Ideologi, kunnskap

Oyvind Eide (oeyvind@ub.uit.no)
Sat, 14 Dec 1996 08:48:26 +0100

Sat, 7 Dec 1996 09:32:29 tom.egil.hverven@nrk.no (Hverven) wrote:

>Æ...Å

>Dette hører jeg gjerne mer om. Har du lest Erling Fossens "Marx i
>Cyberspace" (Tiden 1995)? Såvidt jeg skjønte, imponerte den ikke
>Marx-spesialister (jeg avslører vel ikke mye om jeg tilkjennegir
>meg som ikke tilhørende den gruppen). Boka inneholder likevel
>interessante synspunkter.
>
>Vennlig hilsen
>
>Tom Egil Hverven

Jeg synes ikke den inneholder så mange interessante synspunkter -
kanskje er det mer interessant at Torbjørn Jagland liker den?

Boka er utgitt på Tiden og det forlaget har visse problemer med
faglitteraturen, for å si det forsiktig. Fossen har f.eks. ingen
konkrete referanser på sitatene sine. Et annet problem er at jeg synes han
roter med mange begreper, blant annet det svært sentrale begrepet kunnskap.
Her følger et notat skrevet i en annen sammenheng:

Den visstnok svært moderne Erling Fossen skriver på side 80 i
boken Marx i cyberspace (Tiden, 1995) følgende: "All menneskelig kunnskap er i
ferd med å bli digitalt tilgjengelig for dem som måtte være interesserte.
Ved et tastetrykk kan man få tilgang til menneskets totale kunnskaper."
Er det noen grunn til å bry seg om hva denne Fossen skriver? Dels er det det
fordi en viss Torbjørn Jagland gav Marx i cyberspace rosende omtale i NRK
P2s Radionettet. Dels er det det fordi Fossens misforståelse er ganske
utbredt.

Ett av problemen med utsagnet er at det usynliggjør kunnskap som
ikke kan representeres av en datamaskin. Spådommen kan skje fyllest for
fortellinger og musikk, selv om jeg ikke tror den vil gjøre det, heller.
Kunnskap (kanskje burde jeg brukt begrepet know-how?) som sitter i armer
og ryggmarg er den imidlertid umulig å gjenskape i datamaskiner slik vi
kjenner dem.

Dette dreier seg om kunnskap man lærer gjennom handling, lærer "med
musklene". Enhver handling som trener er muskel er også en overføring av
informasjon. Hver gang man strammer en skrustikke mottar musklene, i
samhandling med resten av kroppen, responsen, og derav lærer man om
egenskapene til jernet som sitter i skrustikka. Når reindrifta moderniseres
dør kunnskap, selv om arbeidsmetodene er dokumentert skriftlig eller på
video. "Information wants to be free"? Hvis slik informasjon blir fri
forsvinner kunnskapen.

Engelskmannen Trevor Haywood tar opp lignende ting i boka "Info-Rich - Info-
Poor" (1995); han spør i kapitlet "The shipsbuilder's tale. From ships to
Lloyd: long-term knowledge migration" (Haywood 100-104) om en sterk basis av
vareproduksjon ikke er til hjelp i utviklingen av nye informasjonstunge
aktiviteter? For å anskueliggjøre sitt poeng bruker han et negativt eksempel:
Når England fra 60-tallet til i dag har mistet store deler av handelsflåten
og skipsproduksjonen er dette høyst synlig i havnebyene. Men hva med strømmen
at erfarne fagfolk fra produksjonsmiljøer til forsikringsselskaper? Haywood
hevder at en skikkelig vurdering av båter krever en praktisk erfaring fra
konstruksjon og produksjon som ikke kan framskaffes ved universiteter og
høyskoler. Vil det på sikt være mulig for England å kjøpe denne ekspertisen
fra områder som fortsatt bygger skip? Antakelig vil Erling Fossen mene det
(jeg håper ikke Jagland mener det). Det kan faktisk hende
forsikringsselskapene i løpet av noen tiår vil flyttes til Japan og Korea.
"So many of the skills in handling high abstractions rely on levels of
confidence that draw their power from a continuing involvment in problem
solving, and from information and knowledge gathering that can only be
derived from engeneering in action." (Haywood 103)

Øyvind Eide