre..

En skremmende utvikling er det, iallefall

øMakneø #:P

--------------------------------------
ø http://home.c2i.net/radioung/ ø
--------------------------------------

-------------------TUT-TUT-----------------
Magne Haagen Flatval Journalist
mflatval@c2i.net Radio RV
-------------------PIP-PIP-------------------