Kommentar til en bannbulle

From: Karsten Johansen (kavejo@ifrance.com)
Date: 10-07-02


Brendberg:

"Trotskismen er ein del av den same totalitære logikken som
liberalismen. Liberalismen er ein kameleon som skiftar farge frå
kontinent til kontinent. Dyrkinga av etablert makt, pengar og
dobbeltmoral er det einaste som er sams. Og det negative: Du
skal ikkje. På same måte er trotskismen svært kameleonaktig - med same
negative grunnhaldning: Du må ta avstand frå. Dialektikken til Marx er
erstatta med ei negativ dyriking av diabolisme.

Sitatsprøytet til Vedel Johansen legg avgjerande vekt på kva Mao sa om
Stalin - ikkje på kva som faktisk skjedde i Kina desse åra, då den
største jordreformen i verdshistoria vart gjennomført. Det er den
totalitære sitatsprøyta til partiideologane i Sovjet på tredvetalet
vendt ut/inn, ein slags totalitarisme på vrangsida.

Trotskistar kan vera hyggelege folk. Men eg er redd det har lett for å
enda opp som Vedel Johansen: Ein kjem til marxismens forsvinningspunkt.
Den knusktørre intellektualismen blir fanga i seg sjølv, i ei svartsynt
fordøming av alt og alle - for å halda oppe kjensla av "overlegen
verdsåskoding". Intellekt er ikkje nok. Det må mot, overskudd, hjarte og
litt romsleg sinn til, om ein skal skapa noko her i verda."

Kommentar:

Marxismens forsvinningspunkt kom allerede Marx til, da han skrev at han
ikke var marxist.

Jeg takker ellers allerunderdanigst for Brendbergs bannbulle og skjønner
ut fra dette, at han har hjertet på rette sted. Det er jo det som må til
for å prestere slikt som ovenstående og andre tilsvarende forsvar for
folkemord og utryddelse av opposisjonelle. Samtidig forstår jeg av
Brendbergs anatomisk-psykologiske fjernanalyse av min person at jeg er
helt ond og diabolsk. Hvordan skal man dog imøtegå en så hjertevarm
argumentasjon? Kanskje med litt humor:

"Hvem kom vand i Stalins bajer?
Det var Trotskijs tro lakajer!"

(Halfdan Rasmussen ca. 1936)

Eller som det også heter: hva hjertet er fullt av løper munnen over med.

Jeg tror dog nok jeg foretrekker å være meg selv ved nærmere ettertanke,
fremfor å bli utsatt for Brendbergs ideologiske hjertetransplantasjoner.
Jeg vet ikke hvor Brendberg har det fra at jeg skulle være "trotskist",
men folk som bruker hans form for "argumentasjon" har jo aldri vært så
nøye med de betegnelser de hefter på folk hvis synspunkter de mener skal
utraderes. I virkeligheten står jeg nærmere utvalgte synspunkter hos
folk som Rosa Luxemburg, Gramsci, Karl Korsch, Arthur Rosenberg, Anton
Pannekoek og Cornelius Castoriadis for å nevne noen. Mensjevikkene,
arbeideropposisjonen og en del andre så også på mange punkter lenger enn
Trotskij.

Jeg tviler litt på både romsligheten og hjertevarmen i det samfunn hvor
folk som Brendberg leder en revolusjon, men heldigvis blir DET jo ikke
til noe, til det har folk flest tross alt lært for mye historie.

Det har neppe slått Brendberg, at grunnen til at "den største
jordreformen i verdenshistorien" kostet millioner av uskyldige livet har
noe med innholdet (og den ofte påtakelig hjertevarme og romslige tonen)
i de anførte Maositatene å gjøre. Hva med å lese f.eks. beretningen til
Maos livlege, Brendberg?

Ellers konstaterer jeg at Brendberg ikke har noe kjennskap til de
politiske strømninger i revolusjonsbevegelser som den tyske 1918-19 og
igjen omkring 1923, den italienske 1919-20 eller den spanske fra ca.
1934-37 (han har etter alt å dømme neppe heller noe ønske om å få det).
Hans oppfattelse av Trotskijs rolle i den russiske revolusjon er den
velkjente fra SUKP(b)s forfalskning av historien hvor
revolusjonen/kuppets hovedorganisator er retusjert helt vekk. Jeg kan
anbefale lesning av f.eks. den tyske kommunisten og anerkjente
historikeren Arthur Rosenbergs (han er absolutt ikke trotskist)
"Bolsjevismens Historie" fra 1927. Eller den russiske sosialist
Suchanovs "1917" som er et av de viktigste kildeskrifter om
revolusjonen. Brendbergs kjennskap til strømninger i 1968-bevegelsene
innskrenker seg åpenbart til Norge, som han projiserer ut på resten av
Europa. F.eks. boka om "Situasjonistisk Internasjonale" kan gi noe om
hvilke strømninger som satte igang 1968 i Frankrike.

Forøvrig er jeg enig med Georg Johannesens konstatering av, at ordet
"dialektisk" i langt de fleste sammenhenger hvor det er brukt bare kan
sløyfes. Det betyr som regel ikke noe.

Karsten Johansen

 
______________________________________________________________________________
ifrance.com, l'email gratuit le plus complet de l'Internet !
vos emails depuis un navigateur, en POP3, sur Minitel, sur le WAP...
http://www.ifrance.com/_reloc/email.emailif



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 11-07-02 MET DST