dop

Bror Tom Kjetil Wyller (b.t.k.wyller@hfstud.uio.no)
Sat, 23 May 1998 15:50:08 +0200

Jostein Laugaland skrev noe om dop og opium for folket. Trist at alle her
bare kommenterer hverandre, i stedet for å debattere generelt. Det burde
være bedre å si hva man mener positivt enn å henge seg på sitater fra andre.
Dop. Engelsk: dope. Dop. Dop og doping. "dop" er et forholdsvis nytt ord,
i Norge, et mr nøytralt ord enn "narkotika". Det er et fremskritt.
Karl Marx skrev sin berømte setning "Religion er opium for folket". Man
skjønner hva han mente, til og med Jostein Laugaland, det dreier seg altså
om at religion svært mye er virkelighetsflukt, slik at man ikke tar opp
konkrete ting, med seg selv eller andre eller samfunnet, man orker ikke
tingenes tilstand, realitetene, at man har det jævlig, flykter inn i en
rus, hvor man kan leve. For en stund. Men da endrer man ingenting som
helst, de materielle forholda forblir som før, sjefen har fortsatt makten,
en selv er en underdanig tilskuer til det som skjer, bare gjør "jobben
sin", som altså er bestemt av kapitalen, ikke av deg.
Når det videre gjelder en debatt om religion, må man komme forbi
fundamentalismen, være for eller mot kristendom, for eksempel, no som er
latterlig og gymnasialt, det dreier seg om at Bibelen er en tekst som kan
leses som enhver annen tekst, som man selvfølgelig må ha et fritt forhold
til, Bibelen er først jødefolkets historie, så sprengingen av det interne
ved jødedommen, sprengningen av troen på at det er noe spesielt med jødene,
med Jesus bevegde den kulturen seg til hele verden, til noe sant.
"Religion". Hva betyr det begrepet. Det ordet. Hvem kan si det. Få det ned
på jorda. Religiøse tekster er selvfølgelig helt likeverdige med litterære
tekster, "gudstjenester" med teater. Dette er nok om dette nå.

Dop. Narkotika. Virkelighetsflukt. Istedetfor å moralisere over de som
doper seg med narkotika eller religion, bør man i første omgang se på hva i
kapitalismen som får folk til å dope seg.
Hva tror du. Dere. Hva tror folk. Hvorfor går Jeppe på heroin. Hvorfor går
Kjell Magne Bondevik i kirken. Hvorfor går folk på politiske møter. Hva er
det positive i dop. Hva er det disse menneskene søker. Svar. På
livsmysteriet. Det kommer man ikke utenom.
Men folk som går på dop kan virke undertrykkende, da må man ta dem, da kan
man ikke ta på dem med silkehansker, da må man kjempe mot makta på vanlig
revolusjonær måte. Og folk som sier de er revolusjonære, er det ikke
alltid, for de elsker p diskutere så fillene fyker, elsker å debattere på
slikt som klassekampen-forum, uten å gjøre noe konkret, der de jobber, der
de bor, der de går på skole, og så videre, de tar ikke opp den daglige
kampen, de bare doper seg ned med endeløse diskusjoner om for eksempel
kommunismens historie.

Men konkret til dop, altså narkotika, slikt som heroin, så er det en grunn
til at folk bruker dette, jeg kjenner en del, det er tragisk, for de
fleste, dessuten kan de være voldelige, og farlige, det vil jeg ikke ha noe
av, jeg vil leve trygt, i fred, for eksempel på gata i oslo, da må jeg ta
dem, på den måten at jeg må nå dem som mennesker slik at de ikke prøver seg
på meg.
Det er min personlige løsning. Det nytter ikke å pushe politi på dem,
fjerne dem, for du må se det politiske perspektivet, at narkotikabedøvelse
er et symptom, på et sykt samfunn, så da må Jostein Laugaland og andre
forsøke å gjøre noe med det, i stedet for å lure på om metadon-tilhengere
og folk som Nils Christie er folkeforførere, fordi de tar disse menneskene
mer på alvor enn det eksisterende politiske system og behandlingsapparat.
Men det er klart man kan få lyst til å feie vekk all skadedyr, det være
seg kapitalister og kriminelle, men dette kan ikke gå, på lang sikt, fordi
disse også er mennesker, så la det være siste ord i dag, når nå
datamaskinen stenger her på Blindern i dag lørdag, klokka 16.

Bror Wyller