Re: Pluralisme og rasisme

Mathias Bismo (bismo@online.no)
Wed, 20 May 1998 22:16:32 GMT

Jostein Laugaland skriver:
>
>Interessant det du skriv om human etisk forbund. (HEF) . Eg ser på
>dei HEFtige som eit trusamfunn som har oppstått i vår kultur og er
>uforståeleg utanfor. HEF er meir ein angstbitande elitekultur
>og mindre ein raus human kultur. Medlemmene skifter ofte mellom å
>vera ateistar og agnostikarar ettersom, og mange som vert rekruttert
>frå kristne miljø har elitære haldningar til seg sjølv.
>
Jeg er ikke uenig her. HEF har oppstått i et tomrom. Men HEF fungerer
også som en interesseorganisasjon. Det gir ikke-troende mulighet til å
ta del i de tingene som i samfunnet fremstår som det naturlige, så som
dåp, konfirmasjon og begravelse. HEF har også gjort en god jobb mot
det utvidede kristendomsfaget (noe også islamske organisasjoner har
gjort). Slik har HEF en funksjon utover det å være
livssynsorganisasjon. Derfor er jeg medlem av HEF (er ikke helt sikker
på om jeg har fått betalt den siste kontigenten, men...).
>
>Du nemner "paradisiske" tilstandar der religionar lever
>jamsides i harmoni. Dette samsvarer lite med det faktum at her kjem
>dagleg asylantar som krev asyl og viser til forfølgjing og tortur.
>"Vi blir drept ...", seier dei alle. Nå trur eg òg asylantane
>overdriv. Det viktige her er likevel: Både etniske og religiøse
>konfliktar kan tufta eit vanvit som ikkje er å spøkja med.
>
Det er slett ikke pluralistiske samfunn folk flykter fra.
Aftab-familien var for eksempel medlemmer av en dissenter-sekt i
Pakistan, og ble derfor utstøtt. Det er nettopp fordi man går mot
pluralisme at folk får problemer.
>
>Kristendom har mørk historie skriv du. Islam er av samme alder og
>er framleis i mørketida. Om Hitler voks fram i
>kristen kultur så var det òg kristen kultur som nedkjempa han.
>Alle kulturar har avla despotar. Kamp mellom godt og vondt skjer like
>mykje innanfor som utafor. Her trur eg kristen kultur er meir ein
>levande organisme enn islam og kommunisme som er meir patriarkalske
>ideologiar.
>
Ehh...en kristen kultur som nedkjempet Hitler? Når ble Sovjetunionen
kristent? Kristne kulturer gikk heller ikke inn for å kaste Franco, de
to eneste landene som gikk inn for det, var Sovjetunionen og Mexico.
Kristne kulturer støttet regimene i Hellas, Portugal, Chile,
Argentina, Nicaragua etc. Kristne kulturer støtter regimet i Tyrkia og
Peru. Et cetera.

Men du har et poeng når du skriver at alt kan fremavle både gode og
dårlige sider. Da benekter du samtidig din egen påstand om at det
ligger i kristendommens vesen å være god. Da innrømmer du at det
kommer av andre ting.
>
>Norsk kultur med einskapsskule og 17.mai er eit fargerikt fellesskap
>med eit mangfall av meiningar. Det "fargerike fellesskap" som nå
>vert annonsert trur eg vil verta meir angstbitande. Sjå berre korleis
>ein skuldar med raisme. Du nemner "den omvendte
>rasisme" som eit mindre problem. Eg ser på fenomenet som eit større
>problem og vil slutta med ei nusseleg historie på det: Ungjenta i
>Narvesen utafor kulturhuset i Stavanger vart dugeleg plaga og
>trakassert med rasistskuldingar av ein multikulturell gjeng prega av
>normløysa. Ho betrudde seg til ein kunde som kom inn: " Eg er ingen
>rasist, men eg blir det snart." Det er grenser for kva ein kan og
>skal tole av dette.
>
Men la oss snu den siste historien. En innvandrer fra for eksempel
Iran (la oss kalle ham en religiøs dissenter, kanskje et medlem av
Tudeh-partiet som ble kastet ut i 1979?) blir i Norge til stadighet
utsatt for nettopp rasisme. Er det rart at vedkommende ser ned på
nordmenn generelt?

"Den omvendte rasismen" gir seg uttrykk i folk med overdrevet sympati
for alt fremmed (slik enkelte tendenser i HEF er). Og det kan selvsagt
føre til at rasismen øker i styrke.

Når det gjelder eksemplet ditt, må jeg bare beklage innvandrernes
oppførsel. Men oppførselen som sådan er ikke grunnet deres etniske
opphav. Det er et kulturelt fenomen som følge av nasjonalsjåvenisme
blant nordmenn. Det er denne jeg vil til livs. Derfor er jeg blant
annet sterk tilhenger av et arrangement som 17. mai for alle. For å
sitere Jo Benkow: "Det sentrale er ikke hva vi kan lære innvandrerne,
det er hva de kan lære oss."

---
Mathias