Re: NSB - en tragedie i ukjent antall akter?

From: Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Date: Wed Dec 06 2000 - 21:10:34 MET


Flere miserable akter i NSB-tragedien (jeg klipper vilt og rasende):
---------------------------
- Boikott NSB!
http://www.dagsavisen.no/innenriks/2000/12/532486.shtml
Forbrukerrådet raser, Samferdselsdepartementet er svært forundret, vegdirektøren liker det ikke og kundene rister oppgitt på hodet. Men NSB forsvarer det varslede prishoppet.

ASLAK M. ERIKSRUD
Forbrukerrådets leder Bente Haukland Næss trodde nesten ikke sine egne ører da hun i går fikk servert NSBs varslede prisøkning gjennom mediene.
     
- OPPGITT
     Til tross for store forsinkelser øker NSB sine priser med gjennomsnittlig 6 prosent fra nyttår. De som pendler lengst, får den største prisøkningen. Månedskortet for strekningen Lillehammer-Oslo blir vel 27 prosent dyrere, noe som tilsvarer 890 kroner, og vil etter nyttår koste 4.160 kroner.
     
     - Jeg må si jeg er oppgitt over NSB, men også over politikerne her i landet. De snakker med store ord om klimaproblematikken, men resultatet er det stikk motsatte. De har satt ned bensinavgiften og nå øker prisene for kollektivreisende. Det fører jo til mer bilkjøring og færre togreisende, det, sier hun til Dagsavisen.
     
- BOIKOTT NSB
     Haukland Næss føler seg temmelig maktesløs på forbrukernes vegne. Men hun mener det må reageres mot NSBs varslede prisøkning.
     
     - Vi oppfordrer kollektivkundene til å finne alternative reisemåter enn NSBs tilbud. Bruk konkurrerende selskaper der det er mulig eller organiser vennekjøring til jobben, sier hun.
     - Det er boikott du snakker om?
     - Det kan du godt si, men vi håper at NSB og de politiske myndighetene klarer å gjøre noe med situasjonen.
     Forbrukerrådets leder blir med Dagsavisen til en av pendlerperrongene på Oslo S. Hun får full støtte fra fortvilte pendlere som nå må belage seg på at de månedlige utgiftene øker enda mer.
     
- TOG ER MORSOMST
     Heidi Schmidt pendler ikke hver dag, men har en mann som daglig tar toget til og fra jobb.
     
     Hun er svært oppgitt over NSBs prisøkning.
     - Det er fælt at prisene skal gå opp enda mer. Mannen min tar toget hver dag. Det er klart det vil bety noe for vår økonomi, sier hun.
     Minstedatteren Maria er helt enig med mamma.
     - Det er mye morsommere å ta toget enn å kjøre bil sier hun bestemt.
     Eldstemann i søskenflokken på tre, Daniel (12) vektlegger miljøperspektivet.
     - Det er ikke bra at det blir billigere med bil og dyrere med tog. Bilen bruker jo miljøfarlig bensin, det gjør ikke toget, sier han.
     
MONOPOL-PROBLEMER
     Forbrukerrådets leder mener landets myndigheter og NSBs ledelse har et særskilt ansvar for å holde billettprisene på toget nede, siden markedet er så lite.
     
     - NSB er en monopolbedrift og må ta konsekvensene av det. Når vi bor i et så lite land at det ikke lønner seg å drive etter markedsmessige kriterier alene, må myndighetene sørge for at prisene holder et anstendig nivå. De fleste kundene har jo ikke noe alternativ til å ta toget, sier Bente Haukland Næss.
     
INGEN ALTERNATIVER
     Hun får full støtte fra Lajla Nystad. Hun bor i Tønsberg og sitter tre timer hver dag på Vestfoldbanen til og fra jobb i Oslo.
     
     - Jeg har ingen alternativer til å ta toget. Å kjøre bil fra Tønsberg til Oslo og tilbake hver dag er helt uaktuelt. Vi er jo tvunget til å akseptere billettprisene, sier hun.
     - Men har du ingen forslag til hva vi som forbrukere kan gjøre? vil Haukland Næss vite.
     - Nnneei, vi er vel muligens for snille, sier Nystad og tenker på de enorme aksjonene for billigere bensinavgifter tidligere i år.
     - De aksjonene provoserte meg faktisk. Hvorfor skal den miljøfiendtlige bensinen bli billigere mens det miljøvennlige toget skal bli dyrere, spør hun og rister oppgitt på hodet.
-------

Prissjokk for Oslo-pendlere
DYRERE MED TOG. Porsgrunn-passasjerer på vei til Oslo i går. Fra nyttår har må de betale mer for billetten. En enkeltbillett Grenland-Oslo vil koste 234 kroner, månedsbilletten 3.430 kroner. For månedsbilletten er prisøkningen på 660 kroner eller 23,8 prosent.
NSB Mellomdistanse skrur opp prisene og vil ha 660 kroner mer for månedsbilletten Grenland-Oslo fra nyttår. Samtidig går det mot nedlegging av stasjonene i Skien og Porsgrunn innen 31. mars.
http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/artikkel?Avis=VA&Dato=20001206&Kategori=NYHET&Lopenr=900956&Ref=AR&forside=1

- Mot nedlegging av stasjonene i Skien og Porsgrunn innen 31. mars. Dette
er ganske sterke saker! Fra før av er Notodden bestemt nedlagt, herfra går det
jo ingen passasjertog mer, som kjent.

En nyhet som har skapt enda mer tograseri her i Telemark i dag -- om mulig! --
er at NSB nå går mot planen om å bygge Eidanger-tunnelen mellom Larvik i
Vestfold og Eidanger i Telemark -- slik regjeringa faktisk går inn for i Nasjonal
transportplan. NSB vil heller at pengene brukes til å bygge dobbeltspor mellom
Drammen og Tønsberg.

Disse oppviglerske signalene fra NSB tolkes selvsagt av mange dithen
at selskapet planlegger å stanse togtrafikken mellom Larvik og Porsgrunn-Skien.

Jeg bare minner om at det bor ca. 100.000 mennesker her i Grenland.

Som sagt før her i dag: Sett nå hele NSB under offentlig administrasjon
og sy sammen ei skikkelig krisepakke for den norske jernbanen.

Norge er nå i ferd med å bli en versting på det ene feltet etter det andre,
og det er nå helt klart at vi er blitt det på jernbane- / kollektivfeltet.

Venstresida må nå komme skikkelig på banen.

Videre bør det settes i gang en skikkelig Folkeaksjon For Toget
her til lands. Mot Togdauen -- før det er for seint.

Bjarne Nærum



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Jan 18 2001 - 10:59:31 MET