Re: entertainmentets logikk

Trond Andresen (trond.andresen@itk.ntnu.no)
Sat, 25 Sep 1999 12:19:19 +0200

At 16:13 24/09/99 +0200, Karsten Johansen wrote:

>.................
>Dagens melding i Dagbladet om at den første svenske versjonen av
>robinsonade-underholdningsfascismen måtte endres på grunn av at en av
>deltakerne begikk selvmord, og programmet deretter meget rimelig av seere
>ble beskyldt for å fremme mobbing, fascisme og kannibalisme, viser klart
>hva vi har med å gjøre. ..
>.....
>Det er allerede for mange år siden laget en definitiv film om dette: filmen
>"Network", hvori et amerikansk TV-selskap oppnår kolossale ratings etter at
>en av deres nyhetsopplesere blir gal midt under sending. Mannen blir
>selskapets ledende trekkplaster, inntil de finner å måtte kvitte seg med
>ham, fordi ratings har begynt å falle. De leier derfor en terrorgruppe til
>under direkte sending å skyte ham ned, hvilket selvfølgelig pånytt får
>seertallene opp, osv. Filmen er på høyde med "Dr. Strangelove" - fordi den
>er profetisk.
>....

Allerede på femti- og sekstitallet ble det skrevet flere profetiske
Sci-Fi-noveller om
dette, antagelig inspirert av den sjokkartede veksten i TV-mediets
innflytelse i det amerikanske samfunnet. En av disse, som jeg har i min
SF-hylle, men som jeg ikke finner i farta, heter "It could be you" (husker
ikke forfatter). Det handler om et riksdekkende direktesendt
fjernsynsprogram med samme navn, som går hele dagen,
avbrutt av reklameinnslag. Det baserer seg på et slags lotteri:
Hver dag er en helt tilfeldig amerikansk innbygger
trukket ut for å dø (dvs. bli drept av lotteriets vinner - en annen og
heldig amerikansk borger). Ved starten av sendinga får seerne et veldig
alment hint som skal hjelpe dem å snevre inn "målgruppa", f.eks. at "dagens
mål er en mann". Så går det slag i slag ut over dagen med "han er over en
åtti", "han er mørk", "han bor i en større by", "han arbeider i et
stormagasin", etc. etc. Parallellt med disse hintene som gis etter hvert, er
forskjellige kamera-lag til stede i gatebildet i forskjellige byer, og
zoomer inn på sammenstimlinger som dannes rundt personer som kan
vise seg å være dagens offer. Den som dreper offeret får nemlig en enorm
pengepremie. Folk har med seg små TV-mottakere på gata, så de kan følge
programmet mens de er "på jakt" og dermed løpende få med seg hint og
anvisninger fra programleder. Seere og programleder får seg mang en god
latter når en omringet og vettskremt person reddes av et nytt hint fra
programleder, "nei, han har ikke skjegg". Spenningen stiger ut over dagen
etter hvert som flere og flere hint gis. Store folkemengder samler seg når
det blir avklart i hvilket geografisk område i USA offeret befinner seg. Og
jegerne (dvs. vanlige mennesker som befinner seg i området) blir mer og mer
opphisset. Med seg har de kjekke produkter med programseriens logo, f.eks.
en hendig kniv til å drepe offeret med. Salg av slike produkter er en
lukrativ sidegeskjeft for selskapet som står bak programserien (a la Star
Wars m/ krimskrams for barn og ungdom i dag). Klimaks kommer når
seerne og offeret sjøl definitivt skjønner hvem den utpekte er. Kameraene
zoomer inn. Offeret forsvarer seg desperat inntil den heldige vinner får inn
det avgjørende støt. En ekstra spiss på programmet er det hvis offeret
greier å drepe noen av sine jegere før han sjøl dør.

Dette er fabelaktig familieunderholdning: Moro og spenning første halvdel av
dagen, med et preg av spørrekonkurranse - og skikkelig svart humor og
stigende spenning på ettermiddagen ("vart du skræmt no?"), med et
action/grøsser-klimaks mot kvelden. "Katharsis" er uttrykket som filmviterne
bruker på slikt. Og sjølsagt kunne siste sekvens legges etter
kl. 20, slik at de minste er i seng da.

Jeg tror ikke forfatteren har copyright på dette. Det kunne kanskje være en
ide for TV3 ved neste korsvei?

Trond Andresen