NLF_fører_egne_medlemmer_bak_lyset.

Geir Sundet (geirs1@online.no)
Mon, 01 Jun 1998 18:14:46 +0200

Det er nå under oppseiling en ganske interessant sak i godsdelen av
transportstreika.
Media har til nå fokusert mest på bussjåførene. Det henger nok delvis
sammen med at det er langt flere bussjåfører i streik, og at godssjåførene
er lite representert i streikeledelsen i de to forbunda.

Streikende bussjåfører har ellers vært en svært verdifull støtte for
godssjåførene med direkte hjelp i lokale aksjoner. (Hjertelig takk!!!)

Det som nå skjer er at Norsk Lastebileier - Forbund (NLF) forsøker å føre
sine egne medlemmer bak lyset med å påstå at de har gitt spesifiserte
lønnstilbud til godssjåførene SOM DE IKKE HAR KOMMET MED. Slike tilbud
framkom ikke i forhandlingen, ikke under meklingen, og ikke under streika.

Det er vel ganske UHØRT at en tariffmotpart har gått gjennom forhandling,
mekling og 14 dagers streike UTEN ENDA Å KOMME MED ET SKRIFTELIG TILBUD?!?!?
Egentlig er det så uhørt at man normalt vel skulle tro at det jeg her sier
må være løgn. For hvis dette var sant burde det jo vært på dagsrevyen,
eller hva?

Vi sitter nå med kopi av en faks over et "tilbud".
Denne har form som en telefax til Kingsrød Transport.
Dette har NLF sin logo og er adresert til Roy Kingsrød.
Avsendere er Slaatsven og Brændshøi, to av forhandlerne til NLF.

Fakskopien er delt ut til noen sjåfører på Kiel kaia i Oslo.

Det er også offentlig kjent at NLFs direktør Gunnar Eigeland på TV 2 har
sagt at NLF har lagt fram et tilbud i forhandlingene, et tilbud altså ingen
av sjåførenes forhandlere har sett.

Nedenfor følger innholdet i denne faksen.

Dersom den er ekte, og det er det foreløpig ingen grunn til å tvile på, så
betyr det:
NLF sender DIREKTE LØGNAKTIGE MELDINGER til sine egne mellomledere om egen
innsatts i forhandlingene. Lokale lastebileiere blir BEVIST FØRT BAK LYSET
av ledelsen i NLF. De lokale bileierne tror nå at sjåførene har mottatt og
avvist et tilbud som de ALDRI HAR FÅTT!
Fakta er at det aldri har blitt forhandla om disse tallene, fordi de aldri
blei framlagt.
Dette er ganske grovt, faktisk så grovt at jeg tror det kan føre til et
aldri så lite opprør innad i NLF når dette blir kjent.

Forutsetninga er imidlertid at det hele blir kjent. Dersom ikke hovedmedia
tar denne saka i løpet av kort tid er det bare å knalle i vei der
mulighetene ellers finnes, lokalaviser osv.

Vi har altså en motpart som ikke legger fram tilbud hverken til våre
forhandlere eller til riksmeklingsmannen, men som istedet fører
forhandlinger med tilfeldige sjåfører på Kielekaia, som lyver bevisst for
sine egne medlemmer, og som på den måten framprovoserer en svært bitter
konflikt hvor mange norske yrkessjåfører føler seg direkte tråkka på.

Dette er en av grunnene til at konflikten nå er blitt så hard som den er,
med blokkader osv.

Hilsen Geir Sundet

(Innhold i original faksmelding følger):

Melding: Økonomisk tilbud fremsatt til
arbeidstagerorganisasjonene
under meklingen.

Langtransport:

Godsavtalens grunnsatser før revisjon.

Utland kr 16,30 pr. time alle timer oppdraget varer, pluss kr 0,87 pr.
kjørte km.
Innland kr 23,94 pr. time alle timer oppdraget varer, pluss kr.0,87 pr.
kjørte km.

Grunnsatsene i Godsavtalen tilbød vi å øke med 6,16 %, hvilket betyr følgende.

Utland: kr 17,30 pr. time alle timer oppdraget varer, pluss kr 0,92 pr.
kjørte km.
Innland kr 25,41 pr. time alle timer oppdraget varer, pluss kr.0,92 pr.
kjørte km.

Arbeidstakerne har et sterkt ønske om å vri profilen i betalingen, slik at
mest
mulig av lønnen beregnes på timesatsen, som er det faste lønnselementet.

For å imøtekomme dette har vi tilbudt følgende vridning, d.v.s.økning av
timesatsene samtidig som kilometersatsene reduseres.

Utland: kr 25,06 pr. time alle timer oppdraget varer, pluss kr 0,59 pr.
kjørte km.
Innland kr 31,51 pr. time alle timer oppdraget varer, pluss kr.0,59 pr.
kjørte km.

Dette innebærer at i tilegg til 6,16% økning av grunnsatsene, så vil
fastlønnsandelen ved utlandskjøring øke fra å være 44,54 % til å bli 64,50 %
av lønnen.
Innlandskjøring vil fastlønnsdelen øke fra å være 60,02 % til 74,41 %.

Det gjøres oppmerksom på at øvrige elementer i tilbudet er en økning av
diettsatsen
fra kr 200,00 til kr 221,00 pr døgn.

Fagbrevtillegget tilbys øket fra kr 6000,- til kr 7950,- pr år (kr 1,- pr
time)
Fornyelse av ADR bevis der bedriften krever det beregnes å koste ca kr
700,- pr år.

I tillegg ar det tilbudt div "tekniske" endringer i Godsavtalens tekst.

FAXEN slutter her.

Sundets TruckStop
http://home.sol.no/~geirs1/