Re: NSB - en tragedie i ukjent antall akter?

From: Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Date: Thu Dec 07 2000 - 09:54:59 MET


Jeg skrev:
>Mange vil helt sikkert nå si: "NSB må privatiseres!"
>Akkurat som planlagt?

NSB gods-sjefen vil nå ha skilt ut og privatisert godsenheten i NSB.
Se Aftenposten i dag: "Vil privatisere deler av NSB"
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/d178666.htm

Og, selvfølgelig:

Lederen for samferdselskomiteen på Stortinget, Oddvard Nilsen,
mener at langt mer enn NSB Gods er modent for å bli privatisert.
(Samme kilde.)

Til det må jeg bare si: "Modent" my ass"

Dagens Aftenposten er imidlertid ikke kun et privatiseringsorgan,
se følgende kommentar -- bl.a. om flere akter svensk tog-tragedie:

PRIVATISERINGENS SMALE SPOR
Privatisering er ingen sikker vei til suksess i kollektivtrafikken.
http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/d178652.htm

Se ellers også oppslaget om "Telemarksopprør mot NSB" i dagens
Varden, gjengitt i sin helhet under. Endel sterke uttalelser der...

Bjarne Nærum
-------
Telemarksopprør mot NSB
http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/artikkel?Avis=VA&Dato=20001207&Kategori=NYHET&Lopenr=798908&Ref=AR&forside=1

HAR FÅTT NOK. Grenlands ordførere og kragerøordføreren var klare i sin fordømmelse av NSB-utspillet om Eidangertunnelen i går. Fra venstre Siljans Finn Tallakstad, Skiens Kari Lise Holmberg, Bambles Jan Erik Gyllensten, Kragerøs Kari Fosso og Porsgrunns Elisabeth A. Nilsen.
Nok er nok, sier Grenlands ordførere og fylkesordfører Andreas Kjær etter NSB-utspillet om å legge Eidangertunnelen på is. Nå ber de samferdselsminister Terje Moe Gustavsen rydde opp.

Trond Lepperød, Fredrik Pedersen (foto)

(SILJAN) NSB-ledelsens ønske om å skyve Eidangertunnelen ut av Norsk Transportplan landet som en bombe hos Telemarks politikere i går. Tilfeldighetene ville at ordførere og rådmenn i Skien, Porsgrunn, Bamble, Siljan og Kragerø var samlet til fellesmøte i Siljan denne dagen, og der ble kalddusjen fra NSB raskt hovedtemaet. Det ble holdt en improvisert pressekonferanse, der også fylkesordfører Andreas Kjær, leder i Naturvernforbundet i Telemark, Tone Skau Jonassen, og John Øivind Selmer fra LO Grenland var med.
Og beskjeden til NSB er klar, her formulert av Porsgrunn-ordfører Elisabeth A.Nilsen: - Dette er helt uakseptabelt for Grenland.

Flere tilbakeslag
Telemarkingene har måttet svelge skoletognedleggelse mellom Drangedal og Bø, nedleggelse av Bratsbergbanen og Notodden stasjon og NSBs beinkrok på timetogsatsingen. Samtidig har NSB varslet kraftig prisøkning for pendlerne på Vestfoldbanen og de vil legge ned billettsalget på stasjonene Skien og Porsgrunn. Som om begeret ikke allerede var fullt, avslørte mellomdistansedirektør Arne Fosen i går at NSBs ikke ser noen hensikt i å prioritere Eidangertunnelen de neste 10 årene.

Skjult strategi
Det gjør ikke saken bedre at NSBs ledelse tidligere i høst holdt kjeft om den endrete strategien. I går ble det klart at NSB-ledelsen helt siden i sommer har ment at Eidangertunnelen burde nedprioriteres, men uten å nevne dette for Telemarks politikere.
- Jeg er direkte sjokkert. Det er første gang jeg hører at det trolig har vært et spill fra NSBs side som er lagt for flere måneder siden, uttalte Elisabeth A. Nilsen på pressekonferansen i går.
- Det løpet NSB har lagt er unfair overfor politikerne. Dette er ikke ordentlig spill, sa en opprørt John Øivind Selmer fra LO Telemark og uttalte videre at NSB mørklegges med Arne Wam i lederstolen. Selv håper han Wam blir skiftet ut ved første anledning.
Tone Skau Jonassen sier det tegner seg et bilde av en NSB-ledelse det ikke er grunn til å ha tillit til.
– Arne Wam er en katastrofe for Telemark, var hennes konklusjon i går.

Statsråd har nøkkelen
Fylkesordfører Andreas Kjær sier Telemark må fortsette og sloss og ber nå samferdselsminister Terje Moe Gustavsen om å rydde opp. Fylkesordførerne i Telemark og Aust-Agder skal ha et møte med statsråden 18. desember. Da blir Eidangertunnelen og den planlagte sammenkoblingen med Sørlandsbanen tema.
– Dette har vi felles med Aust-Agder. De er veldig opptatt av Grenlandsbanen.
- Hva bør samferdselsministeren nå gjøre?
- Samferdselsdepartementet er generalforsamling i NSB, og de må klarere på banen nå. Jeg er glad for at statsråden allerede har signalisert at han står på prioriteringene i Norsk Transportplan slik regjeringen har lagt den fram, uttalte Kjær.

Vei og jernbane
Han gjør det likevel klart at det Telemark ønsker er en enda raskere igangsetting av Eidangertunnelen enn det regjeringen har lagt opp til. Porsgrunn kommune har allerede gått inn med prosjekteringsmidler på 10 millioner kroner for å få fortgang i prosjektet. Det er en type bidrag som ikke er vanlig når det gjelder jernbaneprosjekter, bemerket porsgrunnsordføreren og minnet om at ny jernbane mellom Porsgrunn og Larvik også er knyttet opp mot ny E18 forbi flaskehalsen Hallevannet. Uten jernbane, blir det ingen ny vei her, for traseene skal gå parallelt.

Samtlige på pressekonferansen avviste mellomdistansedirektør Arne Fosens påstand om at dobbeltspor Tønsberg-Drammen gagner telemarkingene like mye som Eidangertunnelen.
- Jeg tror vi i Grenland har best forutsetninger for å vurdere hva som er best for Grenland, og for oss er Eidangertunnelen det viktiste, kommenterte Bamble-ordfører Jan Erik Gyllensten tørt.
- Med bakgrunn i det som har kommet fra NSB den siste tida, må en spørre seg om de i det hele tatt ønsker å ha noe jernbanetilbud i dette distriktet, sa Elisabeth A. Nilsen. Kragerøs ordfører fryktet at NSB-ledelsen nå ønsker å droppe hele planen om en sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen.
Siljan-ordfører Finn Tallakstads oppfordring til NSB i går var kort og greit:
- Gjør den jobben dere er satt til og overlat de overordnede prioriteringene til politikerne.
Og det er Stortinget – ikke NSB - som til sjuende og sist bestemmer når Eidangertunnelen skal igangsettes, men innspillet fra NSB kan gjøre det vanskeligere å overbevise sentrale politikere om hvilke prioriteringer som er de riktige.
-------------------



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Jan 18 2001 - 10:59:31 MET