Re:_Sprkideologiske_ytringer

Kai Brthen (kaibraat@online.no)
Wed, 27 May 1998 21:52:18 +2610

Jeg har noen sp=BFrsm=8Cl til temaet. S=8Cvidt meg bekjent finnes det ulike
begrep om problemer vedr=BFrende spr=8Ck.

Vi har noe vi kaller analfabetisme, funksjonell analfabetisme og ulike
varianter av dyslexi.

Mitt sp=BFrsm=8Cl er : Hva tenker du p=8C n=8Cr du skriver

Knut Johansen wrote:

> Jeg vil påstå følgende: I samfunn med gjennomgripende skriftspråkadferd
> basert på et hjemlig, levende språk er analfabetisme hos en liten, men
> varierende, andel av befolkningen generelt sett en følge av sosiale forhold
> og ikke noe annet. Når annet påstås, må det betraktes som propaganda for
> helt utenforliggende forhold, samt manglende forståelse av hva skriftspråk
> er og de problemer som alltid må oppstår i forbindelse med skriftfesting av
> ethvert språk.

(kutt)

Det neste jeg lurer p=8C er hvorvidt du tenker p=8C begynneroppl=BEring eller
en fullstendig ny lydn=BEr rettskrivning.
N=8Cr det gjelder begynneroppl=BEring har man pr=BFvd ut morsm=8Clsbasert
oppl=BEring med meget gode resultater.
Sveits har innf=BFrt leseb=BFker p=8C de forskjellige spr=8Cks
dialekter.Problemer vedr=BFrende skriftspr=8Cket er f=8C i dette landet.

Her hjemme har man pr=BFvd ut morsm=8Clsbasert oppl=BEring i sammen med bruk
av LTG ( lesing p=8C talens grunn) og prosessorientert skriving.

Unger som har l=BErt =8C lese og skrive etter denne metodikken (analyttisk),
vil f=8C et godt forhold til skriftspr=8Cket.
Sj=BFlsagt finnes det barn som trenger en vektlegging p=8C den
lydsammentrekkende (syntetiske) metoden.
Hva som er best for det enkelte barn, er avhengig av barnets sterkeste
sanseside eller perseptuelle fortrinn. Den analyttiske metoden krever
styrke visuelt og den syntetiske metoden krever en god auditiv
persepsjons evne.

N=8Cr det gjelder klassebakgrunn og sosial tilh=BFrighet, vil barn med
arbeiderklassebakgrunn som regel profitere p=8C en morsm=8Clsbasert
oppl=BEring pluss alle de andre elementene som jeg har nevnt.

Men det kreves ogs=8C mer. Dersom man kan f=8C foreldrene til =8C lese h=BFyt
for barna i ca.30 minutter hver dag, vil det bety enormt mye for ungenes
skriftspr=8Cklige utvikling.

>En lydnær rettskrivning i norsk (og dansk) ville i tillegg bli
> ytterst problematisk fordi det (heldigvis?!) ikke finnes noen anerkjent
> norm for hvordan norsk skal uttales...
>
> Knut Johansen
> kjoh@riksnett.no

Med hilsen

Kai Br=8Cthen