lønnsoppgjør

Karsten Vedel Johansen (kvjohans@online.no)
Mon, 25 May 1998 20:21:31 +0200 (MET DST)

Valutaspekulantene (og hvem er det?) har enorme kapitaler til rådighet og de
har nå peilet seg inn på norske lønnstakere og den EU-skeptiske norske
regjeringen som neste angrepsmål. De skal sørge for at den omfordelingen som
kunne blitt resultatet av lønnsoppgjøret blir reversert. Eventuelt presse
Norge mot ecu'en og skape grunnlag for å bruke Norge som skremmebilde i den
danske folkeavstemningen om Amsterdamtraktaten på torsdag. Vi må ikke
glemme, at dette er grupper, som har som langsiktig mål å jevne de
skandinaviske velferdsamfunnene med jorden, slik at deres farlige
demokratitradisjon blir en historisk parentes. Hør blott, hvordan deres
journalistiske løpegutter i disse dager snerrer mot den danske grunnloven,
som tvinger dem til å lytte en smule til folket i det minste i ett EU-land.

Som man kan høre på meldingene om lønnsoppgjøret med AF, legges det fra den
norske mafiaen av journalister osv. nå opp til det vanlige: lærerne skal
være mobbeoffer i lønnsoppgjøret, fordi de har et for solidarisk
lønnssystem. Det kalles så "solidaritetsalternativet". Lærerne skal bli en
lavtlønnsgruppe, symboliserende den faktiske vekt samfunnet legger på
kunnskaper blant almuen.

Lærerne er den gruppen i det norske samfunnet som "alle" (dvs.
journalistene) elsker å hate. Mye i det norske samfunnet er tradisjonelt
fientlig innstilt til intellektuelle. Dessuten er det jo lærernes oppgave
midt i dagens bomberegn av dumheter og faenskap å føre den
opplysningstradisjonen videre som demokratiet bygger på, noe som truer de
nye elitenes forræderi mot samfunnet. Journalistikkens manipulasjoner hemmes
av opplysningsvirksomhet, matematiske kunnskaper og leseevner. Det er som
Hitler sa i 1942: "Her skal ikke komme noen lærere og plutselig proklamere
skoletvang for de underkuede folk. Læse- og skrivekunnskaper hos russere,
kirgisere, ukrainere osv. kan kun være oss til skade. Det kunne gjøre det
mulig for et eller annet lesehode å skaffe seg visse historiekunskaper og
dermed slumpe inn på politiske overveielser, som på en eller annen måte er
dømt til å bli rettet mot oss." Fordelen med Hitler er at han sa rett ut det
dagens maktkannibaler tenker i det stille. Han leverte fasit til det
uopplyste pengeveldets logikk.

Samtidig tror "alle" at de kan gjøre en lærers jobb uten utdanning. Vi er
dessverre meget langt fra en situasjon, hvor folk, ja selv lærernes
flertall, skjønner hvor alvorlig den "drit i skolen"-holdning, som ledende
grupper i dette samfunnet legger opp til er for samfunnet. Kvaliteten på
undervisningen forringes langsomt men sikkert av frekk likegyldighet fra
forvaltende myndigheters side. De nye elitene har blikket festet på EU og
kommende eliteskoler. I USA og England ser vi konsekvensen av et samfunn som
driter i skolen. Våpen har ogsså begynt å dukke opp på skolene i Norge.
Skolen er blitt det sted, hvor flere og flere samfunnsproblemer skal feies
under teppet. Tapere i systemet skal oppbevares her, fordi det er billigst.
Lærere må mange steder tåle trusler og annet på sitt arbeid som de færreste
andre ville være villig til å akseptere. Lærerne presses over i rollen som
idealistiske sosialarbeidere og "Florence Nightingale". Skolen er det sted,
hvor forræderiet mot samfunnet og kulturen fra ledende grupper blir
åpenlyst. I ungdommen konsentreres mange av tidens konflikter, fremtidsangst
osv. Det er lærernes oppgave å glatte over og bygge opp håp, der hvor mange
andre forretter sin sosiale nødtørft, der hvor den faktiske mangel på
kulturell bærekraft i dagens utsiktsløse og dekadente pengesirkus kommer for
en dag. Samtidig må de tåle at man gjør narr av dem netopp i kraft av dette.
Det er en farlig utvikling, men den vil antakeligvis først bli forstått som
sådan, den dagen det er for sent.

Vh. Karsten Johansen