Coca-Colas form for ytringsfrihet

Trond Andresen (t.andresen@uws.edu.au)
Tue, 07 Apr 1998 22:26:08 +1000

Coca-Colas form for ytringsfrihet
***************************

Jeg har mottatt dette brevet fra en kontakt i USA. Det er fra reklamebyrået
McCann-Erickson til slike magasin og blader som Coca-Cola har annonseavtaler
med.

> Brevet er gjengitt med hake (>) til venstre, på denne måten.

Innimellom har jeg oversatt og satt inn forklarende kommentarer der det kan
være nyttig.

Trond Andresen

*****************

>March 6, 1998
>
>The purpose of this letter is to clarify the positioning clause that is
>included on Coca-Cola Company insertion orders.

"positioning clause" = "regler for annonseplassering".
"insertion order" = "bestilling av annonser".

>The positioning clause has been revised to state, "Any Coca-Cola
>advertising that faces less than full editorial and/or inappropriate
>editorial matter will be subject to a full makegood."

(Full oversetting:)
Avtalen om annonseplassering er blitt revidert til å
lyde, "En hver C-C-annonse som står i tilknytning til annet enn reint
redaksjonelt stoff, og/eller avtalestridig redaksjonelt stoff, skal trykkes
gratis på nytt".

>The Coca-Cola Company
>requires that all insertions are placed adjacent to editorial that is
>consistent with each brand's marketing strategy/positioning. In general, we
>believe that positive and upbeat editorial provides a compatible
>environment in which to communicate the brand's message.

(Full oversetting:)
Coca-Cola forlanger at alle annonser blir passert i tilknytning til
redaksjonelt stoff som harmonerer med hvert (av våre merkers) merkes
strategi og posisjonering. Som et hovedprinsipp mener vi at postivt og
oppbyggelig redaksjonelt stoff danner en passende omgivelse for våre
varemerkers budskap.

>We consider the following subjects to be inappropriate and require that
>our ads are not placed adjacent to articles discussing the following
>issues:

Vi vurderer det slik at følgende temaer er upassende, og krever at våre
annonser ikke plasseres nær artikler om følgende temaer:

>* Hard News
>* Sex related issues
>* Drugs (Prescription or illegal)
>* Medicine (e.g. chronic illnesses such as cancer, diabetes, AIDS, etc.)
>* Health (e.g. mental or physical medical conditions)
>* Negative Diet Information (e.g. bulimia, anorexia, quick weight loss, etc.)
>* Food
>* Political issues
>* Environmental issues
>* Articles containing vulgar language
>* Religion

("Hard news" = "nyhetsstoff", i betydninga "fra vår virkelige og
problematiske verden".)

>If you have a positioning question or if an ad needs to be moved due to
>inappropriate editorial, you must contact the AOR immediately and provide
>positioning options.

(Full oversetting:)
Hvis dere har et spørsmål om plassering, eller hvis en annonse må flyttes på
grunn av upassende redaksjonelt stoff, må dere kontakte reklamebyrået
umiddelbart og oppgi andre plasseringsalternativer. (AOR = "agency of
record", dvs. reklamebyrået som håndterer denne kunden).

>If an appropriate positioning option is not available, we reserve the right
>to omit our ad from that issue.

Hvis en akseptabel plasseringsmulighet ikke finnes, reserverer vi oss retten
til å trekke annonsen i den aktuelle utgaven.

>The Coca-Cola Company also requires a minimum of 6 pages separation between
>competitive advertising (any non-alcoholic beverage, including water,
>juice, coffee, milk). If there is more than one Coca-Cola brand running in
>an issue of your magazine, we require 6 pages of separation.
>
>McCann-Erickson
>Christine Maggiore
>Print Media Buyer
>750 Third Avenue
>New York, NY 10017
>(212) 984-3954 phone
>(212) 984-3335 fax

Kommentar overflødig.
Men spørsmålet er nå: Har Coca-Cola en tilsvarende praksis
overfor *norske* medier som de annonserer i?

Trond Andresen